Labbaggregat för Rörkonstruktioner

alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Labbaggregat för Rörkonstruktioner

Inlägg av alexanderson »

Ett alternativ, använd lysrörsdrossel på primärsidan av trafon. Omkopplingsbart 18W, 2st 18W serie, 2st 18W parallell .
Använd sedan shuntregulator(mosfettransistor) för att stabilisera högspänningen på sekundärsidan.
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Labbaggregat för Rörkonstruktioner

Inlägg av alexanderson »

Ett klassiskt nätagg. för rörkonstruktioner är Oltronix D400-007. Schema för detta finns på nätet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Labbaggregat för Rörkonstruktioner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du kunde fixat en länk?! :x På EF är det kutym att säga B när man sagt A. :idea:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Labbaggregat för Rörkonstruktioner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu har du en lösning redan som tydligen fungerar men om man har tur kan man ju hitta gamla labbgrejer som den här fådda saken. Det var en snäll själ på EF som fixade den till mig.
Det enda som saknas är likriktning, men med X-ton olika uttag skullde det bli lite mycket. Man får ju likrikta på annat håll. Tror att min senaste projekt har både likriktning och filter on-board.
IMG_3441.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Labbaggregat för Rörkonstruktioner

Inlägg av MiaM »

Snyggt bygge, och verkligen bra att du faktiskt byggt klart! :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Jag har ett par tankar.

Dels så är väl egentligen den här sortens låda rätt eländiga, med just fronten löstagbar? De funkar säkert bra för apparater med en enda trafo monterad i botten och därmed en enda kabelstam från sekundären upp till fronten, och i övrigt allt monterat på fronten. Men här gör ju lådans konstruktion hela bygget till en onödigt stor utmaning, synd.

Vad gäller regleringen så undrar jag om det inte skulle vara en vettig idé sätta en enda likriktarbrygga med AC-anslutningarna i serie mellan dina två trafos, och på plus/minus-anslutningarna av bryggan använda en shuntregulator för att "kortsluta" till önskat spänningsfall?

Om jag vore dig så skulle jag nog kolla vad du har för spänningsfall över mA-mätaren vid fullt utslag (alltså när visaren i princip slår emot ändläget) och ordna någon koppling med dioder och eventuellt extra seriemotstånd som skyddar mätaren mot alltför mycket överström om utgången kortsluts. Jag antar att dioderna är tilltagna så att de tål en del, och en trafo tål ju en del överlast kortare stunder, så i slutänden är det nog instrumentet som tar stryk först om nätagget överbelastas.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Labbaggregat för Rörkonstruktioner

Inlägg av ELTompa »

Igår fick jag äntligen ändan ur och gjorde det du MiaM föreslog, att skydda instrumentet från överström. Jag var på väg att koppla aggregatet till en last med stor kapacitans men då kom jag ihåg förslaget med att sätta en diod över instrumentet som förmodligen är svagaste länken vid överstöm.
Instrumentet mäter strax under 1ohm och då blir spänningen över det max 100mV vid 100mA. Hittade jag hade några Schotkydioder hemma som mäter 165mV så jag satte en sådan i framspänningsriktningen över instrumentet och det verkar funka fint. Tack för tipset MiaM
ht-lab-agg-25.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar