Hej!
Får en pensionerad å snart halvdöv orgelbyggare lägga sig i å komma med synpunkter?
Tack. i så fall.....
Ursprungsfrågan å en ev lösning. Varför finns det inga organister å hur kan man spela på distans mha elektronik?
Orgelspelandet i Kyrkan är en komplicerad process med samverkan mellan prästen å församlingen å så orgeln, dvs organisten skall ha koll på allt detta.
Det kan hända tusen å en saker under Gudstjänsten, å käre prästen kan ändra psalmerna i bokstavligt talat sista sekunden. Somliga behöver en modulaaion å en ton för att hitta rät när Prästen skall sjunga sin "Herren vare med eeeder...." Osv.
Nästa steg är orgeln själv. Det finns två grundtyper, el tre. De med sk mekanisk traktur. Rörelsen från tangenten överförs mekaniskt till ventilen som släpper in luften till pipan. Det känner man i fingrarna å man har en sorts tryckpunkts-känsla som gör att man kan nyansera spelet. Men...det var ett men... det kräver massor med övning.
Det andra å vanligast är sk pneumatisk system, Det blir som ett relä, kraften som behövs för att öppna flera ventiler å avlastar fingrarna tas över av pneumatisk servo, enkelt uttryckt. Detta behövs då antalet stämmor, räckor av samhörande pipor ökar. Vid kanske 5 register dragna börjar det gå trögt. Mastodona orglar som tex den av de största i världen, den i Utah, skulle aldrig gå att spela på annat än en tonrad i taget. Slutligen har man löst detta samt den fördröjning som pneumatiken ger med elektriska kontakter i tangenterna.
Hoppsan!
Ja vaddå? Jo tryckkänslan försvinner. Å om vi accepterar att spelet blii inte bättre än vad spelaren samt tangenterna medger så äre okej.
Då kan vi haka på vilken robot eller interface eller internet eller vad som. Rent tekniskt alltså.
I detta läge kan vi diskutera å fundera på alla möjliga lösningar....OM vi bortser från den personliga närvaron i kyrkan under spelet. Kameror via internet i all ära, det funkar inte så lyckat. Sånt har provats, vi pratar inte om ett möte på företaget med Zoom å sånt eller Skype.
De andra aspekterna, att spela en sk koncert på orgeln, inte en Gudstjänst alltså, eller på en orgel tex i Stockholms Koncerthus el motsv det är en helt annan sak. Men även där vill den som ger koncerten öva in sig på instrumentet, likväl som de som spelar på flyger vill öva en del på just det instrument som spelet skall försiggå på. Men det var att ersätta organisten som var en av frågorna. Så vi kan lämna detta därhän.
Så var det då frågan varför finns det inga nya? Tja, försöks att komma in på en Musikhögskola av klass först. Sedan skall man kanske studera på typ Musikakademin Sibelius i Helsingfors, eller kanske i Köpenhamn eller i..... Vem orkar å kan lägga ner åratals av daglig träning på flera timmar för att sedan få en svältlön som organist? Folk orkar inte lära sig spela ens vanligt piano längre. På med en sk "Synt'" som spelar nästan allt själv, håll ner en tangent å det kommer ut en hel orkester, nåja, lite överdrift men ni fattar?
Sammanfattningsvis, det är inget fel med trådskaparens grundtankar men frågan i sig är inte adekvat så att säga. Lösning på ett icke problem eller fel problem.S å vad är det vi skall diskutera egentligen i tråden? Visst det går att fixa allt det där men det blir ingen affär av det hela. En fantastisk å kul å fungerande lösning som har andra problem.
Avslutningsvis , det finns ett antal riktigt stora orglar, ganska nybyggda, senaste i Göteborg tror jag visst, man spelar in det orgelspelaren spelade å kan sedan återge exakt ut på nätet el i radion eller TV osv, det funkar. Men det finns knappt marknad för det. För till syvende å sist, när jag lyssnar på orgeln med mina numera taskiga öron så vill jag sitta i kyrkan-koncertlokalen å uppleva alltihop å känna vibrationer i luften av ljudtrycket. Det kan ingen inspelning å högtalare i världen återge än. Orgelmusikin är ett av de absolut svåraste att spela in pga den enorm dynamiken samt ekot. Att lägga å efterklang i studion kan inte återskapa det fast man försöker, skillnaden hörs, i vart fall av musik -konnässörer med guldöron. Å vanligt folk som lyssnar bara på dunka- dunka, de bryr sig inte om detta överhuvudtaget.
Får jag avsluta med en trevlig o intressant upplevelse/erfarenhet. I Härnösands Domkyrka gavs en "föreställning" med bla Widor 's Orgelsymfoni nr 5 med sin berömda Toccata. Det vibrerade i ryggstödet i bänkarna å det var en helt fantastiskt upplevelse. Medans jag njöt i fulla "drag" så satt min kamrat å mådde illa men vågade inte lämna lokalen. Å den som spelade skulle inte kunna återge det verket utan att ha övat en hel del på just den orgeln å den registreringen. Å snälla, försök inte misshandla Bachs Toccata å Fuga i d-moll med en synt eller en liten orgel "på Fäbovallen".
Tack för ordet.