Automover 220ac

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fasse
Inlägg: 52
Blev medlem: 19 december 2004, 22:39:21
Ort: Järna

Automover 220ac

Inlägg av fasse »

Har kommit över en gammal klippare…problemet är dock att den ej startar upp. Har mätt spänningar: 3,3V, 5V finns men displayen visar bara ”svart” (alla pixlar tänds) oavsett om strömbrytaren är i läge på eller av när batteriet ansluts… backupbatteriet var dött men inte kan den väl ha tappat firmware pga av detta? Har försökt att kommunicera via serieporten men får inget svar. Någon som vet något om dessa? Eller som sitter på ett extra kort eller nåt annat relevant?

Något som verkar vara en accelerometer blev väldigt varm och drog 300mA på 3,3V så den lödde jag bort. Ingen förändring dock.
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Re: Automover 220ac

Inlägg av henkebenke »

Har för mig jag hade samma symptom när jag bytte display.

Knappsatsen verkar också vara ett problemområde, har bytt min tre gånger. Siste upplevdes det som hela klipparen hängde sig men blev som ny med ny knappsats.
jas39
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 december 2005, 23:23:09
Ort: Älvsjö

Re: Automover 220ac

Inlägg av jas39 »

Jag har för mig att min funkade bra att starta utan att ha knappsats-flex-kontakten i.

Har du mätt spänningarna på expansionsporten eller på någon av kretsarna?
fasse
Inlägg: 52
Blev medlem: 19 december 2004, 22:39:21
Ort: Järna

Re: Automover 220ac

Inlägg av fasse »

Hej,…
Jo jag har mätt spänningar och hittade även avbrott på två ställen (ett på displaykortet och ett på moderkortet) gällande on/off men tyvärr hjälpte det inte. Verkar vara någon pinne på ”cpu” som krävs för att programmet ska starta men samtidigt när jag mäter på kristallen så har jag ingen oscillation…borde inte ”cpu” vara igång när den har sin matningsspänning? Sen har jag tagit bort både accelerometer och rtc som blev väldigt varma…kanske har 3,3V fått sig en smäll och därmed bränt ”cpu” verkar ju otroligt att två helt oberoende chip gått sönder.
jas39
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 december 2005, 23:23:09
Ort: Älvsjö

Re: Automover 220ac

Inlägg av jas39 »

Vet du vad maskinen varit med om som orsakat dessa fel?

Tänker att det kan ge en vägledning till hur mycket som är knas. Ett åsknedslag eller vattenläcka kan ge omfattande skador. En trasig konding som ger felaktig/ingen spänning ger ofta mindre skador.

Hur såg avbrotten som du hittade ut? Kanske en bild på skadorna kan hjälpa oss?
fasse
Inlägg: 52
Blev medlem: 19 december 2004, 22:39:21
Ort: Järna

Re: Automover 220ac

Inlägg av fasse »

Kortet var vattenskadat så jag misstänker att laddspänning (28V ac) eller batterispänning (18V) letat sig in på 3,3V och ”bränt” rtc, adc, eeprom och dsp… det är min gissning.
Skriv svar