IR transmitter och två olika IR lED´s

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
grizzly
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 december 2011, 18:04:59

IR transmitter och två olika IR lED´s

Inlägg av grizzly »

Jag har ihop med några andra spikat ihop en "Logitech harmoiny hub ersättare" som kallas Sympathy-Remote baserad på raspberry pi https://www.avsforum.com/threads/sympat ... e.3190935/ och som fortfarande använder sig av harmony´s smart/companion fjärrkontroller med RF mellan fjärren och raspberry pi.
Har fått den att funka ok så den har nu i dagarna tagit över harmony hubben, enda som inte funkar 100% är hålla nere en knapp för att tex ändra volume, det är lite halv segt men funkar så pass bra att det går att använda dagligen.

Under testandet så har jag kört med en enkel ihop snickrad IR transmitter på kopplingskort med en IR LED men har köpt två olika IR LED som jag tänkte använda en med vid vinkel och en med snäv vinkel.
Det är i princip denna koppling jag kör nu fast med 5v istället för 3,3v och två motstånd som jag fick fram enligt nån calculator på nätet.
Bild
Dvs ganska enkel även för en halv idiot som mig själv!

Och det är med dessa två IR LED jag använt och denna transistor.
TSAL6200 https://www.electrokit.com/uploads/prod ... AL6200.pdf
TSUS5402 https://www.electrokit.com/uploads/prod ... US5402.pdf
https://www.electrokit.com/uploads/prod ... N2222A.pdf

Jag har ett par frågor.
1, Jag har kört med TSAL6200 under testningen och med infon från electrokits sida https://www.electrokit.com/produkt/led- ... 40nm-72mw/
Problemet är att jag misstänker att TSAL6200 och TSUS5402 inte har samma spec och behöver olika motstånd då 0.072 W vs 0.015 W men båda säger 100mA och enligt calculators online så blir det samma motstånd???.

2, PN2222A vad har den för hFE vid 5v och dessa laster som en/båda IR LED drar?
För jag får rätt olika motstånd om jag räknar på lite olika men ganska nära hFE?
Och det handlar om 3,3v från raspberry pi´s gpio pins som mittpinnen på PN2222A får.
Spelar det ens nån större roll vilket motstånd jag har till transistorerna så länge det inte är åt helvete för högt/lågt?

3, Inte nog med det utan beroende på vilken online calculator jag använder till LED motstånden och till transistor motstånden så får jag stor skillnad på vilket motstånd som ska användas.


Jag vill ju inte köra dom med för mycket ström så dom ger upp efter kort tid, samtidigt vill jag ju ha bra sändning/räckvidd så för lite ström är ju inte bra det heller!
Det enklaste gissar jag på är att köra med en st transistor PN2222A per IR LED, har ett par st och ingen platsbrist heller så inga problem där.

Om så är fallet vad ska jag ha för motstånd till TSAL6200 och vilket motstånd till PN2222A i den "kretsen"?
Och vilket motstånd till TSUS5402 och vilket motstånd till PN2222A i den andra "kretsen"?
Sen en sanity check!
Om ni säger tex 270 Ω för ett motstånd i en av dom två "kretsarna" (vilket motstånd som helst nu) så bör jag hellre gå uppåt till tex 330 Ω då det kommer leda till att IR LED/transistor kommer underdrivas lite, och om jag istället hade gått på 220 Ω istället så hade dom överdrivits lite?
Dvs underdriver dom hellre än åt andra hållet för säkerhets skull!


Jag har en massa olika motstånd så är troligen ok där men i övrigt så har jag extremt lite komponenter och vill helst slipa handla/vänta på mer (bor i en byhåla)!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: IR transmitter och två olika IR lED´s

Inlägg av grym »

lär dig att räkna manuellt

3.3v , v ce på transistorn runt 0.5v , vf 1.35v , 100mA, ger ungefär 15 ohm i motstånd, ta en 22 så är det ok
grizzly
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 december 2011, 18:04:59

Re: IR transmitter och två olika IR lED´s

Inlägg av grizzly »

Tackar!
Sen ang dom två IR LED!
En är på 0.015w och den andra på 0.075w
Båda säger 100mA för mig hänger det inte ihop.

Och vad är det jag ska titta på i pdf filerna ang mA?
Är det Forward current som i så fall säger 100mA på en och 150mA på den andra?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: IR transmitter och två olika IR lED´s

Inlägg av grym »

uteffekten är beroende på verkningsgraden med, inte inmatad effekt som skulle vara 0.1 A* 1.35v=0.135w

japp forvard current. det är ju ett max, så håll dig en del under det
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: IR transmitter och två olika IR lED´s

Inlägg av AndLi »

För ir dioder brukar det också anges en max ström vid 10% eller liknande dutyfactor...
grizzly
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 december 2011, 18:04:59

Re: IR transmitter och två olika IR lED´s

Inlägg av grizzly »

grym skrev: 22 maj 2021, 17:40:36 3.3v , v ce på transistorn runt 0.5v , vf 1.35v , 100mA, ger ungefär 15 ohm i motstånd, ta en 22 så är det ok
Ok nu är jag nästan tillbaks till noll igen och 94,6% rundgång i huvudet!
Vad var det övre motståndet och omräkningen till?
Jag trodde först att det var till mittpinnen på transistorn (med tanke på 3,3v och transistor skrivet i raden) men får fram motstånd med en calculator beroende på hFE (läst databladet men har ingen aning om vilket hFE värde jag ska ha) till runt 500-1500 ohm så rätt stor skillnad från 15ohm!

Sen funderade jag på om det var till en LED fast du räknat på 3,3v istället för 5v som jag skrev att LED körs med (mittpinnen på transistorn körs med 3,3v).
Och det verkar stämma får 20ohm med 5v istället för 3,3v med 100mA LED´n och 27ohm (15ohm med 3,3v) med 150mA LED´n.

Med v ce runt 0,5v menar du då att 5v in i transistorn blir 4,5v ut?
Så jag bör räkna på 4,5v istället för 5v till LED motstånden?

Då kommer problemet har PN2222A 0,5v?
Det enda jag hittar i databladet som ens är i närheten av 0,5v och v ce är detta VCE Collector-Emitter Saturation Voltage som säger IC = 150 mA, IB = 15 mA och 0.3v???
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: IR transmitter och två olika IR lED´s

Inlägg av grym »

då har den 0.3v , helt ok

22 ohm är den till lysdioden

den in till basen är ungefär

3.3v - 0,7v v be, = 2.6v
0.1A hfe min 500
I b min 0.2mA
2.6v / 0.0002 =13 k ohm
så 10k funkar, men jag kanske hadde tagit 4.7k,
Skriv svar