Senaste reparationen
Re: Senaste reparationen
Wasco luftavfuktare.
Död
Det var avbrott i startup resistorn (R1) till pwm-ic'n.
Död
Det var avbrott i startup resistorn (R1) till pwm-ic'n.
Re: Senaste reparationen
Har byggt ett antal volt metrar med CA3161 CA3162. Fungerar bra!
Det finns många ex. på nätet om hur den är byggd!
Man undrar varför mostånden är brända? Har du tur fungera kretsarna fortfarande!
- electronix
- Inlägg: 347
- Blev medlem: 29 mars 2009, 10:48:08
- Ort: Norrköping
Re: Senaste reparationen
Har ett exakt likadant instrument, från -89, på en hylla, kan se om jag hittar på boken projektet finns i.
Re: Senaste reparationen
Lagade backvarnaren på gammelaeron..
Den började strula för flera år sen, sen la dne av helt och jag orkade inte bry mej, men köpte iaf lite beg givare.
Nu när bilen är igång igen och jag råkade hitta givarna så satte jag igång.
Boxen såg ok ut, och jag följde kablaget bakåt, under bakre stötfångarn hittar man detta helvete..
Kul, försöker göra rent men ett av stiften är avoxiderat, ett annat på god väg..
BÅDA ändarna är alltså trasiga, så ska man laga "på riktigt" ska båda ledningsnäten bytas, SUCK.. dyrt och jobbigt.
Jag mäter för säkerhets skull mot boxen, och får ganska konstiga värden, avbrott, hög resistans (8ohm resp 20k på två kablar) osch glapp.
Dessutom, när jag börjar riva i kablagets tejp hittar jag detta..
(känsliga tittare varnas)
USCH!! klämkabelskor och skarvar, dubbelskarvat med fel sorts kabel och färger.. fy fan, dessutom oxid överallt för man har bara tejpat på, inget mer.
DÅ kontakterna är körda ändå så klipper jag dom och försöker hitta nåt lämpligt 6p kontaktdon, det hittar jag INTE, så istället blir det rullkrimpade spadterminaler.
Givetvis är VARENDA kabel oxiderad under höljet så man får skrapa rent kardelerna med kniv först, suuck..
Men nu då ? ..ICKE.. fortfarande säger bilen "ur funktion".
Jag har ju en tech2 (saab servicedator) så jag kans e att nu har jag bara EN felkod mot 4 innan, nämligen vänstre mittre.
Bökar som FAN för att få loss den, tillslut är den loss och jag mäter kablaget, det är ok mot all f örmodan, så jag sätter dit en "ny" (beg) givare.
Weee! nu slutar bilen säga "ur funktion" och allt verkar fungera.. ..MEN.. tech2 säger att högre yttre givare säger 255cm hela tiden, oavsett vad som är bakom den.
Bänder upp plasten och byter den med och nu då ? ..Neej, samma fel ? ..mäter kablaget, allt ok,
Byter plats på den ochd en andra jag bytte, och felet flyttar sej.
Altlså var en av de givarna jag köpte paj.. SUCK.
Byter till en annan givare och nu funkar det ÄNTLIGEN.
Jag fyller alla kontakterna med vaselin och tejpar in allt ordentligt, sen ihop med allt, PUST.
Wee, fungerande backvarnare, som jag typ aldrig använder.. men saker SKA funka
Den började strula för flera år sen, sen la dne av helt och jag orkade inte bry mej, men köpte iaf lite beg givare.
Nu när bilen är igång igen och jag råkade hitta givarna så satte jag igång.
Boxen såg ok ut, och jag följde kablaget bakåt, under bakre stötfångarn hittar man detta helvete..
Kul, försöker göra rent men ett av stiften är avoxiderat, ett annat på god väg..
BÅDA ändarna är alltså trasiga, så ska man laga "på riktigt" ska båda ledningsnäten bytas, SUCK.. dyrt och jobbigt.
Jag mäter för säkerhets skull mot boxen, och får ganska konstiga värden, avbrott, hög resistans (8ohm resp 20k på två kablar) osch glapp.
Dessutom, när jag börjar riva i kablagets tejp hittar jag detta..
(känsliga tittare varnas)
USCH!! klämkabelskor och skarvar, dubbelskarvat med fel sorts kabel och färger.. fy fan, dessutom oxid överallt för man har bara tejpat på, inget mer.
DÅ kontakterna är körda ändå så klipper jag dom och försöker hitta nåt lämpligt 6p kontaktdon, det hittar jag INTE, så istället blir det rullkrimpade spadterminaler.
Givetvis är VARENDA kabel oxiderad under höljet så man får skrapa rent kardelerna med kniv först, suuck..
Men nu då ? ..ICKE.. fortfarande säger bilen "ur funktion".
Jag har ju en tech2 (saab servicedator) så jag kans e att nu har jag bara EN felkod mot 4 innan, nämligen vänstre mittre.
Bökar som FAN för att få loss den, tillslut är den loss och jag mäter kablaget, det är ok mot all f örmodan, så jag sätter dit en "ny" (beg) givare.
Weee! nu slutar bilen säga "ur funktion" och allt verkar fungera.. ..MEN.. tech2 säger att högre yttre givare säger 255cm hela tiden, oavsett vad som är bakom den.
Bänder upp plasten och byter den med och nu då ? ..Neej, samma fel ? ..mäter kablaget, allt ok,
Byter plats på den ochd en andra jag bytte, och felet flyttar sej.
Altlså var en av de givarna jag köpte paj.. SUCK.
Byter till en annan givare och nu funkar det ÄNTLIGEN.
Jag fyller alla kontakterna med vaselin och tejpar in allt ordentligt, sen ihop med allt, PUST.
Wee, fungerande backvarnare, som jag typ aldrig använder.. men saker SKA funka
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Senaste reparationen
Det är ju lite mer för "nu jävlar ska det igång" än att man faktiskt behöver backvarnare
Blir ofta så med annat man lagar också
Blir ofta så med annat man lagar också
-
- Inlägg: 8214
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Senaste reparationen
Biltema har faktiskt riktigt bra kontaktstycken som "påstås" vara vattentäta men dock bara upp till 4 anslutningar.
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000031729
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000031729
Re: Senaste reparationen
Jag använder dessa kontaktdon och dom är bra men lite svåra att få rätt i kontaktdonet (hullingarna åt rätt håll i hålet) och vad som är hona respektive hane.
Jag gjorde en liten lathund hur dom skall monteras och vad som är vad. Men dom är bra funktion på när dom väl är monterade.
Jag gjorde en liten lathund hur dom skall monteras och vad som är vad. Men dom är bra funktion på när dom väl är monterade.
Re: Senaste reparationen
Det biltema säljer är ju kopior på AMP/TE Superseal<tm>
Jag hade sådana hemma fast bara 1/2poliga, så det kändes lite onödigt här.
Jag hade sådana hemma fast bara 1/2poliga, så det kändes lite onödigt här.
Re: Senaste reparationen
Tennsugspistolen ville inte suga mer.
Den gillade visst inte att suga flussmedel
Pumpens ventiler klibbade ihop.
Efter rengöring är den i tjänst igen.
Den gillade visst inte att suga flussmedel
Pumpens ventiler klibbade ihop.
Efter rengöring är den i tjänst igen.
Re: Senaste reparationen
Motorgräsklipparen ville inte gå igång för nått halvår sen, kan ha varit efter att jag svetsade handtagets nederdel. Efter det gjorde jag rent förgasaren två ggr, men det hjälpte inte.
Ledsnade och den blev stående. Tog tag i det häromdan. Den tände några ggr, men bara på full choke. Sen upptäckte jag när jag låg ner och tittade på förgasaren att gasspjället inte rörde på sig när man drog i gasspaken. Petade på det och det släppte och började röra på sig så nu går den hur bra som helst Fattar inte hur jag lyckades missa detta två ggr? Måste monterat något fel... Men glad iaf! Skönare att köra av lite halvstora ytor med den än att trimma dem.
Ledsnade och den blev stående. Tog tag i det häromdan. Den tände några ggr, men bara på full choke. Sen upptäckte jag när jag låg ner och tittade på förgasaren att gasspjället inte rörde på sig när man drog i gasspaken. Petade på det och det släppte och började röra på sig så nu går den hur bra som helst Fattar inte hur jag lyckades missa detta två ggr? Måste monterat något fel... Men glad iaf! Skönare att köra av lite halvstora ytor med den än att trimma dem.