Nybörjar fråga
Nybörjar fråga
Jag sitter här och löder en IR mottagare, och då undrar jag om det går att vända ett motstånd? Och varför skiver man inte på varje komponent i ett schema vad som är plus och minus polen? Det blir ju inte mycket mer jobb och det är lättare att förstå enligt mig.
Tacksam för svar
/Xerbee
Tacksam för svar
/Xerbee
Okej då har jag problem, jag har byggt klart en IR mottagare men får den inte att fungera. Hur felsöker man den lättast? Kan ju av misstag ha vänt på någon del, jag fattade inte riktigt hur allt skulle kopplas så det kanske är något litet fel. Schema på kretsen 
Behöver hjälp med den, som sagt den fungerar inte som det står på sidan så jag har nog vänt på något, hur kollar man lättast

Behöver hjälp med den, som sagt den fungerar inte som det står på sidan så jag har nog vänt på något, hur kollar man lättast
Rätt ben på IC2 (spänningsregulator väl?).
Dioden rättvänd (svart streck på dioden ska vara närmst spänningsregulatorn)
Transistorn rättvänd? Håller du den med den platta sidan mot dig och benen nedåt så ska det vänstra benet inte gå till något motstånd, det ska de andra två benen...
Rätt värde på motstånden?
Rätt inställningar i datorn?
Dioden rättvänd (svart streck på dioden ska vara närmst spänningsregulatorn)
Transistorn rättvänd? Håller du den med den platta sidan mot dig och benen nedåt så ska det vänstra benet inte gå till något motstånd, det ska de andra två benen...
Rätt värde på motstånden?
Rätt inställningar i datorn?
Tänkte det kunde hjälpa om jag skrev vad alla saker är....
IC1 = ELIRM 8601 IR-receiver 38 kHz(75-303-89)
IC2 = 7805UC 5V voltage regulator TO-220 (73-090-40)
D1 = 1N4148/Ph Switchdiode (70-005-57)
D2 = LED Green (30mA 2.1V) (75-006-48)
C1 = Capacitor Electrolytic 100ľF 16V (67-010-80)
T1 = BC557B/Ph Smallsignaltransistor PNP (71-056-38)
R1 = Resistor 10k Ohm (60-106-15)
R2 = Resistor 22k Ohm (60-106-56)
R3 = Resistor 82 Ohm (60-103-67)
D-Sub = D-Sub 9-pin Female (44-068-15)
Danei: Hur kollar man om man har 5v på regulatorn? Det går väl inte att ändra på själva regulatorn? Eller menar du att jag ska kolla så att det verkligen är en 5v regulator? Och hur kopplar jag om jag tar bort D2,R2,R3 och T1? Gör de bara så att dioden blinkar till när man trycker på någon knapp?
Stiff: IC2 tror jag till 95% att jag gjort helt rätt, har lött ganska mycket till varje kontakt på den så det är lite svårt att se, men ska kolla lite nu.
Dioden sitter med svarta strecket mot IC2. Hmmm transistorn kan vara skurken i bygget.... ska dubbel kolla den några gånger
Kan säga att alla sakerna är kopierade från en sida där en byggde en, och är köpta endast för syftet att bygga en, så det är inga saker jag haft hemma och plockat ihop alltså.
Kan man få en indikation på att bygget är rätt? Så nu kanske jag har kopplat allt rätt och så är det någon inställning på datorn som inte är helt rätt, då känns det onödigt att gå igenom allt saker en gång till. Kan man inte mäta på något sätt om allt är rätt?
Blev mycket nu......
IC1 = ELIRM 8601 IR-receiver 38 kHz(75-303-89)
IC2 = 7805UC 5V voltage regulator TO-220 (73-090-40)
D1 = 1N4148/Ph Switchdiode (70-005-57)
D2 = LED Green (30mA 2.1V) (75-006-48)
C1 = Capacitor Electrolytic 100ľF 16V (67-010-80)
T1 = BC557B/Ph Smallsignaltransistor PNP (71-056-38)
R1 = Resistor 10k Ohm (60-106-15)
R2 = Resistor 22k Ohm (60-106-56)
R3 = Resistor 82 Ohm (60-103-67)
D-Sub = D-Sub 9-pin Female (44-068-15)
Danei: Hur kollar man om man har 5v på regulatorn? Det går väl inte att ändra på själva regulatorn? Eller menar du att jag ska kolla så att det verkligen är en 5v regulator? Och hur kopplar jag om jag tar bort D2,R2,R3 och T1? Gör de bara så att dioden blinkar till när man trycker på någon knapp?
Stiff: IC2 tror jag till 95% att jag gjort helt rätt, har lött ganska mycket till varje kontakt på den så det är lite svårt att se, men ska kolla lite nu.
Dioden sitter med svarta strecket mot IC2. Hmmm transistorn kan vara skurken i bygget.... ska dubbel kolla den några gånger

