Det är aldrig för sent, cyber säkerhet / Beredskap.

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Det är aldrig för sent, cyber säkerhet / Beredskap.

Inlägg av AndLi »

Teknikern skrev: 23 mars 2022, 09:40:46
AndLi skrev: 23 mars 2022, 09:17:15 Stora mängder av hus är nybyggda utan möjlighet till veduppvärmning... stora delar av Sveriges befolkning har väl inga möjligheter till alternativ uppvärmning..

Vilket är ett gigantiskt systemfel, det skulle vara lag på att det i nybyggda fastigheter och främst villor finnas matlagnings och uppvärmningsmöjlighet med fastbränsle. Med "möjlighet" menas inte att detta ska vara huvudsakliga värmekälla eller ens användas i fredstid och under normala förhållanden men vara möjligt att direkt ta i drift i händelse av utebliven normal energiförsörjning. Om sen fastighetsägaren väljer att förvara eldstaden i garaget är upp till fastighetsägaren men vid en onormal händelse ska det bara vara att bära in den och trycka in rökröret i skorstenen och börja elda.
Var ska allt bränsle till dessa alternativa fastbränslekällor komma ifrån i krigstider om de normalt värmer med el? Och ved som legat några år blir ju som fnöske... hur får man till den logistiken...

När vi värmde med bara ved gjorde vi av med 20 randomkubikmeter ved... för ett år och ett hus... det tar en del plats
Senast redigerad av AndLi 23 mars 2022, 11:29:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Det är aldrig för sent, cyber säkerhet / Beredskap.

Inlägg av säter »

Lasp skrev: 23 mars 2022, 11:03:15 Min avsikt med denna tråd var att ni skulle fundera och därmed vara bättre förberedda på en framtid som innebär många störmoment och många förändringar.
Är det inte precis det vi talar om i tråden?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Det är aldrig för sent, cyber säkerhet / Beredskap.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nej, jag vill inte gå 40 eller 50 år tillbaka i samhället. Vi har lärt oss en del, och vi kan ta till vara på det!
TS Har Cyber Säkerhet / Beredskap i rubriken och det grenar inte ut sig till vem som äger skogen!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Det är aldrig för sent, cyber säkerhet / Beredskap.

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag förstår vad du menar, Lasp.
Men jag tycker man ser ett mönster ändå hos de som skrivit.
”Den genomsnittliga mentaliteten”:
Allt är omöjligt. Bara jag har rätt.
Panik.

När det gäller cybersäkerhet så är det som en äldre släkting:
Man säger att man borde ägna sig mer åt den
och när det är försent, så inser man förlusten.


Din tanke med tråden var god och jag tycker någon moderator borde lyfta ur de inlägg som inte håller sig till ämnet.
Ved är inte elektronik.

Själv sitter jag och njuter i solen med en kopp kaffe. Alla hårddiskar är klonade. Viktiga uppgifter finns på papper.
Och vedboden är full med ved från … Skogen!
(Inte pga någon ”kris”, kan tillägga.)
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Det är aldrig för sent, cyber säkerhet / Beredskap.

Inlägg av RadarEnt »

Lasp skrev: 22 mars 2022, 09:53:57
Vad skulle du göra om alla datorer blev obrukbara?
Dags att tänka efter före! Har du en beredskapsplan?
Det är nog de här meningarna som gjort att tråden tagit en annan vändning än vad du tänkt dig.
"alla datorer" inbegriper för mig allt som är datoriserat. Som styrsystem till olika bruksartiklar, ställverk osv.
För min del behöver jag ingen annan beredskapsplan än att ha ved hemma och välskötta trädgårdsland.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Det är aldrig för sent, cyber säkerhet / Beredskap.

Inlägg av säter »

Lasp skrev: 22 mars 2022, 09:53:57 om alla datorer blev obrukbara?
Du kanske skulle tydliggöra vad du menar med detta?
Skriv svar