Utbildning eller hitta mentor?

Positivnolla
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 april 2022, 20:18:48

Utbildning eller hitta mentor?

Inlägg av Positivnolla »

Jag är ny på forumet och kan inte hitta någon lämplig plats att posta detta inlägg. Admin får gärna flytta det till en annan del av forumet.

Jag har arbetat ca 2 år som industrielektriker och arbetar idag som serviceelektriker. Jag bytte arbetsplats främst för att de blev ohållbart med att pendla och en flytt just då var inte möjlig. Efter de få månaderna som serviceelektriker så saknar jag arbetet som industrielektriker. Felsökningen är nog den bit jag saknar mest. Jag fastnade mycket för programmering men jag vill inte sitta hela tiden och skriva program.

Så till själva frågan. Jag har ändå tänkt stanna kvar inom nuvarande företag då jag ganska nyligen började men jag vill nog i slutändan rikta in mig mer på automations-biten. Jag funderar vad de finns för alternativ förutom det självklara att säga upp sig.
Jag har tittat på olika utbildningar men det behöver vara på distans så utbudet är inte så stort, tipsa gärna! Bäst hade varit om man kunde få ta rygg på någon som är duktig men typ som extraknäck?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Utbildning eller hitta mentor?

Inlägg av Klas-Kenny »

Börja med att uttrycka ditt intresse för din arbetsgivare. Kan ju vara att det ibland kommer förfrågningar på såna jobb men som avböjs för att kompetensen saknas i firman.

Är du intresserad kan du ju i så fall börja med småjobb och lära dig allt eftersom. Att lösa verkliga problem är dessutom (enligt mig) det bästa sättet att lära sig i princip vad som helst.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Utbildning eller hitta mentor?

Inlägg av GeekJoan »

Positivnolla
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 april 2022, 20:18:48

Re: Utbildning eller hitta mentor?

Inlägg av Positivnolla »

Klas-Kenny skrev: 14 april 2022, 21:40:54 Börja med att uttrycka ditt intresse för din arbetsgivare. Kan ju vara att det ibland kommer förfrågningar på såna jobb men som avböjs för att kompetensen saknas i firman.

Är du intresserad kan du ju i så fall börja med småjobb och lära dig allt eftersom. Att lösa verkliga problem är dessutom (enligt mig) det bästa sättet att lära sig i princip vad som helst.
Jag var tydlig med mitt intresse när jag började och min förra arbetsgivare har dessutom kontaktat min chef för att hyra in mig men vi har helt enkelt för mycket jobb just nu så de kan inte skicka iväg mig.

Absolut att man lär sig bäst av att praktiskt göra något men det känns som jag behöver mer kunskap innan någon låter mig pilla i något program 🤓
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Utbildning eller hitta mentor?

Inlägg av Krille Krokodil »

Det är lättare att hitta distanskurser i Java eller C# och de ger en bra första grund i programmering & utvecklingsmiljöerna. Ex:

https://www.ltu.se/edu/course/L00/L0002 ... -C-1.68374

Codesys PLC kan man köra på Raspberry Pi så det är en billig läromiljö om man vill ha något hemma.

https://store.codesys.com/en/codesys-co ... pi-sl.html

Robotprogrammering kan man också lära sig hemma och simulera på PC:n:

https://new.abb.com/products/robotics/s ... /tutorials
Skriv svar