Värmepump kommunikationsprotokoll

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Drivmedel
Inlägg: 56
Blev medlem: 29 oktober 2011, 13:40:18
Ort: Lund Södra Sandby

Re: Värmepump kommunikationsprotokoll

Inlägg av Drivmedel »

Väcker liv i en gammal tråd, då jag spårat in på just detta att avlyssna och lägga upp data i "Molnet" från en äldre LVVP.
Har tjuvlyssnat på kommunikations tråden mellan ut o inne enheterna. De tycks kommunicera på 600 bit/s 8 bitar 19 byte i svaret till ute enheten.
Hur jag skall tolka informationen är en fråga, kontaktade "Invest Living" men de kunde inte hjälpa mig.
Någon som har info så får ni gärna hjälpa till.
Bild tagen på PC med Terminalprogrammet RealTerm (lite dålig bild tyvärr).
20211210_125722[1].jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Värmepump kommunikationsprotokoll

Inlägg av AndLi »

Måste säga att det låter som en lite udda hastighet, men visst inget är omöjligt, har du mätt med oscilloskop för att få fram hastigheten?
Är det samma 19 bytes om och om igen?

Nästa steg är väl att provocera fram olika driftsfall och se när kommunikationen ändrar sig och vilka bitar som gör det.
Och därifrån lista ut mer och mer av protokollet.
Drivmedel
Inlägg: 56
Blev medlem: 29 oktober 2011, 13:40:18
Ort: Lund Södra Sandby

Re: Värmepump kommunikationsprotokoll

Inlägg av Drivmedel »

Ja jag mätte med oscilloskop och kom fram till att den kortaste bit tiden var 1,666 ms i bit mönstren. 1000ms/600 är ju 1,66666ms.
Den första byten i strängen ser likadan ut hela tiden och den sista är troligtvis en checksumma då den ändras så fort det blivit förändring i de andar byten som sker under driften.
Har googlat men hittar inget om dess protokoll, är väl lite som och lösa korsord.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Värmepump kommunikationsprotokoll

Inlägg av mankan »

Har du tolkat in start/stopp/paritetsbitar måntro?
Drivmedel
Inlägg: 56
Blev medlem: 29 oktober 2011, 13:40:18
Ort: Lund Södra Sandby

Re: Värmepump kommunikationsprotokoll

Inlägg av Drivmedel »

Nej det har jag inte koll på, men den första byten tycks ha samma bit mönster i varige sträng medan den sista byten ändrar sig så fort det är någon ändring i de andra byten är det de som är paritetsbitar/checkbitar ?
Det ligger en spänning på ca. 13V= i grunden på kommunikations tråden, ute enheten sänker spänningen i takt med bitmönstret och inne enheten höjer spänningen i takt med bitmönstret
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Värmepump kommunikationsprotokoll

Inlägg av guckrum »

Det måste ju finnas något sätt att indikera var en ny sändning börjar. I seriekommunikation brukar man låta linan vara aktiv när den inte används (för då kan man detektera "connection" och eventuella avbrott), och inleda kommunikationen genom att dra signalen låg under en bit. Därefter skickar man sina bitar, ofta följt av en paritetsbit och en eller flera stoppbitar (där signalen alltså är hög igen). Vanligen skickar man en sju-åtta databitar, så alltså: startbit (0) + databitar(7-8 styck) + eventuell paritetsbit + stopbit(ar) (1or).
Drivmedel
Inlägg: 56
Blev medlem: 29 oktober 2011, 13:40:18
Ort: Lund Södra Sandby

Re: Värmepump kommunikationsprotokoll

Inlägg av Drivmedel »

Bild 1. på data trafiken mellan ute o inne enhet då spännings pulserna stiger är det inne enheten o när de sjunker är det ute enheten.
Bild 2. på då inne enheten svara det tycks vara 19 byte som svar.
Bild 2-3. Spänningen mätt över ett motstånd i serie med en zenerdiod för att hamna nära 5 V som jag kopplat till en MAX232CPE krets.
Tidigare bild med RealTerm användes denna koppling.
Bild 3. på minsta bit längd jag funnit 1,66ms
Jag tolkar det som 600bit/s 19 byte, men vad sedan varje byte betyder är en gåta.
Tar gärna emot information om någon har en lösning på gåtan vad varige byte betyder.
20211212_122239[1].jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar