Har en enhet där DC/DC delen inte fungerar. Inkommande är 6V och utgående till kretsarna på kortet ska vara 5V men är 0V.
U10 är en PWM controller (TL5001C)
U11 är en P-Channel Enhancement Mode MOSFET (SPP9435B)
Q19 är en NPN transistor (1AM)
6V kommer nerifrån och går till pinne 1 på U11, pinne 2 på U10 och Collector på Q19.
Borde få ut 5V vid högra benet på R17 uppe till höger efter utjämning från D2, L1 och R52. Nu får jag 0V där.
Har bytt U10 och Q19 men ingen skillnad. Skickar jag in 5V direkt där det ska vara 5V så startar kortet vilket borde betyda att sekundärsidan fungerar. Har testat MOSFET (U11) enligt http://electronicsbeliever.com/how-to-k ... defective/ och den verkar hel men förstår vad som annars kan vara trasigt.
Det som talar för att det skulle vara något fel på sekundärsidan, vilket påverkar feedbacken till PWM controller, är att jag mäter 0.75V över dioden D2 åt ena hållet och 0.19V åt andra hållet. Men det funkar om jag kör in 5V, så jag får inte ihop det.
Vad jag förstår behöver gaten på U11 negativ spänning för att börja leda vilket jag inte förstår hur det ska gå till om man kollar på graferna. Som ni ser så stänger PWM controllern av sig efter 5ms för att skydda sig.
Några förslag på vad jag ska kolla eller vad som kan vara fel?
Felsökning av DC/DC
Felsökning av DC/DC
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Felsökning av DC/DC
Har försökt skissa ner hur det är kopplat. Har suddat lite vilket fortfarande syns kvar delvis.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hej och hoppas att du inte har givit upp ännu
Jag kan gissa att det är någon trasig komponent på utgångsida på MOSFET och då är den kortslutad till GND och därför du får noll på utgången (som ska vara +5V).
[media]https://ibb.co/3NCD1Kd[/media]
Min tips att mäta spänningen innan induktor (punkten som den röda pilen peka på). Är det 0V?
Då kan du börja löda av komponenterna på utgångsida (ett i tagit) och mäta efter varje avlödning om det är komponenten som är bort är skyldig eller inte.
Lycka till!
Vi väntar på din feedback
MVH,
Tommy

Nej! Spänningen ska aldrig vara negativ, utan är noll. När spänningen på gaten är noll så jämfort med spänningen på sourcen så är den negativ. På det här sättet leder en P-MOSFET.
Jag kan gissa att det är någon trasig komponent på utgångsida på MOSFET och då är den kortslutad till GND och därför du får noll på utgången (som ska vara +5V).
[media]https://ibb.co/3NCD1Kd[/media]
Min tips att mäta spänningen innan induktor (punkten som den röda pilen peka på). Är det 0V?
Då kan du börja löda av komponenterna på utgångsida (ett i tagit) och mäta efter varje avlödning om det är komponenten som är bort är skyldig eller inte.
Lycka till!
Vi väntar på din feedback

MVH,
Tommy
Hej Tommy och tack för tipset.
Eftersom jag kan ansluta 5v på utgången och kortet hoppar igång så känns det inte som att felet ligger där och då kvarstår bara mosfeten som jag ska prova att byta.
Hjälper inte det så får jag, som du säger, ta komponent för komponent och löda av. Återkommer efter bytet av mosfeten.
Eftersom jag kan ansluta 5v på utgången och kortet hoppar igång så känns det inte som att felet ligger där och då kvarstår bara mosfeten som jag ska prova att byta.
Hjälper inte det så får jag, som du säger, ta komponent för komponent och löda av. Återkommer efter bytet av mosfeten.
Problemet löst. Det var MOSFETen som var trasig. Nu funkar allt som det ska.