Kan säga att alla sakerna är kopierade från en sida där en byggde en, och är köpta endast för syftet att bygga en, så det är inga saker jag haft hemma och plockat ihop alltså.
Kan man få en indikation på att bygget är rätt? Så nu kanske jag har kopplat allt rätt och så är det någon inställning på datorn som inte är helt rätt, då känns det onödigt att gå igenom allt saker en gång till. Kan man inte mäta på något sätt om allt är rätt?
Blev mycket nu......
Svar på första frågan, någon annan får rätta mig om jag har fel.
Hur kollar man om man har 5v på regulatorn?
Du skriver ju själv: IC2 = 7805UC 5V voltage regulator
Alltså 5V rätt?
Dioden visar om det finns någon signal, som danei sa. Alltså lyser den om "man trycker på en knapp" på fjärren.
Resten av frågorna får dom kunnigare svara på
men jag skulle behålla alla de komponenterna som är på kretsschemat om du ändå har de hemma. klart lite större risk för fel men det är nog hugget som stucket! tack
Hur kollar man om man har 5v på regulatorn?
Du skriver ju själv: IC2 = 7805UC 5V voltage regulator
Alltså 5V rätt?
Dioden visar om det finns någon signal, som danei sa. Alltså lyser den om "man trycker på en knapp" på fjärren.
Resten av frågorna får dom kunnigare svara på

Danei syftade nog på att du skulle mäta späningen och se om du får ut de 5 volten den ska ge.
Du kan även kolla så att du inte har satt lysdioden på fel håll.
Om lysdioden har ett ben längre än det andra så ska det långa benat vara mot plus. Alternativt kan den ha en avfasning som ska vara mot minus.
Du kan även kolla så att du inte har satt lysdioden på fel håll.
Om lysdioden har ett ben längre än det andra så ska det långa benat vara mot plus. Alternativt kan den ha en avfasning som ska vara mot minus.
Jag har nu kollat runt lite på ett annat forum där det fanns en tråd om ungefär samma sak, där var det en som byggde än lättare version utan lysdioden och motstånden till den. Tror det var danei som sa det va? Jag har iaf kollat på den andra versionen och den är ju betydligt lättare att börja med och sen om man får den att fungera bra så kan man ju löda till lysdioden och det.
Jag hade inget experiment kort hemma så det fick bli lite ghetto style
Satte fast allt på en kartong bit..... Nu tror jag till 95% att jag kopplat allt rätt men det funkar fan inte! Jag använder en fjärris som står i databasen för fjärrisar som ska fungera så det är något med kretsen som är fel. Jag ska försöka fixa en bild sen efter skolan, men nu börjar jag om 10min.
Jag hade inget experiment kort hemma så det fick bli lite ghetto style

Satte fast allt på en kartong bit..... Nu tror jag till 95% att jag kopplat allt rätt men det funkar fan inte! Jag använder en fjärris som står i databasen för fjärrisar som ska fungera så det är något med kretsen som är fel. Jag ska försöka fixa en bild sen efter skolan, men nu börjar jag om 10min.