M082AB1 - Keyboard IC ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

M082AB1 - Keyboard IC ?

Inlägg av 4kTRB »

Aldrig träffat på denna IC innan.
Någon som sett den sitta i något musikinstrument?
Borde väl kunna användas till en, för exempel, gitarrstämmare?
https://www.retroamplis.com/epages/6207 ... IC-M082AB1
https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet ... 82AB1.html
Garmen
Inlägg: 422
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: M082AB1 - Keyboard IC ?

Inlägg av Garmen »

Här är någon som hittat en användning för IC'n: https://www.narcisivalter.it/progetti/tos_m083.html
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: M082AB1 - Keyboard IC ?

Inlägg av 4kTRB »

Efter Lasagne så läser jag flytande Italienska!
Länken sparad!
Garmen
Inlägg: 422
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: M082AB1 - Keyboard IC ?

Inlägg av Garmen »

Med hjälp av Google translate, lasagne och lagom mängd italienskt rödvin så kommer du att förstå allt som är skrivit på sidan :tumupp:
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: M082AB1 - Keyboard IC ?

Inlägg av 4kTRB »

Translate gör att jag förstår det mesta faktiskt..
För att säkerställa att kalibreringskäraren (T1) kan centrera klockfrekvensen med eller utan Fine Pitch potentiometer (P1), är det lämpligt att använda komponenter med låg tolerans och god kvalitet för C4, C5, R5 och R7. Dessutom, för att stabilisera kretsen och göra den så immun som möjligt mot temperaturförändringar, är det lämpligt att använda NPO-kondensatorer för C4 och C5 eller polystyren som är noga med att placera kroppen 4-5 mm från kretskortet.

Med en NAND-port av CD4011 (se U3B) gjorde jag en L.F.O. (Low Frequency Oscillator), en lågfrekvent sinusformad oscillator, som används här för att producera "Vibrato" -effekten på alla anteckningar. För att göra denna oscillator använde jag konfigurationen av Double-T-filtret (Twin-T) som är väl lämpat för denna typ av krets (Double-T är inget annat än ett Hackfilter: RCR-grenen gör ett Low-Pass medan CRC-grenen är ett High Pass och båda fungerar mycket bra vid låga frekvenser). Med de komponenter som anges i diagrammet är frekvensen av LFO cirka 8-10 Hz och denna signal "modulerar" huvudoscillatorn (Master Clock) vilket genererar den typiska "vibrato" -effekten. PotentiometerN P2 (100k Lin.) doserar den nivå av vibrato som ska appliceras på huvudoscillatorn: roterad vid tomgång (alla till vänster), effekten är utesluten. T2 trimmer (100k) måste kalibreras för att justera vibratohastigheten.

Två andra NAND-portar (se U3D och U3C) användes för att "städa upp" och kvadratera klocksignalen på bästa möjliga sätt
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: M082AB1 - Keyboard IC ?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har en MK50240 som väntar på något skôj.
De här kretsarna kallas ofta TOG - Top Octave Generator eller TOS - Top Octave Synthesizer.
Du matar in en ganska hög frekvens och får ut en full oktav som du sedan kan dela ner efter behag för att få lägre oktaver. Dock är det fyrkantvåg vilken låter "dragspel". Men Moog MG-1 har en polyfonidel som har en sådan M082 (samt VÄLDIGT udda nerdelare).

Har du sådan liggande eller funderar du på att skaffa?

Flatkeys har tagit fram ersättare för mycket: http://www.flatkeys.co.uk/
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: M082AB1 - Keyboard IC ?

Inlägg av 4kTRB »

Ett bandpassfilter per frekvens och du får renare toner.
Blir ju rätt så många i och för sig.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: M082AB1 - Keyboard IC ?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och så har du en spänningsstyrd masterklocka till orgelkretsen så du justerar frekvenserna +/-100% ... :vissla: Och fyra oktaver. Man får köra med fyrkantvåg helt enkelt.

Varför frågade du om den här kretsen?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: M082AB1 - Keyboard IC ?

Inlägg av 4kTRB »

Därför jag hittade den och såg att den genererar frekvenser som eventuellt skulle
passa bra till en gitarr-avstämmare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: M082AB1 - Keyboard IC ?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Visst - skaffa en kristallstyrd "ossikolator".
Skriv svar