Hydraulaggregat-frågor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Hydraulaggregat-frågor

Inlägg av hyperion »

Har lite hydraulik-frågor då jag håller på att bygga ihop en verkstadspress.
Har fått låna denna press av en äldre man som aldrig använt den. Har stått i hans verkstad i minst 20år.
Den har inte varit inkopplad och det är där jag stött på problem :)

Cylindern är dubbelverkande, vilket är hela anledningen till att jag ville låna den och få igång den.
Hydraulaggregatet är en Matra M97-0-1. Som synes en liten enhet.
Jag ser bara en port på detta aggregat? Kan det vara så att det är avsett för en enkelverkande cylinder som trycks tillbaks av t.ex. vikten av ett tippflak? Så med spaken på aggregatet så tillför man tryck till enkelverkande cylindern och när man vill sänka t.ex. tippflaket så drar man tillbaks spaken som då låter oljan flyta tillbaks till tanken?

Skulle jag kunna koppla detta aggregat till en dubbelverkande ventil (likt de på en vedklyv) och dra en slang från retur-porten på den dubbelverkande ventilen tillbaks till hålet i tanken som är för påfyllning av olja?

Eller måste jag skaffa ett annat aggregat? Detta var så litet och smidigt. Dessutom vill jag såklart helst undvika att behöva köpa ett annat aggregat då jag ändå bara fått låna pressen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Hydraulaggregat-frågor

Inlägg av Klas-Kenny »

Om du nu ändå har en annan ventil, passande dubbelverkande kolv, som du vill använda, så är det ju bara att skapa en egen fri retur tillbaka till hydraulaggregatets tank. Finns ingen färdig anslutning får du väl borra ett hål, inte värre än så.

Så koppla utgången på hydraulaggregatet till tryck-anslutning på ventilen, och returen drar du till tanken. Sen får du låsa spaken på hydraulaggregatet till att ständigt vara på.

Edit: Såg nu att du själv föreslagit detta, så svaret på den frågan är väl då att Ja, det går fint. :)
Antingen genom påfyllningshålet, eller om du borrar ett nytt hål (slabbigt att fylla på olja om man måste ta bort en slang för det).
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hydraulaggregat-frågor

Inlägg av hyperion »

Toppen! Var osäker på om det var så enkelt :)

Får bli ett nytt hål i "motor-plåten"

Tack!
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Hydraulaggregat-frågor

Inlägg av GFEF »

Bilder på utsidan ger inga upplysningar hur hydrauliken fungerar.

Sökning på Hydraulaggregatet Matra M97-0-1 ger inga resultat.

Vad gör handspaken bredvid elmotorn ?

En blid på märk skylten på kan ge upplysningar om funktionen.
Skriv svar