Mikrodator 6802 info??

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Kockums
Inlägg: 51
Blev medlem: 1 december 2019, 08:11:45

Mikrodator 6802 info??

Inlägg av Kockums »

Hej!
Ropade in en låda blandade kretskort på tradera för ett tag sen. Däri låg det en liten kretskortsdator märkt typ "Mikrodator 6802" som jag undrar om nån här kanske vet nåt om eller hört talas om? Kan det finns någon manual eller utbildningsmaterial att ladda ner till den nånstans måntro? Inga märkningar på kretskortet typ vad för tillverkare osv. Antar det har varit någon utbildningsdator på skola eller nåt som inte tillverkats i så många ex, men kretskortet verkar professionellt gjort. Luktar lite 80-tal över det. Sitter en 6802 cpu, några 6821 PIA, EPROM, RAM + några kringkretsar. Hexadecimalt tangentbord och LED-display(6-siffror) på separat kretskort som trycks fast ovanpå huvudkretskortet. Vore kul om nån visste nåt om den! :)

Har inte vågat spännings-sätta den än, dels då den ligger på annan ort just nu och sen kanske man skulle mäta upp kondensatorer och sånt innan. 40 år gammal elektronik :roll:

Ligger ute på jobb så har tyvärr inga bilder just nu.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Mikrodator 6802 info??

Inlägg av xrayspex »

Didact?
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Mikrodator 6802 info??

Inlägg av baron3d »

Skicka in en bild så vi får se.
6802 är baserad på en 6800 + lite ram och klockgenerator.
Kockums
Inlägg: 51
Blev medlem: 1 december 2019, 08:11:45

Re: Mikrodator 6802 info??

Inlägg av Kockums »

Tack, det kom upp rätt bild på min version i en tråd när jag googlade på Didact 6802, så det var rätt spår! :)
Längst ner i denna tråd;
https://forums.bannister.org/ubbthreads ... 065&page=3
Den här är det men utan basen(plåtlådan) som det står "Sala Teknikutbildning" på. Tangentbordskretskortet kan pluggas rätt in ovanpå CPU-kortet om man vrider detta 90 grader. Så verkar som det kan både användas fristående och ihop med basen/plåtlådan för experiment.
wA6qSpZ.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Mikrodator 6802 info??

Inlägg av YD1150 »

Hade (i skolan) exakt en sådan som i bilden ovan när jag gick andra året på gymnasiet (el-tele), var då 1989. Finns en didact-tråd här på forumet med lite mer information om tidigare varianter.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Mikrodator 6802 info??

Inlägg av 4kTRB »

Den liknar mycket på en 6800-träningsmaskin från Heathkit som jag hade mycket kul med. Programmerade
en termometer som visade i steg om halva grader på den inbyggda LED. Helt i assembler. Många A4 med kod.
Den fanns även med 6802 i en senare variant. 1987 enligt vad jag läst, så den här Sala-varianten
kanske tidsmässigt hamnar där någonstans?

6802-varianten.
Bild
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Mikrodator 6802 info??

Inlägg av 4kTRB »

Blandade ihop det, det var ett Heatkit 6809 j(ET-3400) ag hade kul med....
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Mikrodator 6802 info??

Inlägg av pi314 »

Hempul
Det här är kanske på gränsen till off-topic, men vi får väl se om det passerar.
Ca 1979 ville jag och en kompis göra minneskort med dynram för att få ner kostnaden och få upp minnesstorleken. Minneskortet populerades initialt med 16 k chip och senare med 64k-chip om jag minns rätt.
Processorn var 6809 och allt gjordes på kort i 1/2 europakort-storlek i en 19" modul med virat backplane.
Förutom processorkort och minneskort blev det lite serieportar, bandspelarinterface och floppyinterface.

Så här såg det hela ut.
IMG_2710_www.JPG
Så här såg dynram-kortet ut.
IMG_2712_www.JPG
Jag tyckte då och tycker fortfarande att Motorola hade en processorarkitektur som var överlägsen Intel. Men, vad hjälpte det när IBM valde att stoppa Intels processor i sin PC 1981? Det var i den vevan, runt 1981, som Bill Gates sa att ingen någonsin skulle komma på idén att stoppa i mer än 640K minne i en PC. Det var max adressrymd i första generationens PC.

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kockums
Inlägg: 51
Blev medlem: 1 december 2019, 08:11:45

Re: Mikrodator 6802 info??

Inlägg av Kockums »

Aha, ledsen för sen respons! Sånt där är alltid kul att höra om! :)

Hade varit kul att snickra ihop nåt liknande med en 6809 processor.
Allt minnesrelaterat har ju blivit så mycket enklare att hantera idag, inga 1k kapslar eller behov av DRAM.
Flashlagring som ersätter magnetisk lagring m.m.
Senast redigerad av Kockums 28 november 2023, 17:50:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Mikrodator 6802 info??

Inlägg av Mickecarlsson »

Kockums
Inlägg: 51
Blev medlem: 1 december 2019, 08:11:45

Re: Mikrodator 6802 info??

Inlägg av Kockums »

Tack, det var lite att bita i! :)
Jo jag kommer ihåg den där RT-datorn. Radio & Television var en riktigt bra tidning.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Mikrodator 6802 info??

Inlägg av Mindmapper »

pi314 skrev: 9 april 2022, 19:35:38 Hempul
Det här är kanske på gränsen till off-topic, men vi får väl se om det passerar.
Ca 1979 ville jag och en kompis göra minneskort med dynram för att få ner kostnaden och få upp minnesstorleken. Minneskortet populerades initialt med 16 k chip och senare med 64k-chip om jag minns rätt.
Processorn var 6809 och allt gjordes på kort i 1/2 europakort-storlek i en 19" modul med virat backplane.
Förutom processorkort och minneskort blev det lite serieportar, bandspelarinterface och floppyinterface.

Så här såg det hela ut.

IMG_2710_www.JPG

Så här såg dynram-kortet ut.

IMG_2712_www.JPG

Jag tyckte då och tycker fortfarande att Motorola hade en processorarkitektur som var överlägsen Intel. Men, vad hjälpte det när IBM valde att stoppa Intels processor i sin PC 1981? Det var i den vevan, runt 1981, som Bill Gates sa att ingen någonsin skulle komma på idén att stoppa i mer än 640K minne i en PC. Det var max adressrymd i första generationens PC.

/Pi
6800 och fortsättningen 68 000 var riktigt bra. Jag gillade speciellt MCU-serierna HC11 och 68705.
När det gällde datorer tiden innan PC föredrog jag Z80.
Riktig nostalogi.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mikrodator 6802 info??

Inlägg av Mizzarrogh »

OffTopic, pi314 Skulle det vara intressant att göra en tråd om den?
Jag skulle gärna vilja veta mer om den.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Mikrodator 6802 info??

Inlägg av pi314 »

Mizzarrogh:

Lite mer off-topic...

Jag plockade fram den från en skrubb bakom garaget när ämnet, 6800 och liknande, kom på tal.
Den är faktiskt min andra hembyggda 6800-dator. Den första byggde jag ca 1975, ungefär samtidigt med en bildskärm och ett modem. Den hade statiska RAM. Jag byggde den för att kunna arbeta hemma. Körde bl.a. mot IBM stordator. På den tiden utan att ha kommande pandemier i åtanke. :) Jag minns inte om modemet var 300 baud eller 1200/75 split speed. Det ligger någonstans i garaget, så jag kan ju kolla.
Sedan jag plockade fram den här med halva europakort har jag sneglat på den då och då och funderat på att koppla in nätaggregatet (5 volt och ±12 volt) till den och se vad som händer. Om jag gör det så ska jag återkomma och berätta lite mer om den.
Det här projektet grenade ut sig till ett par andra. Ett var ett Unix-baserat med 68K och hårddisk och ett annat var ett 6800-baserat informationssystem som kom att spridas en hel del.

Just nu håller jag på med några värmelösningar, som ytterst är tänkta att utmynna i att effektivisera uppvärmning.

Detta har, som projekt gör ibland, dragit ut på tiden så att nästa punkt på projektlistan, som just nu är isolationsprovare och VFD, har blivit försenat. Jag har försökt hitta en isolationsprovare som jag kan låna, för att testa motorerna innan jag kopplar in VFDn, men inte lyckats. Då har jag istället plockat fram delar till en som jag tänkt bygga. Det är till 400 volt 3-fasmotorer. 400 volt AC har en toppspänning på ca 566 volt. Så jag tänkte isolationstesta med ca 800-1000 volt. Tanken är att generera högspänningen med trafon från en liten nätadepter körd baklänges. Typ 5 volt in och 230 V AC ut. Sedan t.ex. en spänningstripplare. När jag blivit bekväm med VFDn har jag andra VFD-projekt på listan. Men, en sak i taget.
Nu ska jag åka till Biltema, Jula och Byggmax och handla lite prylar...

/Pi
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mikrodator 6802 info??

Inlägg av Mizzarrogh »

Tack för att du ville dela med dig av detta! Har du kvar den första också? :)
Det vore jätteroligt att se mer av alla dina gamla projekt!

(De tär ok om Ts vill att vi delar på tråden)
Skriv svar