Såhär etsar jag, hur gör ni?
Ahh. Nu hittade jag var den låg (Idébanken). http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=11805
Här kommer bilderna, fick aldrig tag på kamera men väl en scanner till slut.
Kort
Mall
Samma mall till bägge korten. Det övre lät jag ligga kvar en bra stund extra i etsbadet för att få bort eventuella småkortisar. Det hjälpte dock inte, däremot blev det lite extra ätet här och var. Det nedre kortet tog jag upp så fort det såg färdigetsat ut.
Verkar som om min skrivare lägger till c:a 3.5mil på alla banor. 8 mil (8 mil i eagle, 6.7 enligt scannern) verkar även vara det minsta clearence man kan ha för att få rätt stabila resultat.
Lyckades nästan routa två ledare mellan DIP ben (Har använt "restring" i eagle för att garantera 16mil runt alla borrhål vilket gör padden litetjockare än vanligt). Blev minimal kortis på två ställen. Inga problem alls att skrapa bort, men lite irriterande att beöhva göra en noggrann inspektion på större kort. Är ändå nöjd, det är inte ofta man behöver dra så tighta ledningar.
Största problemet är att mitt ritpapper är för tunnt för skrivaren och trasslar. Det som verkar funka bäst är att skära ut en ram av vanligt papper för stabilitet och sen tejpar jag fast ritpappret på denna mall. Kollar vidare efter lite tjockare papper som fortfarande är någorlunda transparent när tid blivo över.
Kort
Mall
Samma mall till bägge korten. Det övre lät jag ligga kvar en bra stund extra i etsbadet för att få bort eventuella småkortisar. Det hjälpte dock inte, däremot blev det lite extra ätet här och var. Det nedre kortet tog jag upp så fort det såg färdigetsat ut.
Verkar som om min skrivare lägger till c:a 3.5mil på alla banor. 8 mil (8 mil i eagle, 6.7 enligt scannern) verkar även vara det minsta clearence man kan ha för att få rätt stabila resultat.
Lyckades nästan routa två ledare mellan DIP ben (Har använt "restring" i eagle för att garantera 16mil runt alla borrhål vilket gör padden litetjockare än vanligt). Blev minimal kortis på två ställen. Inga problem alls att skrapa bort, men lite irriterande att beöhva göra en noggrann inspektion på större kort. Är ändå nöjd, det är inte ofta man behöver dra så tighta ledningar.
Största problemet är att mitt ritpapper är för tunnt för skrivaren och trasslar. Det som verkar funka bäst är att skära ut en ram av vanligt papper för stabilitet och sen tejpar jag fast ritpappret på denna mall. Kollar vidare efter lite tjockare papper som fortfarande är någorlunda transparent när tid blivo över.
Det ser ju fint ut det där
. Troligtvis är det i det här kritiska stadiet utskriften som är mer kritisk än själva etsmetoden. Givetvis gäller det att hitta en bra belysningstid med.
Kan väl dra hur jag gör också då.
1. Skriver ut på OH (enkelbladigt) på en HP Laserjet 600dpi
2. Belyser med en 200W UV-lampa från kjell i en hemmabyggd trälåda i ca 4 min.
3. Framkallar med kaustiksoda i en glasslåda (tar max 10sec)
4. Etsar med antingen järnklorid eller vanliga påsar från elfa, också i en vanlig glasslåda. Tar ca 5-10min
Alltså, mycket billiga och enkla redskap jag använder. Men ändå blir det väldigt bra. Pallar 12mil utan problem. Har dock ej provat smalare än så men det får jag göra till nästa gång.

Kan väl dra hur jag gör också då.
1. Skriver ut på OH (enkelbladigt) på en HP Laserjet 600dpi
2. Belyser med en 200W UV-lampa från kjell i en hemmabyggd trälåda i ca 4 min.
3. Framkallar med kaustiksoda i en glasslåda (tar max 10sec)
4. Etsar med antingen järnklorid eller vanliga påsar från elfa, också i en vanlig glasslåda. Tar ca 5-10min
Alltså, mycket billiga och enkla redskap jag använder. Men ändå blir det väldigt bra. Pallar 12mil utan problem. Har dock ej provat smalare än så men det får jag göra till nästa gång.

