Elektronisk motorstyrning till gammal symaskin

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Perrunhammar
Inlägg: 25
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57:04

Elektronisk motorstyrning till gammal symaskin

Inlägg av Perrunhammar »

Hej

Min fråga i kortversion för de som har ont om tid men ändå vill hjälpa till: Vilket slags elektronisk motorstyrning ska man köpa till en symaskinsmotor med följande text på höljet "Singer Symotor, 220 volt, Ineff 70 watt. För Likström och 25-75 PER. Växelström."

Min fråga i lång version för de som, liksom jag, är i karantän och gärna fördjupar sig:
Jag har en symaskin, en gammal Singer 201. Den har en motor som via rem driver ett svänghjul. Motorn är en Singer original från 1952 på 70 watt. Därefter står: "För likström och 25-75 PER. Växelström" vilket jag i sammanhanget behöver hjälp med att tyda.
Och så grundfrågan: motorn kopplas via vad jag antar är en gammaldags potentiometer, en sån som sitter i alla fotpedaler till gamla symaskiner. Skillnaden är att min sitter i anslutning till maskinen där den styrs av en knä-spak istället. Den är ganska oprecis, i bemärkelsen att det är stora glapp mellan ingen fart alls och hög fart. Jag tror att ni förstår, det är alltså svårt att styra hastigheten med precision.
Jag skulle vilja byta ut potentiometern mot en modernare mer precis elektronisk styrning. Sen vill jag antingen koppla den till knä-spaken, eller bara ett litet vred där jag ställer in hastighet och sen gör om knäspaken till en strömbrytare. Det där kan jag klura på rent mekaniskt. Men jag behöver veta vilka specifikationer en motorstyrning ska ha för att passa den där motorn. Och gärna förslag på vilken jag ska köpa. Det finns ju mängder med billig elektronik på nätet, men jag har inget emot att betala ett par hundralappar mer för att få bra kvalitet.

Det var det hela!
MVH
Per Runhammar
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Elektronisk motorstyrning till gammal symaskin

Inlägg av Icecap »

Motorn är ganska säkert en allströms-motor och den fungerar med båda DC och AC mellan 25 och 75Hz.

Det går definitivt att lösa med elektronik, i grunden ville en dimmer väre nog men de klarar oftast induktiva belastningar ganska dåligt.

Jag hade primärt satsat på att hitta en äldre fotpedal för att klara detta - annars hade jag ordnat en PWM-lösning med IGBT och full-modern styrning.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Elektronisk motorstyrning till gammal symaskin

Inlägg av Lennart Aspenryd »

På en återvinning typ Eriks Hjälpen finner du fotpedal och fungerande motor till rätt pris.
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Elektronisk motorstyrning till gammal symaskin

Inlägg av Bobbox »

Jag hade påbörjat ett projekt att sätta motor på en gammal Singer skomakarmaskin men sen så hittade jag en servomotor för konvertering hos Sewtex i tyskland för 1500kr, kolla där om det finns något.
https://www.sewtex.de/index.php
Det tog tre dagar att få hem det.
Perrunhammar
Inlägg: 25
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57:04

Re: Elektronisk motorstyrning till gammal symaskin

Inlägg av Perrunhammar »

Hej, för att förtydliga:
Fotpedal har jag många. De har alla den gamla sortens potentiometer i sig. Motor har jag. Allt sitter på maskinen. Men nu vill jag alltså byta ut min gamla potentiometer mot en modernare styrning som är mer precis i reglaget. Därför undrar jag vad en motorstyrning ska heta för att passa den motor jag beskrev i min trådstart.

Tack på förhand.

