huselmätare till analogt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

huselmätare till analogt

Inlägg av grym »

fundering på hur man skulle kunna göra om elmätarens 1ooo pulser per kwh till analog spänning

lägsta effekterna är ju runt 60w eller så vilket ger 60 pulser per timma eller en per minut (väl vald lägsta effekt :) =
vilket är för lågt för att kunna göra något vettigt av det hela rent analogt utan att få för lågfrekventa filter

lagom vore o-10kw = 0-10v
funderar på någon lösning med microprocessor, mät tiden lägg ut värdet på d/a , 12 bitars är ok

sist jag gjorde något sådan var med pic, och jag gillade inte alls hur jag gjorde så jag lade bara sakerna på hyllan

i dagsläget , vad borde man kolla på för hårdvara ? med tillhörande mjukvara
jag är från maskinkodstiden, basic och lite annat, en inget av det som jag kunde då har jag någon nytta av idag
utan man får börja om från början, och jag har inte lust att ägna allt för mycket tid på det hela
j_tomas
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 november 2011, 21:53:34

Re: huselmätare till analogt

Inlägg av j_tomas »

Här är en entusiast som gjort det du frågar efter: https://www.sm7ucz.se/Elmaetaren/Elmaetaren.htm
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: huselmätare till analogt

Inlägg av grym »

har kollat på den, men hans mätare gav 10,000 pulser per kwh, vilket ger hanterbara värden på filtrerna
hadde mycket gärna haft det eller ännu mer pulser per kwh
j_tomas
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 november 2011, 21:53:34

Re: huselmätare till analogt

Inlägg av j_tomas »

OK, om du nöjer dig med 8 bitars upplösning och 0-5V ut, så kan du göra det med en Arduino som mäter tiden mellan pulserna och ger en 500 Hz pulsbreddsmodulerad signal ut som du kan lågpassfiltrera,

Varför 12 bitar och 0-10 V?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: huselmätare till analogt

Inlägg av grym »

Lite lagom upplösning, mindre så tycker jag det är för dåligt
j_tomas
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 november 2011, 21:53:34

Re: huselmätare till analogt

Inlägg av j_tomas »

Man ser bara "halva problemställningen". När man skall konstruera något, så är den viktigaste aktiviteten att noggrant formulera problemet/kraven. "Lite lagom" eller "för dåligt" är ingen användbar kravformulering.

8 bitars representation av 0-10 kW ger steg om ca 39 W vilket är mindre än de 60 W du skrev.

12 bitar ger ca 2.4 W steg.

Vad skall utspänningen användas till?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: huselmätare till analogt

Inlägg av grym »

0-10v för att det är lätt att skala och ex logga eller läsa med multimeter, ingen mer än flytta decimal

helst hadde jag velat se 1w , eller då 0.001v
men en 12bits da är rimligt bra, ca 2.5w mellan stegen
60w tog jag som lite räkneexempel att visa problemen med låga frekvenser för en helt analog lösning, som sagt lätt siffra att ha i sammanhanget, och relativt nära lägsta effekt

just nu kollar jag efter saker som tar energi i onödan, och då är det bra att kunna ha koll på låga effekter

sedan skulle jag vilja styra en del saker , och även logga effekten

för låga effekter med switchande saker är svårt att ha koll på, så att gå via det som man betalar för är vettigast
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: huselmätare till analogt

Inlägg av rikkitikkitavi »

40W motsvarar 350kWh/år eller ca 500kr.

Är det inte lagom upplösning i relation till vad en sänkning av innetemperaturen med 0,1C gör? (ger ca 1% lägre värmebehov)
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: huselmätare till analogt

Inlägg av limpan4all »

At sampla tiden mellan pulserna ger indata, att ställa en PWM utgång (16 bit) med lämplig PRF uppåt 1000Hz ger enkelt filter och sedan lågpassfiltrera vilket ger utdata såsom du vill ha det.
Om du inte schablar bort det så får du en upplösning på 0,15W räcker det?
Det kommer att bli diskreta steg vid förändringar men det är tämligen enkla lösningar och du bryr dig ju egentligen inte alls om absolutvärden.
Du vill bara se relativa skillnader och att det skall vara propertionellt riktigt. Då kan man ta en hel del genvägar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: huselmätare till analogt

Inlägg av grym »

japp, det skall verkligen räcka

vad vore lämplig µc för detta nuförtiden?
eller vad som som är programerbart utan större programeringskunskaper och inte allt för dyr hårdvara

jag började avsky programeringen bortanför maskinkod och basic för att det var för hög inlärningströskel för vad jag såg som lätta saker i praktiken
och inget förutom fräsning och svarvning finns i färskt programeringsminne i den grå sörjan som skvalpar omkring högst upp
Skriv svar