Erfarenheter av uppgradering av Microsofts GDI+ ?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Erfarenheter av uppgradering av Microsofts GDI+ ?

Inlägg av JimmyAndersson »

GDI+ används bland annat för att kolla programs och WinXP's äkthet. I en tidigare version fanns en bugg som gjorde att datorn kunde bli vidöppen för attacker bara man tittade på en JPG-bild på någon sajt. Nu har det släppts en uppdatering, men jag är lite fundersam över Microsofts anvisningar. Jag har WinXP orginal och SP2. Då ska man enligt den här sidan inte behöva installera uppdateringen. Men problemet är att denna bugg uppstod *efter* SP2 släpptes och alltså förekommer buggen även om man har SP2 installerat, tvärt om vad Microsoft skriver alltså.

Så... ska man installera uppdateringen eller inte??

Det står (i samma länk) att andra program också kan ha drabbats av denna bugg och därför rekommenderas man att söka igenom filerna på datorn med en tjänst som finns på sidan. Samma tjänst har fått kritik för att Microsoft lagrar en del av sökinformationen. Det gör att man blir ännu mer fundersam...

Jag provade att klicka på "JA" för att installera uppgraderingen, men då stod det att det inte behövdes, men att jag borde låta sajten söka igenom mina filer. Glöm det, tänkte jag. Har de gjort en bugg som påverkar JPG-filer så vill jag hålla Microsofts verktyg så långt borta från mina bild-program som möjligt.

Här står lite mer om JPG-buggen.
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

:lol:

Detta är ju en till "heja microsoft"-situation. Det känns som att Microsoft håller sämre och sämre standard hela tiden...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Men problemet är att denna bugg uppstod *efter* SP2 släpptes

Hur vet du det ??

> och alltså förekommer buggen även om man har SP2 installerat, tvärt om vad Microsoft skriver alltså.

Finns ingen självklar logik i det antagandet...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

> Hur vet du det ??

Strax innan SP2 släpptes så jobbade jag på en datorfirma med att bygga och hårdtesta datorer. Eftersom företaget och fler som jobbar där har Microsoft-certifikat (minns inte vad de heter exakt) så fick vi en förhandsversion av SP2. Efter massor med tester upptäckte vi flera buggar, bland annat JPG-buggen, som inte märkts i WinXP innan SP2 installerades. Buggen *kan* ha funnits innan, men i såfall gjorde något i SP2 att den plötsligt märktes.

När den stabila versionen av SP2 släpptes officiellt så var jag skeptisk till att installera den eftersom jag då slutat på företaget och inte hade någon inblick i arbetet med SP2. Tillslut installerade jag det iallafall.

Någon dag efter öppnade jag en (till synes fullt seriös) sida med gratis-fonter. Laddade ner några preview-bilder i JPG-format. Plötsligt tog det tvärstopp. Hårddisken jobbade i 4-5 timmar och antivirusprogrammet varnade för virus efter virus. Jag drog ut nätverksladden så fort jag kunde och efter någon timma lugnade det ner sig. Det tog några dagar att städa upp... Så de hade inte tagit bort buggen i SP2. :(

>> och alltså förekommer buggen även om man har SP2 installerat, tvärt
>> om vad Microsoft skriver alltså.

> Finns ingen självklar logik i det antagandet...

Eftersom jag personligen märkt buggen trots att jag har SP2 installerat så finns det väl en logik? Eftersom Microsoft skriver att man blir av med buggen om man installerar SP2 och buggen ändå finns kvar, så stämmer inte det Microsoft skriver.
zeilon
Kontakt:

Inlägg av zeilon »

Jimmy.
Vet inte om det är aktuellt längre.. Men..

Kolla här. saxat från länken du bifogade..

Important: Windows XP Service Pack 2 (SP2) is not affected by the GDI+ issue, and installing Windows XP SP2 eliminates the GDI+ issue in affected Microsoft developer tools and imaging software. However, Windows XP SP2 users may have other Microsoft software installed that requires updating. If you use Windows XP SP2 and Microsoft Office, please visit the Office Update Web site to scan your computer for needed updates.

Det kanske är förklaringen till att du var "utsatt" trots SP2,, du kanske har andra MS program som är mottagliga för skräpet.?

Hoppas det löser sig.

/Z
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, men eftersom problemet tydligen fanns i pre-release versionen
så fanns det ju innan SP2 släpptes och kan inte ha uppkommit
efter att SP2 släpptes som du skrev.

Dessutom har sannolikt den officiella SP2 releasen denna bug fixad,
vilket texten på MS sidan tyder på. Pre-release verisonen av SP2 som
ni använde på firman kan dock ha haft den...

Jag tyckte sidan var ganska klar.
Du behöver inte *Windows* patchen om du redan kör SP2.
Däremot kan du behöva någon av de andra patcharna, om du kör
någon av de programvarorna. Som zeilon också påpekade.

Slutligen, kollar inte Windows Update vad du behöver ?
zeilon
Kontakt:

Inlägg av zeilon »

Slutligen, kollar inte Windows Update vad du behöver ?
Det gör det såklart, men bara Operativrelaterade uppdateringar och patchar har jag för mig.

För MS Officepaket osv behövs ett annat handpålägg för att hålla sig uppdaterad.. (Förutom Office2003 som har Updatefunktion precis som Win2000/XP)

Skall bli intressant att se vad Windows Vista kan erbjuda till sådana här dagliga problem...

/Zeilon
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Men fixen för "JPG-buggen" måste rimligtsvis ha varit med i någon update-patch...
zeilon
Kontakt:

Inlägg av zeilon »

hehe , tja man kan/vill ju tycka det. :)

/Z
Skriv svar