Chibbe: Jag antog att det var pga att skrivaren var lite suddig. 3.5 mil är ju bara 4 pixlar i 1200 dpi. Men jag ska pröva göra en bitmapp i paint och skriva ut för att testa.
Friz: Du klarar dig med enkelt OH? Bra svärta från skrivaren, eller framförallt jämn. Allt med oh jag gjort plågas av att det blir lite fläckigt, liksom att tonern lostnat lite här och där.
Friz: Du klarar dig med enkelt OH? Bra svärta från skrivaren, eller framförallt jämn. Allt med oh jag gjort plågas av att det blir lite fläckigt, liksom att tonern lostnat lite här och där.
Aa, det övre kortet hade jag i badet nån minut extra för att testa. Det blev inte bättre etsat för det :/. Det undre kortet har väl för all del också lyst igenom lite men på acceptabel nivå. Alla banor har klarat sig bra.
Det övre kortet hade jag i grillen längre, (3 min istället för 2.5min) men jag tyckte inte det blev nån större skillnad (bortsett från överetsningen pga lång tid i badet) på banornas kvalite. 3.5 min har jag för mig överexponerade lite då jag testade för nån vecka sen.
Hålen och antydan till kortis finns tyvärr även på mallen på de ställen jag pressade gränserna lite. Det kan bero på att jag måste tejpa fast mitt genomskinliga papper på ett vanligt papper för att få det igenom skrivaren. Tror jag tappade lite skärpa jämfört med ett papper jag lyckades få igenom utan att tejpa fast det. Försöker få fram lite tjockare genomskinligt papper att testa med. Ska även försöka ordna fram en 1200dpi+ bläckstråle att testa med. Känns som om de här småhåls antydningarna är ett laserproblem.
Mitt huvudsakliga mål med allt detta testande är att komma ifrån de dubbla OH papprena. Det är sånt jäkla pill med att få dem bra.
Det övre kortet hade jag i grillen längre, (3 min istället för 2.5min) men jag tyckte inte det blev nån större skillnad (bortsett från överetsningen pga lång tid i badet) på banornas kvalite. 3.5 min har jag för mig överexponerade lite då jag testade för nån vecka sen.
Hålen och antydan till kortis finns tyvärr även på mallen på de ställen jag pressade gränserna lite. Det kan bero på att jag måste tejpa fast mitt genomskinliga papper på ett vanligt papper för att få det igenom skrivaren. Tror jag tappade lite skärpa jämfört med ett papper jag lyckades få igenom utan att tejpa fast det. Försöker få fram lite tjockare genomskinligt papper att testa med. Ska även försöka ordna fram en 1200dpi+ bläckstråle att testa med. Känns som om de här småhåls antydningarna är ett laserproblem.
Mitt huvudsakliga mål med allt detta testande är att komma ifrån de dubbla OH papprena. Det är sånt jäkla pill med att få dem bra.
Japp det stämmer faktiskt. Små banor brukar aldrig vara nått problem med svärtan men när det är stora ytor kan det faktiskt bli dålig svärta vilket jag har fått erfara. Inte att det har lossnat svärta på vissa ställen utan det blir ljusare helt enkelt, ojämnt kan man kanske säga.pagge skrev: Friz: Du klarar dig med enkelt OH? Bra svärta från skrivaren, eller framförallt jämn. Allt med oh jag gjort plågas av att det blir lite fläckigt, liksom att tonern lostnat lite här och där.
Förr brukade jag köra med dubbla OH men det blir ju som sagt pilligt när det kommer till små banor. Iochförsej skulle man kunna exprimentera med kortare exponeringstider...
Jag brukar hålla upp utskriften mot ljus och kolla på svärtan. Då kan man ev. fylla i vissa ytor med en svart spritpenna.
På jobbet skriver dom ut på sånna där tunna bakplåtspapper (?). Vet inte hur det går till riktigt. Jag vet bara att det blir bra resultat när jag etsar åt dom



