Mjukvara för programmering?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
finnel
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 december 2021, 10:21:51

Mjukvara för programmering?

Inlägg av finnel »

Hallå, jag tänkte köpa en nand flasher men innan jag bestämmer mig så undrar jag om man kan använda vilken mjukvara som helst. Man löder fast nand-chipet på ett kretskort som sedan stoppas in i usb-porten. På Github har jag sett att det finns lite olika program för flashing.

Kretskortet är denna:

https://www.ebay.com/itm/273040729676?m ... gIuyvD_BwE

Vad jag tänkt göra är att läsa informationen på ett nand, redigera lite, flasha nand-chippet och sedan sätta tillbaka det i mobilen. Ni som är proffs på elektronik vet kanske om det är möjligt att göra på sättet som jag beskriver här?
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Mjukvara för programmering?

Inlägg av Rick81 »

Är du säker på att du vet vad du vill göra?
Några synpunkter
* NANDflash är troligen BGA dvs oerhört svårt att löda bort och dit för hand
* Hur vet vad du skriva? Har du minnesadresser du vill skriva?
* På nyare mobiler är flashet dessutom krypterat

Vill du jailbreaka mobilen är det nog bättre hitta en guide nät som inte innebär löda bort bort komponenter
finnel
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 december 2021, 10:21:51

Re: Mjukvara för programmering?

Inlägg av finnel »

Jo, jag vet exakt vad jag vill göra men jag vet inte hur jag åstadkomma det. Det är möjligt att jag tagit mig vatten över huvudet men nu har jag redan beställt kretskortet. Nu måste alltså jag fortsätta. Går det inte att göra som jag tänkt så får jag veta det då. Min tanke var att det här skulle vara ett sätt att slippa köpa de där dyra programmerarna som kostar några tusen riksdaler.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2324
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Mjukvara för programmering?

Inlägg av nifelheim »

så länge mjukvaran stödjer "controllern" som på ditt kort verkar vara SM3267 så kommer mjukvaran att fungera.
Det svåraste är att lyckas med lödningen, speciellt om du inte gjort det tidigare.

Skulle rekommendera att du övar några gånger på någonting annat som fungerar och du har råd att förstöra.
prova, löd bort, löd tillbaka , och prova om det funkar fortfarande. :-)
Skriv svar