Per Runhammar
Perrunhammar
Inlägg: 25
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57:04

Re: Elektronisk motorstyrning till gammal symaskin

Inlägg av Perrunhammar »

Ok nu har jag googlat både PWM och IGBT. Det verkar vara precis vad jag är ute efter. Då har min fråga kokat ner till: är det någon som har ett bra tips på en motorstyrning med pulsviddsmodulering och IGBT som kan passa en 70w allströmsmotor 230v.
Eller någon som vet en bra, gärna inom EU, säljsite där jag jag ställa min fråga och få förslag på vad jag kan beställa?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Elektronisk motorstyrning till gammal symaskin

Inlägg av grym »

min personliga svar hadde varit, bytt motorn till en liten trefasmotor och ha en frekvensomformare
så kan man ställa allt så det passar, ramp up, ramp ner, varvtal och kunna ställa varvtalet bra
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Elektronisk motorstyrning till gammal symaskin

Inlägg av Wirewrap »

Även motorn bidrar till den oprecisa styrningen.
Det du beskriver somm ”allt eller inget” är i hög grad motorns fel.
Ta en titt på @Bobbox lösnig om du vill ha precision, särskilt i låg fart.

Det är relativt låg effekt och högt varv så en DCservomotor borde passa fint.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Elektronisk motorstyrning till gammal symaskin

Inlägg av Prins Valiant »

Vill lägga till att glöm frekvensomriktare typ PWM med liten 3-fas asynkronmotor.

En sådan frekvensdrift kräver alltid att motorn kan följa utgående frekvens med en acceptabel eftersläpning och att den är stark nog i alla lägen. Mer teoretiskt, motorn får aldrig passera sitt kippmoment. Då händer konstiga saker om den inte löser för överström. Frekvensdrift är en hastighetsreglering.

På en symaskin orkar motorn kanske inte sy igenom fyra lager jeanstyg, då skall den stanna med bibehållet moment. Man vill ha en motor med mycket momentreglering.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Elektronisk motorstyrning till gammal symaskin

Inlägg av ecenier »

Kul ämne. Jag köpte en Singer 319K för några år sedan som jag renoverat och använder. Jag behöver titta på vad det är för motor i den, och om det går att konvertera den till en servomotor.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Elektronisk motorstyrning till gammal symaskin

Inlägg av Prins Valiant »

En fundering och fråga: Hur uppför sig en servomotor när det tar stopp och inte orkar? Ligger den kvar med max moment även vid 0rpm? Kan man begränsa momentet, man vill ju inte att symaskinen skall gå sönder eller bryta nålen. Jag förstår trådskaparen intresse att erhålla en motor, vars varvtal blir proportionellt mot gaspedalen. Men är det lämpligt?

I vanliga fall har ju en symaskin en motor som påminner om en steglös borrmaskin, starkare ju mer man gasar. Det är väl en seriemotor?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Elektronisk motorstyrning till gammal symaskin

Inlägg av grym »

beror lite på vilken typ av servomotor och driver

enklast är gamla dc servomotorer, där man om man här rätt drive har strömbegränsning, då stallar motorn i rätt moment utan större problem
funkar bra med rätt saker

en trefas synkronmotor med drive var lite sämre i början av utvecklingen och hadde inte riktigt lika bra momentbegränsning
dom är bra numera

stegmotormodellen så är det till stor del hur driven är gjord, men motorn har sitt maxmoment och det är proprtionerligt med strömmen vid låga hastigheter,
utan feedback så vet den inte var den är om den stallas, men det är inga problem i detta fallet
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Elektronisk motorstyrning till gammal symaskin

Inlägg av MiaM »

En variant är att skaffa ett ganska modernt nätdrivet elverktyg med motor på ungefär samma eller en gnutta högre effekt. Gärna nåt du får gratis av nån kompis för att växellådan skurit eller liknande. Vet inte vilka verktyg som kan ha denna effektklass men kanske nån dremelkopia?

Moderna maskiner lär ofta ha kugghjul av plast så det är inte ovanligt att mekaniken ger upp, så det borde inte vara omöjligt att hitta nån sån maskin.

Elverktyg lär även de ofta ha universalverktyg, har sett nån video där nån körde 120V-maskiner direkt från solpaneler med lämplig open voltage och tillräcklig effekt, helt utan någon reglering eller batterier eller liknande, som exempel.

Sidospår: Vilket år som helst ska jag försöka transplantera elektroniken från en mekaniskt kass halvny budgetborrmaskin till nån klassisk black&decker från 60-70-talet.
Skriv svar