Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Allt som rör 3D-skrivare.
sszon
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 mars 2019, 21:31:00

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av sszon »

Tänkte bara kolla om detta forumet fortfarande är aktivt. Dammat av printern och intresserad att förbättra prints med värmeplatta och ny slicer. Alla guider verkar gamla dock. Någon som har en aning?
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av ConnyK »

sszon skrev: 6 september 2020, 12:03:44 Tänkte bara kolla om detta forumet fortfarande är aktivt. Dammat av printern och intresserad att förbättra prints med värmeplatta och ny slicer. Alla guider verkar gamla dock. Någon som har en aning?
Så här gjorde jag med min för att få värmebädd och den fungerar bra
viewtopic.php?f=3&t=40388&p=1492632&hil ... d#p1492632

Tänker byta ut mitt printhuvud till ett som verkar som det skall bli lättare att få bra utskrifter med, men det har avstannat.
https://www.thingiverse.com/thing:3372524

Mina 3-D skrivarkunskaper är väldigt begränsade och testar lite sen avstannade det, får bli lite vinterprojekt

/Conny
sszon
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 mars 2019, 21:31:00

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av sszon »

Tack så mycket. Ska jag kika på!
sszon
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 mars 2019, 21:31:00

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av sszon »

ConnyK skrev: 6 september 2020, 21:20:02
sszon skrev: 6 september 2020, 12:03:44 Tänkte bara kolla om detta forumet fortfarande är aktivt. Dammat av printern och intresserad att förbättra prints med värmeplatta och ny slicer. Alla guider verkar gamla dock. Någon som har en aning?
Så här gjorde jag med min för att få värmebädd och den fungerar bra
viewtopic.php?f=3&t=40388&p=1492632&hil ... d#p1492632

Tänker byta ut mitt printhuvud till ett som verkar som det skall bli lättare att få bra utskrifter med, men det har avstannat.
https://www.thingiverse.com/thing:3372524

Mina 3-D skrivarkunskaper är väldigt begränsade och testar lite sen avstannade det, får bli lite vinterprojekt

/Conny
Ser ju asbra ut! Funderar om man behöver hetbädd för PLAn. Lite trött på att vissa saker warpar, tänkte en hetplatta kunde hjälpa.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av stenD »

det finns också typ limstift att köpa. det jag använt mig av kräver dock en hotbed och typ 70grader. lossnar sedan nästan av sig själv vid 30grader.
Kan verkligen rekommendera hotbed och ett sådant limstift, alla mina problem med fästet försvann.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av tecno »

Jag använder Biltemas limstift. Förvara i kylskåp och ta fram när bädden är uppvärmd för applicering så får man alltid ett tunt lager!
sszon
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 mars 2019, 21:31:00

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av sszon »

tänkte bara uppdatera och säga att med bättre inställningar och brim så har jag inte haft så många problem med warping, men jag tror en hetbädd är ett bra alternativ. Råkade skaffa en till printer bara, resin, som jag leker mkt med nu
Bushman
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 september 2021, 22:23:20

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Bushman »

Virr3 skrev: 16 april 2015, 19:13:58 Jag har fått lite problem med min Vertex nu. :humm:

Den har gått som klockan ett bra tag nu, men idag efter några timmar så
blev en av utskrifterna konstig, så stängde av allt, lät de svalna och skruvade
isär printhuvudet. Tidigare har de räckt att få bort tidigare plast, ladda om nytt
och sen köra vidare, dock räckte inte det denna gången. Så när de fastnade provade
jag jag "Unload Filament", det funkade givetvis inte då filamentet satt fast.Tyckte
jag kunde se lite rök och sen så startade skrivaren om sig. Vad jag kan se så är
inget skadat, troligt att det kan ha varit plast som satt fast kanske?

Dock tog jag isär allt igen, rensade lite bättre den här gången i hopp om att de
satt nått jag missat förra gången. Satte i hop allt, och nu har skrivaren svårt att
få upp temperatur. Den fattar att den ska upp i 210C, men medan den värmer
så sätter den på båda fläktarna och då kommer den inte upp i mer än 198-199
sen sjunker tempen till 197 och sen ökar den igen.. Precis som att den inte klarar
värma ordentligt. Har jag skadat värmeelementet så känns de ju som att det är
antingen trasigt och inte värmer eller så funkar den? Inte "värmer dåligt"?

Någon som har någon aning om vad som kan vara fel? :humm:
Har fått samma problem med min nu.. Och är det någon som har en aning om hur jag löser det? 😅
cheezebreeze
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 maj 2021, 19:10:52

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av cheezebreeze »

Bushman;

Jag fick låna en kompis K8400 ett tag sen och körde vid tillfälle igång en utskrift. Medan den värmde nozzeln så gick jag och hämtade kaffe i köket och när jag kom tillbaka så hade den smält plaströret ovanför värmeblocket.

Nu hade jag printern kopplad till Octoprint så jag såg att tempen gått ner från 190-nånting till typ 0 mellan två tempmätningar. Eftersom detta normalt inte kan ske så kunde jag konstatera att 1) att det måste vara glapp i tempsensorn och att 2) firmwaren var inte hade några säkerhetsfunktioner för att skydda mot termiskt rus. Märkte när jag skruvade isär allt att ena ledaren till temp-sensorn var av. ledarna var dessutom enkardeliga och styva. Hade firmwaren varit lite nyare så hade den stängt av direkt då två tempmätningar inte ska kunna skilja så mycket. Det som istället hände var att styrkortet fortsatte värma då tempen var 0.