- JimmyAndersson
- Inlägg: 26578
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Jag gissar att ni använder laserskrivare?
Jag skulle vilja korta ner "kretskortsmakarproceduren" så mycket det går, så att det går fortare och lättare att göra kretskort. Vad tror ni är den bästa metoden om man har TFT-skärm (för användning av den här metoden), bläckstråleskrivare och en hög med kopparlaminat utan fotoresist?
edit: Har kanske fått tag i en TFT-skärm som har 0.3mm punkttäthet. Dvs 11.8mil. Är det ett dumt köp eller bör jag satsa på en som klarar högre täthet mellan pixlarna?
Jag skulle vilja korta ner "kretskortsmakarproceduren" så mycket det går, så att det går fortare och lättare att göra kretskort. Vad tror ni är den bästa metoden om man har TFT-skärm (för användning av den här metoden), bläckstråleskrivare och en hög med kopparlaminat utan fotoresist?
edit: Har kanske fått tag i en TFT-skärm som har 0.3mm punkttäthet. Dvs 11.8mil. Är det ett dumt köp eller bör jag satsa på en som klarar högre täthet mellan pixlarna?
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26578
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
"Med TFT metoden behöver du ju fotoresist och du har en hög utan. Vad har jag missat?"
Ingenting.
Då får jag helt enkelt skaffa fotoresist-spray. Nackdelen med det är att man då får ytterligare ett steg i kretskortsmakar-proceduren, om man inte sprayar några kort och har i lager tills nästa gång.
Men med skrivar-metoden behöver man väl också fotoresistbelagda kort? Så länge man inte använder vattenfast bläck dvs.
Att använda en OH-lins låter intressant. Om man först har någon svagare belysning bakom TFT så borde man kunna rikta in kortet under layouten mycket exaktare än om man bara skulle lägga kortet på TFT'n, för då ser man ju inte exakt var på kortet som layouten hamnar.
De här kretskorts-trådarna har ju blivit ganska långa, så det är svårt att få någon bra överblick. Men än så länge har vi väl inte hittat något "recept" för de olika metoderna som man kan gå efter och som direkt ger bra resultat?
Ingenting.

Men med skrivar-metoden behöver man väl också fotoresistbelagda kort? Så länge man inte använder vattenfast bläck dvs.
Att använda en OH-lins låter intressant. Om man först har någon svagare belysning bakom TFT så borde man kunna rikta in kortet under layouten mycket exaktare än om man bara skulle lägga kortet på TFT'n, för då ser man ju inte exakt var på kortet som layouten hamnar.
De här kretskorts-trådarna har ju blivit ganska långa, så det är svårt att få någon bra överblick. Men än så länge har vi väl inte hittat något "recept" för de olika metoderna som man kan gå efter och som direkt ger bra resultat?
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26578
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Nu är ju alla dessa metoder i expriment-stadiet, men jag måste ändå fråga:
Vad är syftet?
1) Snabbare kretskortsframställningar.
2) Enklare kretskortsframställningar genom att minimera antalet steg i proceduren.
3) Kunna göra kort med så lågt mil-tal som möjligt.
4) Variera metoderna så man inte blir uttråkad.
De metoder som jag skulle fastna mest för vore nog någon av följande:
A) Belysa med TFT-skärm, framkalla, etsa.
B) Ta bort eventuellt fotoresist, skriva ut layouten direkt på kortet, etsa.
Om jag inte missförstått något så lägger man väl till ytterligare ett steg i den "vanliga" metoden genom att skriva ut på papper och överföra till kortet med värme? Proceduren blir alltså:
Skriva ut layout, överföra med värme till kortet, exponera, framkalla, etsa.
Så det borde ta längre tid och iochmed att man lagt till ytterligare ett steg så får man även ytterligare en eventuell felorsak när/om korten misslyckas.
Därför vore det intressant att veta lite mer om tanken bakom.
Vad är syftet?
1) Snabbare kretskortsframställningar.
2) Enklare kretskortsframställningar genom att minimera antalet steg i proceduren.
3) Kunna göra kort med så lågt mil-tal som möjligt.
4) Variera metoderna så man inte blir uttråkad.

De metoder som jag skulle fastna mest för vore nog någon av följande:
A) Belysa med TFT-skärm, framkalla, etsa.
B) Ta bort eventuellt fotoresist, skriva ut layouten direkt på kortet, etsa.
Om jag inte missförstått något så lägger man väl till ytterligare ett steg i den "vanliga" metoden genom att skriva ut på papper och överföra till kortet med värme? Proceduren blir alltså:
Skriva ut layout, överföra med värme till kortet, exponera, framkalla, etsa.
Så det borde ta längre tid och iochmed att man lagt till ytterligare ett steg så får man även ytterligare en eventuell felorsak när/om korten misslyckas.
Därför vore det intressant att veta lite mer om tanken bakom.