vill komma igång med Xilinx Spartan 6 & Verilog

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Ryder17
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 februari 2022, 20:00:41

vill komma igång med Xilinx Spartan 6 & Verilog

Inlägg av Ryder17 »

Hej.
Har några Spartan 6 brädor liggandes som jag vill använda till något. Jag har dock svårt att hitta användbar info.
(Fick dem från grannen som tröttnat på hobby-elektronik)


Har ni några tips för en som började med arduino ?

Jag har hittat hur man ställer in pins och laddar upp kod temporärt eller till flash men inte mycket om hur man skriver grundläggande kod.
Typ som arduino's "button" exampel. (https://www.arduino.cc/en/Tutorial/Buil ... les/Button)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: vill komma igång med Xilinx Spartan 6 & Verilog

Inlägg av Klas-Kenny »

Du ska ju vara medveten om att det är ett bra steg upp i "svårighetsgrad" att gå från Arduino till FPGA. Även utbudet av "lättsmält" information är långt mycket mindre.

Men finns en del videos om hur man kommer igång, tex:
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: vill komma igång med Xilinx Spartan 6 & Verilog

Inlägg av ojz0r »

Det är helt klart en liten tröskel att gå från arduino, där de svåraste delarna av konfigurationen redan är hanterad, tillnatt behöva konfigurera allt själv i en FPGA.
Jag gick dock från noll programmeringskunskap till att programmera lite hobbysaker på en altera cyclon 3. Det som hjälpte mig mycket var det grafiska programmeringsspråket inbyggt i utvecklingsmiljöerna för att binda ihop olika moduler skrivna i verilog och få se allt mer övergripande.

Googla på verilogprogrammering med exempel så kommer du nog snabbt igång.

Edit: Jag har för mig att det skall finnas en guide i forumets Guide / FAQ del.
Ryder17
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 februari 2022, 20:00:41

Re: vill komma igång med Xilinx Spartan 6 & Verilog

Inlägg av Ryder17 »

Klas-Kenny skrev: 26 februari 2022, 07:43:46 Du ska ju vara medveten om att det är ett bra steg upp i "svårighetsgrad" att gå från Arduino till FPGA. Även utbudet av "lättsmält" information är långt mycket mindre.

Men finns en del videos om hur man kommer igång, tex:
https://www.youtube.com/watch?v=7GgAukBxEmQ
Jo, det var inget nytt. Visste redan innan att det inte bara går att skyffla in kod direkt likt arduino. Ska se vad videon innehåller nu :)

ojz0r skrev: 26 februari 2022, 08:53:06 Det som hjälpte mig mycket var det grafiska programmeringsspråket inbyggt i utvecklingsmiljöerna för att binda ihop olika moduler skrivna i verilog och få se allt mer övergripande
Aha. har bara hört klagomål om buggar på sånt, men om diagrammen kan översättas till kod så finns det ju värde i dem ändå.
Formax51
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 april 2013, 18:56:19
Ort: Umeå

Re: vill komma igång med Xilinx Spartan 6 & Verilog

Inlägg av Formax51 »

Det man bör ha i bakhuvudet är att den kod man skriver beskriver hårdvaran och i huvudsak så exekveras allt parallellt med undantag av de segment som man avsiktligt gjort sekvensiella.
Kan vara bra att sätta sig in i vilka block som finns i FPGAn hur dom fungerar, vilken kod som genererar vad för hårdvarubeskrivande kod skiljer sig betydligt från arduino kod.. men det är ett VÄLDIGT intressant område som är oerhört kraftfullt..
kör hårt :)
Skriv svar