Analogt oscilloskop

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Analogt oscilloskop

Inlägg av TomasL »

Det finns ingen koppling mellan analoga skop och analoga kretsar, ett hyffsat digitalt skop är bättre i alla lägen, så länge man inte köper den billigaste skiten, sas.

Men visst analoga skop är trevliga att titta på.
Själv har jag tre analoga TEKar, alla från 7000-serien två 3-modulers och ett 4-Modulers.
4-modulers skopet är en digitalhybrid, dvs analogt skop med digitala möjligheter, dock klarar den digitala delen inte hela bandbredden, då det är ett 1GHz-skop.
Dock är det jäkligt snyggt att titta på.
Det ena 3-modulers skopet har variabel persistens, dvs ett analogt minnesskop.
Det andra är ett standardskop, dock har jag en digitalplugin till det, vilket gör det till ett digitalt skop.
Sedan har jag ett 40 år eller så gammalt digitalt skop, med dubbla 5 1/2 diskdrivar.
Dock använder jag i dag inga av ovanstående skop, utan det blir i stället mitt TEK DPO, dvs ett fullfjädrat digital skop.
De gamla skopen sitter på labb-bänken mest för att de är vackra att titta på.

Så mitt råd är köp ett digitalt skop, Klas-Kenny nämde Rigol DS1074Z, vilket nog är ett hyffsat bra köp.

Dock det är ett 50MHz skop, och frågan är om X och Y förstärkarna egentligen klarar 100 MHz om man låser upp det.
Dock spelar det kanske inte så stor roll vid hobbybruk.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Analogt oscilloskop

Inlägg av AndLi »

kalejdoskop skrev: 28 februari 2022, 10:41:55 Tack för tipsen! Jag håller på med en del analoga kretsar och har börjat pilla med analoga datorer. Utifrån mina erfarenheter tycker jag att analoga kretsar och analoga oscilloskop funkar bäst tillsammans. Som nämt tidigare i tråden så är samplingshastigheten betydligt snabbare vilket har sina fördelar när man simulerar analoga kretsar. Sen är jag ganska svag för äldre instrument :roll:

Jag håller med om att digitala oscilloskop är smidigare, har fler funktioner och tar betydligt mindre plats. Om man väljer ett digitalt oscilloskop, finns det tips på ett som har en hög samplingshastighet utan att kosta skjortan?
Hur hanterar du icke repetitiva signaler med ett analogt oscilloscope? Inte ett problem om du använder det för ljud och har repetitiva testsignaler, men funkar det så i analoga datorer?

>Det ena 3-modulers skopet har variabel persistens, dvs ett analogt minnesskop.
Är det lystiden i fosforen man utnyttjar eller ur är det normalt implementerat?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Analogt oscilloskop

Inlägg av TomasL »

AndLi, det är om jag förstått saken rätt lystiden, vilken kan ställas upp till 60 minuter.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Analogt oscilloskop

Inlägg av MadModder »

Det sitter en extra elektronkanon som skjuter ut en svag ström av elektroner jämnt över hela skärmen, och där huvudelektronstrålen tidigare träffat ligger positiva laddningar kvar i fosforskiktet (secondary emission pga att den kinetiska energin slår loss elektroner från fosforskiktet) och dessa drar då till sig fler elektroner från den svaga kanonen, och därmed fortsätter det att lysa.
Skriv svar