Har inga bultar liggande, men väl dessa.
Man tager vad man haver,

Den stora är större, men är den även bärande? Ser ut så, och då lär jag få problem om jag drar ut den.Palle500 skrev: ↑2 november 2021, 19:43:22 Du har nog mätt rätt det är nog strax över 8 mm typ 8,1 mm. Det blir en synvilla med nyckeln då hålet är försänkt (koniskt).
Edit
Såg att blinkersen var 9,5, borde vara M8, ev M10 ja då är hålet 10 mm.
Det stora övre skulle nog bli bättre att sätta momentstaget i, mät diametern på den gängade axeln som håller fast svingen.
Behöver även veta djupet från röret in till plattan med hålen i. För att veta hur hög distansen skall vara som man fäster momentstaget i.
Se bilden
IMG_2618.jpg
Ok, rent var det första jag gjorde efter att ha tagit bort dom två främre bultarna.Palle500 skrev: ↑2 november 2021, 19:56:51 Distanserna som kom idag (tack postnord för snabbt med 1 dags utdelning) är för att kontrollera djupet och diametern på de främre fästhålen i golvet.
Ta bort original skruvarna och blås/dammsug bort allt skräp.
Sen börjar du med aluminiumbussningen diameter 25 mm och släpper ned den i hålet, kolla att den inte fastnar, byt då till den svarta bussningen. skruvar fast den med nya skruvarna lägg de minsta brickorna på skruven. Dra åt och kolla att bussningen sitter fast. Gör likadant i det andra hålet.
Sen lägger du din gula linjal på bussningen (inte på brickorna) då skall det vara en lite glipa mellan bussning och golvet, typ 0,5 mm. Ta några bilder. Om det felar får jag ev göra nya bussningar. Tanken är att det precis skall spänna fast L-järnet mot bussningen och golvet runtomkring.
Ok, jag ser vad som ska göras. Bussningen gick bara ner halvvägs, sen var det stopp.Palle500 skrev: ↑2 november 2021, 21:31:25 Du skall inte ta bort skruven dom håller svingen! Endast mäta diametern på gängade delen och sen mäta det hålet som är tomt. Det är samma diameter på dessa hål det som är tomt är nog alternativ montering av svingen, ev andra modeller av svingar.
Synd att hålet i golvet var koniskt och att inte aluminium-bussningen gick ned. Hur djupt gick den ner?
Edit
missade att du skrev att den gick ned halvvägs. (den gick bara ner halvvägs)
Går det att fota ner i hålet när den svarta bussningen sitter där? För att se vilken diameter det är i botten.
Det var hemskt vad skruvarna spretar är ju nästan i spagat. Blir inte lätt att få dit L-järnet. Djäv.... kineser och göra dåliga saker.
Har slitsat hålen i L-järnet max 233+5+5=243.
Målade med sidenmatt ljusgrått, men det blev för ljust och fult så jag tvättade rent allt med thinner och har grundmålat och sprayat med antracitgrått. Se bilden på fotplattorna.
Men själva L-järns ramen räckte det inte till, så den är endast grundad. Får åka till B-tema och köpa en burk i morgon. Så det blir inte skickat imorgon. Tror att två paket på max 2 kg är enklast. Allt väger nästan 4 kg.
IMG_1956.jpg