Godkända kopplingsmetoder 12V & 230V

Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Godkända kopplingsmetoder 12V & 230V

Inlägg av Sörk »

Goddag! Jag håller på med mitt Exjobb inom elektroteknik men har stött på lite problem.
Jag ska utföra en analys av en växelriktare och behöver kunna koppla en variabel last för att studera vågform. Vilka kopplingsdon är tillåtna att använda för 230V (AC & DC)? Vanliga banankontakter har en märkspänning på 60V.. Tanken var först att använda spade/gaffel som skruvas fast på lasten, men jag vet inte vad dessa har för märkning vanligtvis.

Lasten som jag antagligen kommer behöva använda är en Elektro-Automatik EL9750-50

Om någon har några förslag så vore det väldigt tacksamt.
Planen är att ha ett nätagg 12-14V på 10-20A som matar växelriktaren (150W modifierad sinus 12VDC-230VAC). Därefter likriktas utsignalen med en enkel likriktarbrygga direkt till lasten (Lasten är designad för DC). För 12V delen kör jag en enkel "banankontakt till cigguttag" adapter. På 230VAC kör jag en Schuko plugg till "datorkontakt" som jag löder fast likriktaren mot, därefter går två kablar till lasten. Det är kontakterna som utgör det största problemet.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Godkända kopplingsmetoder 12V & 230V

Inlägg av Klas-Kenny »

Finns ju i princip hur mycket som helst. För labbande kan man i praktiken använda lite vad som helst, så länge man håller fingrarna borta.

Men vill man använda banankontakter godkända för spänningen i fråga så finns det ju "säkerhetsbananer" med en extra isolering (den typ som brukar finnas på multimetrar), dessa brukar vara klassade för 1 kV.
Annars kan man ju använda tex. Wago 221 som är smidiga, de är dock inte dubbelisolerade så även om de är godkända för 450V bör man hålla fingrarna borta (ska normalt stoppas i en kopplingsdosa).
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Godkända kopplingsmetoder 12V & 230V

Inlägg av Nerre »

I ett provningslabb, där man kan spärra av och obehöriga inte kan fingra på grejerna, så stämmer det att man kan använda i princip vad som helst.

När jag jobbade med provning använde vi vanliga sladdar med banankontakter i ändarna för det mesta, eftersom ingen ska peta på grejerna och vi normalt alltid matade via fulltrafo så var det snarare strömmen som var det som avgjorde om man använde en sladd eller 2-3 stycken parallellt.

Men våra uppkopplingar skyltades då alltid med "livsfarlig spänning" och en övergiven/obevakad uppkoppling som var spänningssatt var tvungen att spärras av så inte städpersonal och liknande råkade komma åt farliga grejer.

Ska man koppla i och ur när grejerna är spänningssatta är det en annan femma, men det gjorde vi i princip aldrig. Skulle man t.ex. mäta spänningarna över en switchad trafo drog man ut sladdar till en kopplingsplint och sen tog man differentialproben och mätte på plinten, så man inte pillade på banankontakterna. I andra fall så kopplade man in strömställare (vi hade boxar med banankontakter och strömställare för det).
Skriv svar