Mjukvaran är ju såklart enkel att uppgradera för att få säkerhetsfunktionerna. Däremot tycker jag att det var lite tokigt att den var konstruerad med ett plaströr där det på nyare skrivare sitter en kylfläns.

Orkar man så kan man väl antingen köpa reservdelar till den och laga eller bygga om den en del. Skulle nog försöka få dit en E3D V6 med någon egenkonstruerad hållare och fläktar.
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Virr3 »

Bushman skrev: 20 september 2021, 19:55:15 Har fått samma problem med min nu.. Och är det någon som har en aning om hur jag löser det? 😅
Nu ska vi se här, long time ago :D.
Jag har aldrig riktigt fått de där problemet löst faktiskt, att den har svårt att komma upp i temp länge, men inte varit ett stort nog problem för att hindrat att utskrifterna blivit dåliga (uteslutande printat PLA).
För lång-term, så hade jag nog trixat med hur termistor sitter. Sett några teorier om att iom att de inte finns någon socka över, och termistorn sitter ganska ytligt, så blir temperaturen lägre än den "verkliga" när fläkten blåser över.
Prova annars sänka hastigheten på fläkten lite under uppstart, prova vrida lite på blocket kanske, så att de inte blåser rakt över termistorn. En fan-shroud borde lösa de också (sett några på thinigiverse, sök på k8400 så bör du hitta). Det är några saker jag vagt minns att ja klurat på testat runt med lite, men aldrig hamnat spot on.
Återkom gärna hur de går!
Bushman
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 september 2021, 22:23:20

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Bushman »

Har nyligen insett att det sitter dubbla e3d v6 på den redan 😅 Och kablarna till temp samt värmaren såg inte alltför skoj ut. Så ska prova o byta så får vi se.
Återkommer!

Har dock kört lite med nr2 så länge. Men det känns som att den inte är riktigt kalibrerad. För jag kan välja en stl fil o sedan måtta in den så den passar precis enligt måtten. Men ändå så hamnar den off på plattan? Med printerhuvud 2 då alltså. :)
Det saknas en bit av utskriften kan man säga 😕

Hur kan jag ställa in så den vet var den är? För tar jag auto home så hittar den ju till höger inre hörn. 😅

Helt grön på detta med 3d printers😇
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Virr3 »

Va kul att du är sugen på 3d printing!
Om du har dubbla E3Dv6 så är de inte säkert att det är samma problem som ja hade, då jag hade den man fick med,

Här är lite tips på youtube personer som förklarar grunderna och även avancerade bitar väldigt bra:
https://www.youtube.com/channel/UCbgBDB ... oLqtpc59Bw
https://www.youtube.com/user/ThomasSanladerer

Sök lite bland deras videos och leta efter videos som förklarar grunder.
För temperaturproblemet, så tror jag de är PID tuning du är ute efter. Sök i videon, och du kommer med säkerhet hitta något bra.

Lycka till med printandet!
Niklas-k
Inlägg: 350
Blev medlem: 10 mars 2004, 15:59:21
Ort: Katrineholm

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Niklas-k »

Bushman skrev: 23 september 2021, 20:49:26 Har nyligen insett att det sitter dubbla e3d v6 på den redan 😅 Och kablarna till temp samt värmaren såg inte alltför skoj ut. Så ska prova o byta så får vi se.
Återkommer!

Har dock kört lite med nr2 så länge. Men det känns som att den inte är riktigt kalibrerad. För jag kan välja en stl fil o sedan måtta in den så den passar precis enligt måtten. Men ändå så hamnar den off på plattan? Med printerhuvud 2 då alltså. :)
Det saknas en bit av utskriften kan man säga 😕

Hur kan jag ställa in så den vet var den är? För tar jag auto home så hittar den ju till höger inre hörn. 😅

Helt grön på detta med 3d printers😇
Vad kör du med för slicerprogram? Kolla i den om det stämmer med offsetvärde mellan de 2 extruder stämmer.
cheezebreeze
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 maj 2021, 19:10:52

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av cheezebreeze »

Bushman skrev: 23 september 2021, 20:49:26 Har nyligen insett att det sitter dubbla e3d v6 på den redan 😅 Och kablarna till temp samt värmaren såg inte alltför skoj ut. Så ska prova o byta så får vi se.
Återkommer!
Är det både kylfläns och värmeblock som är E3D V6 eller har du kvar värmeblocken från Velleman?

Om du kan ta bilder och posta så är det ju välkommet! :)
Bushman
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 september 2021, 22:23:20

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Bushman »

cheezebreeze skrev: 26 september 2021, 15:37:59
Bushman skrev: 23 september 2021, 20:49:26 Har nyligen insett att det sitter dubbla e3d v6 på den redan 😅 Och kablarna till temp samt värmaren såg inte alltför skoj ut. Så ska prova o byta så får vi se.
Återkommer!
Är det både kylfläns och värmeblock som är E3D V6 eller har du kvar värmeblocken från Velleman?

Om du kan ta bilder och posta så är det ju välkommet! :)
Bytte ju ut den ena mot en billig från Amazon. (259kr)
Och beställde ju nyss en till likadan. För o ha 2 likadana..eftersom det verkade skilja någon mm mellan dom 🤔 Men blir tveksam om jag gjort bort mig nu? Är dom andra orginal e3d v6? Och har jag gjort bort mig?😅😭😱
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar