Alarm till bilens underrede!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Alarm till bilens underrede!

Inlägg av jihe »

På nyare bilar med krav på OBD-gränssnitt görs väl inga avgastester längre, eller hur är det? I så fall kan man väl ersätta med en attrapp om man får den stulen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Alarm till bilens underrede!

Inlägg av grym »

skulle väl gå att montera en piezo givare på bakre delen av systemet, , ha koll på ljudet därifrån om någon gör något och sedan

https://www.24meter.se/shop/akta-sj-horn-460hz/
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Alarm till bilens underrede!

Inlägg av mrfrenzy »

Attrapp fungerar inte, bilens motorstyrenhet märker om katalysatorn inte fungerar och tänder varningslampan.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Alarm till bilens underrede!

Inlägg av xxargs »

Det brukar vara vinkel/lutningsmätare och larm som monteras om det skall skydda mot nya stölder om man redan utsatts för stöld (då busarna vet att det är en ny kat monterad igen) då de lutar hela bilen när de hissar upp för att komma åt Katten. vidare skruvas extra balk och plåtar för att det skall ta mer tid att få loss katten igen, då det hela bygger på att det kan göras fort, inom enstaka minut för hela stölden och tar det längre tid och finns upptäcktsrisk eller larm börja böla så avstår dom och leta nya 'offer'
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Alarm till bilens underrede!

Inlägg av Glenn »

jihe skrev: 11 juli 2021, 22:30:05 På nyare bilar med krav på OBD-gränssnitt görs väl inga avgastester längre, eller hur är det? I så fall kan man väl ersätta med en attrapp om man får den stulen.
Jag tror dom återinförde riktiga avgasytester på grund av omfattande fusk. Bland annat kan man ju ofta lätt programmera bort sensorn som sitter efter katten.

Men även originalmonterade larm brukar ofta ha tiltsensor.

Vet säkert att min nyaste saab har det tex då jag lyckades aktivera larmet när jag bytte till sommardäcken och hade glömt larma av först.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Alarm till bilens underrede!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Skriv svar