Labview sekvens?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Labview sekvens?

Inlägg av Icecap »

Lite svårttolkat ämnesrad men detta ska ske:
1: Ett kretskort monteras i en jigg med en massa uttag o kontakt till ST-LINK för programmering och debug osv.
2: ST-programmeringsprogrammet körs via ett exekveringskall (just nu .BAT-fil) och jag läser resultatet i %ERRORLEVEL%. Om den är noll fortsätts sekvensen, annars stoppas med ett fel-meddelande.
3: Det skickas en startfil med inställninger via en COM-port.
4: Det ska mätas ett värde (nåja, fler ska kollas för inom-värden) som man kan ställa till att gå till noll och trimma med "DAC inte under xxx"-kommando.
5: Samma sak med maximalt utslag.

Chefen är anal med att det SKA utföras i Labview men jag ser det som enklare att utföra i Python.
Jag är van att göra något liknande i C++ i windows och till Python har jag NI-filer till att integrera den USB-6210 jag ska använda till att mäta o styra med så jag har full kontakt med målsystemet.

Så finns den programmeringsfunktion i Labview?

Jag ser inte hur jag behöver mäta en shitload mätningar av matningsspänningen för att kolla medelst t.ex. 10 mätningar att den är ganska stabil o rätt.

Visst, när det kommer till kurvformer är Labview the shit men just för att utföra en programmering o ställa en utgångs spänningssväng känns det onödigt besvärligt.

Men har jag fel? Jag är en gammal trångsynt gubbe som ALDRIG har utförd visuell programmeringsflow - dock har jag jobbat MYCKET i Borland C Builder där man ritar fönster osv. men där själva programmeringen är C++.

Så jag kan vara långt ute på en trasig cykel i detta. Jag behöver input, tack.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Labview sekvens?

Inlägg av Klas-Kenny »

Det går absolut att göra sekventiella operationer i Labview, men det är (som enligt mig, det mesta i Labview) litet krångligt jämfört med "vanlig" programmering.

Kan göras antingen med en "Flat Sequence Structure", eller med en "Case Structure" och en tillståndsmaskin.

Köra externa program kan göras med "System Exec VI", och även COM-porten går fint att använda.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Labview sekvens?

Inlägg av anders_bzn »

Kolla på teststand från NI
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Labview sekvens?

Inlägg av lond »

Även till att utföra saker i sekvenser är LabView ett perfekt verktyg. Alla testprogram på jobbet är skrivna i LabView, även sekvensen för att styra STM32 CLI:t och då programmera en µP.

Även NI USB-6210 har färdiga funktioner för att styras via LabView..

/// Marcus
Skriv svar