Infopryl till varje rum

Berätta om dina pågående projekt.
FormerMazda
Inlägg: 6074
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av FormerMazda »

Kikade på detta, PIR var sökordet och jag letade.
På amazon finnas massor, och många små och smidiga också.
Men sen snubblade jag in på mikrovågsdetektering, så nu ligger en order på 10st sådana.. :D
Kostar ju liksom inget, så även om det inte skulle funka så är det inte hela världen.
Det jag är tveksam till är känsligheten, det kanske störs för lätt, men det skulle gå att styra känslighet med motstånd om jag förstod rätt, så here it goes!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av Micke_s »

St micro ”time of flight” sensorer borde gå att använda som enkel rörelsedetektor också
VL53L5CXV0GC T.ex.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av lond »

FormerMazda skrev: 8 februari 2022, 15:39:27 Men sen snubblade jag in på mikrovågsdetektering, så nu ligger en order på 10st sådana.. :D
Kostar ju liksom inget, så även om det inte skulle funka så är det inte hela världen.
Det jag är tveksam till är känsligheten, det kanske störs för lätt, men det skulle gå att styra känslighet med motstånd om jag förstod rätt, så here it goes!
Gissar på denna µvågsensor:



Har också några moduler och dom fungerar perfekt som närvarodetektering, även bakom 3mm av plexiglas..

/// Marcus
FormerMazda
Inlägg: 6074
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av FormerMazda »

Japp! Exakt den! :)
Och Clives video var ju en bra manual till den sensorn! Tackar tackar!
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av Xyzzy »

Jag följer ditt projekt i pinsam tystnad (tills nu...). Jag har ett liknande rullandes i huvudet men har inte kommit i närhet så långt som du. Vill bara heja på, ser ju lovande ut!

Om du tycker lev av detektorn tar för lång tid, hojta till så har du en i brevlådan på någon dag :)
Edit: de fungerar genom väggar också, så springs det på andra sidan väggen vaknar nog displayen, men det är kanske ett mindre problem i detta fall.
FormerMazda
Inlägg: 6074
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av FormerMazda »

Välkommen som skrivande följare nu! :)
Du får mer än gärna dela dina tankar, gör vi samma saker så lär vi kunna hjälpa varandra liksom.

Jag tror detektorn kommer komma rätt snart, redan skickat enligt amazon.
Så jag tackar, men stämmer det så är det nog snart här.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av lond »

Bara visa hur min OLED-skärm ser ut efter att varit igång 24/7 i 14 månader:

Bild
Bild

Syns tydligt vilka pixlar som har varit på mest...

/// Marcus
FormerMazda
Inlägg: 6074
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av FormerMazda »

Ja det såg ju inget vidare ut, och nu förstår jag HUR de "heta" pixlarna ter sig på en OLED.
Och med upplägget på mina så har de rätt många statiska pixlar.

Så beslutet är ju redan taget förvisso, men en skärmräddarrutin får det bli.
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av MiaM »

Kul projekt!

Visst är moderna OLED osv coola, men angående slitna pixlar osv så kan det vara värt att överväga klassiska LCD av den typ som användes från cirka åttiotalet fram till för 15-20 år sen (och fortfarande används för enklare och/eller batterisnåla applikationer, såsom t.ex. fjärrkontrollen för luft-luft-värmepumpar osv). Dessa displayer åldras mig veterligen i princip inte alls. Äldre sådana var bara allmänt sämre än nyare, men inte så stor skillnad. Enda nackdelen är väl att de har begränsad betraktningsvinkel i åtminstone en ledd, men det är väl en grej som blivit bättre med åren.

Nu har väl tyvärr mobiler med denna typ av display blivit så gamla att de är mer samlarföremål än elektronikskrot som man lätt hittar, så det finns nog ingen bra begagnatkälla för dessa. Men de kanske går att köpa nya i utförande som passar för en apparat för dosmontage?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av Klas-Kenny »

överväga klassiska LCD av den typ som användes från cirka åttiotalet fram till för 15-20 år sen
Du menar en riktig "custom" segment-LCD? Är ju en del pyssel och förmodligen inte helt billigt att ta fram en sån.


Ett besläktat alternativ är att köra en pixelbaserad TFT istället, finns också i liknande storlek.

Kollade på displayer i denna storleken för några år sen på jobbet, och kom fram till att TFT var det enda rätta. Lite högre upplösning, RGB, inte alls samma problem med inbränning, i princip samma strömförbrukning. Jämfört med OLED, som jag också var inne på först innan jag började prata med leverantörer som uppmärksammade mig om att det fanns bättre alternativ. :)

Tex. denna var mest aktuell för mig just då, riktigt bra bild faktiskt, bifogar en film.
https://www.tme.eu/se/details/rfa300960 ... optronics/
Raystar_0_96_TFT_VID_20181219_102159.mp4
Tyvärr blev det inget av just det projektet i slutändan..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av zealotry »

E-ink/e-papper är väl en bra kandidat också.
FormerMazda
Inlägg: 6074
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av FormerMazda »

Ajajaj.. Den där skärmen såg inte alls dum ut.

Hmm, den behöver övervägas!
Användarvisningsbild
manicken
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 februari 2006, 14:20:59
Ort: DEGEBERGA

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av manicken »

Om du vill ha mycket mer minne och kräm
än vad Arduino Mega har så finns det även Teensy 4.1
är i ungefär samma prisklass som Arduino:n.
Teensy 4.1 har ethernet så att koppla upp den mot internet
borde inte vara något problem.

Teensy:n kör på ett Arduino - kompatibel 'framework'
och använder även samma IDE.

fast jag föredrar VSCODE+platformio
då det är mycket 'smidigare' att använda för större projekt, när man väl fått kläm på hur det fungerar
+ att Kompilations-tiden är mindre
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av Xyzzy »

Ja orsaken att jag lutar åt oled är helt klart att jag upplever oled betydligt mer att lätt att avläsa från håll än lcd, även med bakgrundbelysning, då själva punkterna lyser. Trots minimal font är det ingen problem att avläsa från andra sidan ett mörkt rum, vilket jag har med bakgrundsbelyst lcder.

Jag har också varit inne på eink, har köpt in en men inte hunnit testa, skulle vara fördel för mig då jag är inne på enbart batteridrift.

Då jag tänkt batteridrift är min plan baserat på NRF istället och har kört lite med en som har inbyggd microcontroller och kan komma ner i okay strömförbrukning.

Jag har börjat skissa på ett PCB med detta, en pytteliten temp&humgivare och lös oled (utan switchkraft eller vad det nu är på PCBt som sitter bakom de man får tag för billigt i China), lipo-laddare och vad det nu mer kan vara...
Jag vill få det så litet och diskret som möjligt, vilket, som alltid, sätter käppar i hjulet för mig, därav lös oled och den lilla sensorn bl.a.

Sen fastnar jag som alltid på mjukvaran ock ledsnar, men nu fick jag ju liteninspiration tack vare dig!
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av Xyzzy »

Klas-kenny, ooh, den var fin...
Nu blev jag nyfiken...
Skriv svar