Mp3 VäckarKlocka

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
malbeat

Inlägg av malbeat »

ja inte skulle det va särskilt svårt att fixa med en microkontroller..

undersök signalerna i mp3-spelaren när du trycker på en en knapp.
Kolla alla nödvändiga steg för att den ska gå igång och börja spela.

Kolla vad du kan använda för signal från väckaren (typ signalen till högtalaren eller vad den nu har)
Den kan du då(ev efter att du rättat till spänningen) använda som en trig-signal till microkontrollern, så när den känner en signal på den pinnen kör den igång sitt lilla aktivera-mp3-program..

du kopplar några utgångar från microkontrollern till mp3spelaren istället för dess knappar och härmar signalerna som skulle ha sprungit runt i mp3spelaren vid knapptryckningarna.

Sen kan det ju va vettigt att låta den spela tills du stänger av den manuelt.. så du vaknar ;)
lillen

Inlägg av lillen »

Tjena

Jag har inte glömt bort er, men jag känner att jag inte har kunskapen till att programmera en mikrokontroller än, sitter och försöker lära mig...

Förmodligen är det ganska enkelt att bygga en men som jag har inte kunskapen, tyvärr...
Fortsätt gärna skriva i tråden, jag kommer att läsa den ofta...
Kommer att börja med styrteknik i tvåan (går i ettan nu) och då kommer jag förmodligen lära mig hur jag bär mig åt.
Fast det är ju så lång tid till tvåan... :(

Är det någon som har något tips på böcker eller hemsidor där jag kan lära mig om mikrokontroller?

/lillen
Skriv svar