Portabel AC- och fönsterprojektet

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Portabel AC- och fönsterprojektet

Inlägg av MadModder »

Resultatet av det lilla hjärnsläppet är nu åtgärdat.
Det fixades lätt nu när jag har ett fräsbord.

Dålig utstickande kant
IMG_7054x.jpg
Kant borta
IMG_7055x.jpg
Från andra hållet
IMG_7056x.jpg
Så nu har jag limmat ihop lådan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Portabel AC- och fönsterprojektet

Inlägg av MadModder »

Har ett tag funderat på hur mycket av den utblåsta varmluften som studsar på fönsterblecket och blåser rakt förbi insuget.
Lossade en av slangarna igår och stack ut handen där. Det kändes ganska varmt. Termometern sa 35°. SMHI sa 30°.
Har haft en bit halvhård styrenplast tillskuren efter utrymmet nedanför fönstret och nedstucken mellan trälådan och plastbiten för att skärma av mellan, men det var tydligen inte tillräckligt.

Så jag tog den oanvända "teleskopbiten" som följde med ACns fönstertäcklock och tillverkade en sköld av den, och satte den närmare utblåset.
utblåssköld_1.jpg
utblåssköld_3.jpg
utblåssköld_2.jpg


Det blev en miljon gånger bättre. Ungefär.
Nu visar termometern 25° på insugsluften. Och det stämmer tom med vad SMHI säger att det ska vara här nu. :D

Får se när jag orkar bygga en låda för varmluftsutblåset också. :roll:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Portabel AC- och fönsterprojektet

Inlägg av Bonehead »

Jäkligt rolig lösning!
Skrattade rejält när jag såg utblåset du byggt på sida 2! :lol:
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Portabel AC- och fönsterprojektet

Inlägg av Hobbyisten »

Är det inte lite så att just vid ACn kan bör-temperaturen vara uppnådd och när kompressorn vilar så sker temperaturutjämning i rummet? Jag har min insats i en fönsterlucka, (ingen 2-slangslösning)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Portabel AC- och fönsterprojektet

Inlägg av Henry »

Sensorn sitter vid kondensorn/inloppet till AC:n så inget annat spelar roll förrän temperaturen i rummet är den man satt in den på, eller hur du menade. Anledningen till att att en 2-rörs lösning är det bästa är för den varma luften som trycks ut baktill måste ju ersättas från någonstans vilket blir från rummet som då i sin tur gör att luft måste komma till med rätt hög mängd vilket då kommer att tas utifrån genom glipor, ventil m.m. där då säg 30 gradig varm luft kommer in och värmer upp rummet medan den försöker få ner tempen. Mycket därför som dessa typer ibland kan ses som lite långsamma då dom arbetar lite mot sig själva så att säga.

Med två rör så bibehålls rummets kalla luft hela tiden och bara fortsätter ned då ingen varm luft kommer in vilket gör att allt går lite snabbare och mer effektivt med.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Portabel AC- och fönsterprojektet

Inlägg av Hobbyisten »

Ni har övertygat mig :D. Det blir nästa års projekt. problemet är att jag lever compact living i kvadrat och mellan ACn och utloppet står massa elektroniklådor :?
Skriv svar