ESP32-CAM ?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

ESP32-CAM ?

Inlägg av Marta »

Är här någon som har testat ESP32-CAM? Priset är ju mycket tilltalande, men hur är det med funkionen? Antar det finns lämplig programvara att hitta för att skicka ungefär en bild i sekunden till en webläsare. Inte video, utan en serie stillbilder.

Den tycks nästan alltid säljas med OV2640, en obsolet framsidekamera till mobiler. Hur är ljuskänsligheten på denna? Är IR-filtret lätt att få bort?

Är WiFi-räckvidden någorlunda dräglig?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: ESP32-CAM ?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag har några liggande och en handledning av Rui Santos.
https://randomnerdtutorials.com/download
Skall kika på det och återkomma.
Så jag får slita mig från Älgarna.
Wihelm
Inlägg: 588
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: ESP32-CAM ?

Inlägg av Wihelm »



Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: ESP32-CAM ?

Inlägg av Wirewrap »

Marta skrev: 26 april 2022, 15:27:00 Är här någon som har testat ESP32-CAM? Priset är ju mycket tilltalande, men hur är det med funkionen? Antar det finns lämplig programvara att hitta för att skicka ungefär en bild i sekunden till en webläsare. Inte video, utan en serie stillbilder.

Den tycks nästan alltid säljas med OV2640, en obsolet framsidekamera till mobiler. Hur är ljuskänsligheten på denna? Är IR-filtret lätt att få bort?

Är WiFi-räckvidden någorlunda dräglig?
Jag kör 2 st. Funnit det enklast att använda Tasmota + NodeRed.
Inte imponerande känsliga.
En sur upptäckt är att objektivet är limmat i gängan med fokus på selfieavstånd. Man får vålda loss objektivet, ibland går det, ibland inte.
IR filtret vat jag inget om.
WiFiräckvidden är i klass med andra köpta enheter typ 220V switchar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: ESP32-CAM ?

Inlägg av Marta »

Det där med limningen är verkligen inte bra. Samma med dålig känslighet. Kan objektivet skruvas upp är det ofta möjligt att höja känsligheten betydligt genom att bryta bort IR-filtret. Färgen blir urblekt, men det är ofta helt underordnat.

En RPi zero med webkamera är nog fortfarande det mest kostnadseffektiva, men där är risk att bli besviken. Billiga webkameror har ofta en kets skitkrets från Sigmachip som inte funkar med Rpi.

Gamla versioner av OS hade en fil som kunde raderas och då funkade. Något skit med färgbalansering vill jag minass, som sedan tyvärr integrerades i YUV-drivern. På PC funkar det, men inte ARM/RPi...
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: ESP32-CAM ?

Inlägg av Wirewrap »

Hur får man bort IRfiltret? Det skulle jag vilja prova!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: ESP32-CAM ?

Inlägg av Marta »

Det Du gör är helt Ditt eget ansvar på alla sätt. Det är en envägsprocedur.

Om Du skruvar upp objektivet och ser på dess undersida finns där vanligtvis en slät glasyta som är filtret. Är den det minsta sfärisk är det en lins och helt nödvändig för att fokusera bilden.

Är det filtret är det sannolikt mycket tunnt och lätt att bryta sönder genom att lägga en skruvmejsel mot kanten och "resa" mejseln så spetsen pressar mitt i filtret. Bryt sedan bort resterna runt om.

Sådant tunnt glas är farligt. Kommer det in i en flisa i en åder kan det orsaka stor skada.

Det här är bara att IR-filter som är där för att IR inte skall störa färgåtergivningen. Bayerfiltret finns inne i sensorn och är tyvärr omöjligt att bli av med.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: ESP32-CAM ?

Inlägg av Wirewrap »

Så här ser baksidan av objektivet och sensorn ut.
Jag ser inte nåt filter på objektivet, kanske sitter längre in.

Anledningen till att jag skulle vilja ha bort IRfiltret är att jag gjort en IRstrålksatare med 9 st 1W IR LED som jag tycker presterar dåligt.
ESP Camera lens.jpg

Till höger om sensorn på husets kant syns resterna av limåsningen.
ESP Sensor.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: ESP32-CAM ?

Inlägg av Marta »

Det yttersta glaset på objektivets baksida är IR-filtret. Tittar Du nogå på det ser Du nog att det är helt plant och lite mörkt med en skimrande yta i när ljus speglas i det.

Googlade lite på det och hittade nedanstående. Han gjorde på ett mer komplicerat sätt än att bryta bort det. Glaset är ytterst tunnt, så hur Du än gör kommer det så gott som helt säkert att brytas.

https://marksbench.com/electronics/remo ... esp32-cam/

Hittade även en tomte som uppenbarligen avlägsnade ett bayerfilter när han trodde det var ett IR-filter. Brutal metod med värme. Inga bilder från resultatet...

Hittade sedan att det tydligen kan gå att avlägsna bayerfilter på diverse sätt. Mekaniskt skrapa bort det, bränna med laser, eller kemiskt med lösningsmedel. Hur det än görs utan professionell utrustning så är risken att misslyckas antagligen närapå total.
Skriv svar