Visa upp vad vi fräst.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av jihe »

Ja, några millimeter i sidled. Jag vägde mellan det och godstjockleken och la mig på en kompromiss. Förmodligen överdrivet konservativ. Det skulle ju inte göra något även om laxstjärten fjädrade ut ett par hundringar när man spänner fast den, det är ju bara ett stickstål.

Hade jag haft material så jag kunnat göra fästet högre hade jag gjort det tunnare.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av tecno »

Varför bygga på höjden? En bygel för höjdjustering är väl det enklaste?
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av jihe »

För styrkan alltså.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av SeniorLemuren »

Första betalda jobbet med min hemmabyggda datastyrda fräs är levererat. Det blev en skylt med namnet SKRUBBEN. Köparen ville ha en text som såg "hemtäljad" ut och det kan man väl säga att den gör. Man kan se att kanterna är lite ojämna om man kollar närma.
skrubben (2).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av SeniorLemuren »

Här kommer nummer 2 i min CNC-produktion. Lås in spriten. Den är tillverkad av gammal Teak från dörrkarmarna på gamla badhuset, så upplagan är begränsad. Passa på innan dörrkarmarna tar slut.😉
akutsupen (3).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av SeniorLemuren »

Passade på att göra mig en egen skylt för mitt krypin.
carvers corner.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra Urban, jag såg din fråga på CNC forumet om ojämt typsnitt. men min tanke var att man kan misshandla utskriften lite med ett stämjärn själv
Innan man man målar och lackar, det finns väl särskilda verktyg för slikt!
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av SeniorLemuren »

Njae. Att misshandla texten innan målning går ju i och för sig men risken är att man skadar vinylfolien på fel ställen, som man applicerar innan fräsningen, för att inte lacka det ofrästa materialet. Det är ju även mer tidskrävande att behöva karva manuellt. I vilket fall som helst så passade just detta typsnitt kunden helt perfekt.

Jag har även försökt att fräsa utan att maskera med vinyl, men det är i stort sett omöjligt att slipa bort den färg som då hamnar på den plana ytan. Den tränger ner i träets ådringar så djupt så det blir randigt hur mycket man än slipar.
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av notetoself »

Har just köpt hem Oramask som ska vara avsett för ändamålet. Ska bli intressant att se om hypen stämmer.

Annars kör jag normalt med dispensernål, vilket går rimligt fort och blir rimligt bra.
Ragnerud_skylt.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag är mycket nöjd med resultatet av att använda mask. En sak jag kunde konstatera med den vinyl jag använde var att den skars mycket exakt, det bortfrästa materialet av vinyl ville lämna små små fransar efter sig i kanterna. För att inte de skulle hamna i vägen ör sprayfärgen så putssade jag lätt på vinylytan med ett 320 papper. Det rensade bort allt som inte skulle finnas och det blev en perfekt maskering även av mycket må partier.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av tecno »

Fråga, kör ni med nån sorts klarlack förts för att förhindra *färg* att krypa i i virket?
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av notetoself »

Jag labbade med detta alldeles nyligen. Klarlack på spray gjorde det bara värre. Kvarstår att prova vanlig pensellack.

Lösningen är väl att köra tex ek istället som är tätare och har kortare fibrer, men det är ju inte alltid man vill det av uppenbara anledningar tex den maskätna brädan ovanför.

Edit:
Olika färger kryper olika mycket. På brädan ovanför är det vanlig fasadfärg i löven på trädet. Denna kröp ingenting.
Stammen och texten är vanlig hobbyfärg, typ panduro. Den kröp märkbart.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag använder kvistlack (shellac) på sprayburk. Funkar skitbra.
Jag har gjort någon skylt i teak med oramask, efter fräsningen av bokstäverna sprayade jag dessa med kvistlack, tre gånger.
Sen penselmålade jag med guldfärg två lager, tog bort oramasken, sen en nya lager med kvistlack för att sen lacka med båtlack.
Skylten var till en båt med namnet för båten.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag sprayade 2 gånger med klarlack innan jag applicerade vinylen för att den skulle fästa bättre. Sprayade inget efter fräsning i den frästa texten. Ena träslaget "Cavers Corner" var Teakplywood och "Skrubben" var Furu, inga problem med inträngning, men vill man vara riktigt säker så kan man ju även spraya klarlack ett par gånger i fräsningen innan man lackar. Jag lackade sedan med spraylack. "Skrubben" lackades med matt svart lack vilket inte var helt optimalt, den matta lacken "suger upp" skuggor och reflexer och det syns dåligt att det är en urfräsning. "Carvers Corner" lackades med svart
blank metallic och där syns djupet mycket bra.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av GeekJoan »

larky skrev: 15 juni 2021, 15:55:26 Två pussel, med design från https://www.dragonfjord.com/product/a-puzzle-a-day/
IMG_20210613_212254.jpg
Fick också lov att göra ett. Inte fräst dock...
puzzle.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar