Problem med Andersson-tv, igen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MammaMumin
Inlägg: 188
Blev medlem: 6 februari 2008, 16:41:18
Ort: Gävle

Problem med Andersson-tv, igen

Inlägg av MammaMumin »

Hade problem med tv:n för många år sedan och fick hjälp av breflabb med firmware och fick det att funka. Nu går tv:n in i första installations-rutan varje gång jag startar den. Har använt samma firmware och följt instruktionerna men får det inte att funka. Jag undrar om jag gör något fel, instruktionerna som jag har är lite sådär kan jag tycka, kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde förra gången.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Problem med Andersson-tv, igen

Inlägg av breflabb »

Jag vill minnas att den gör så om kanalminnet är tomt, ingen installation gjort.
Så kör en kanalsökning, det kan gå vägen
MammaMumin
Inlägg: 188
Blev medlem: 6 februari 2008, 16:41:18
Ort: Gävle

Re: Problem med Andersson-tv, igen

Inlägg av MammaMumin »

Jo, det har jag gjort ett antal gånger, även efter att jag har försökt uppdatera. Det är instruktionerna jag är lite osäker på om jag gör rätt, så här står det:

1b.Bryt strömmen till tv:n, antingen via strömbrytaren eller dra ut kontakten
2. Sätt i USB-sticka i slot 1 (närmast panelen)
3. Håll in OK knapp på fjärrkontrollen
4. Ge TVn ström
5. Dioden ska då blinka snabbt.
6. Apparaten ska sedan starta i Första installations läge
7. Ta bort USB-Sticka
8. Installera någon kanal, antingen via första installation eller via manuell sökning (snabbare)
9. Låt TV:n stå på en kanal någon minut.
10. Bryt strömmen till tv:n, antingen via strömbrytaren eller dra ut kontakten
11. Starta upp TV:n för att kontrollera att den har sparat kanalinställningarna.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Problem med Andersson-tv, igen

Inlägg av breflabb »

Det är dom rätta instruktionerna.
Har du antennsignal när du gör kanalsökning, om inte då startar den på det viset iallafall.
OBS! För varje gång du försöker uppdatera med stickan så bör du formatera den innan och
sedan kopiera filerna på nytt. Detta pga att det har hänt att TVen kan skriva om vissa delar
på stickan när den är färdig. Sedan skall du dra ut strömsladden och vänta en stund innan
du börjar med stickan
MammaMumin
Inlägg: 188
Blev medlem: 6 februari 2008, 16:41:18
Ort: Gävle

Re: Problem med Andersson-tv, igen

Inlägg av MammaMumin »

Jo, jag formaterade och kopierade om mellan varven. Och av en ren slump fick jag det att fungera till slut. I instruktionerna står det något om att man kan ställa in "Sök i vänteläge" till "Av" om man störs av att dioden blinkar i vänteläge, vilket jag gjorde. Efter 8-10 uppdateringar glömde jag bort det och då startade tv:n som vanligt.

Ändrade "Sök i vänteläge" till "Av" igen, stängde av tv:n, startade den och upp poppade "första installationen" igen. Tydligen är det inställningen "Sök i vänteläge" som knasar till det, det går inte att ställa den i läge "Av" för då startar tv:n i "första installationen" varje gång. Varför vet jag inte. Får se hur länge tv:n funkar denna gång.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Problem med Andersson-tv, igen

Inlägg av breflabb »

Den funktionen är det mest irriterande påhitt. Många tillverkare har den tyvärr. Den skall starta TVen och själv
söka efter nya kanaler, och det händer som oftast när man sover. Så jag brukar rekommendera att
man stänger av den och alla andra finesser, som olika timer funktioner mm.
MammaMumin
Inlägg: 188
Blev medlem: 6 februari 2008, 16:41:18
Ort: Gävle

Re: Problem med Andersson-tv, igen

Inlägg av MammaMumin »

Nu tror jag att jag vet vad det var som startade problemet den här gången i alla fall. För några dagar sedan vaknade jag klockan tre prick på natten av att tv:n hade gått igång av sig själv och "Första installationen" väntade. Varför tänkte jag inte så mycket på utan började krångla med tv:n nästa dag men i kväll lusläste jag manualen igen (inte första gången) och så här står det om "Uppgradering av mjukvara" och "Sökning på natten och uppdateringsläge":

"Om Automatisk sökning är vald i menyn Uppdateringsalternativ, aktiveras TV:n kl. 03.00 och söker efter
programuppdateringar. Om en ny uppdatering hittas och laddas ner, startar TV:n i den nya programversionen
när TV:n slås på nästa gång.".

Det kan ju rimligtvis inte vara en tillfällighet. Jag har några gånger tidigare provat det här manuellt men tv:n hittar aldrig någon uppdatering (vad konstigt, en sån här dyr tv :shock: ) så i det här fallet tänkte väl tv:n "patron ur", vi börjar från början. Jag har nu stängt av "Automatisk sökning..." men vi får väl se om tv:n överlever natten.
MammaMumin
Inlägg: 188
Blev medlem: 6 februari 2008, 16:41:18
Ort: Gävle

Re: Problem med Andersson-tv, igen

Inlägg av MammaMumin »

Jaha, då var man tillbaka på ruta ett igen, samma elände när jag startade tv:n idag. Finns det något annat jag kan prova eller är det bara och köra tv:n till tippen?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Problem med Andersson-tv, igen

Inlägg av breflabb »

Det är nog ganska kört :( , men detta som sista utväg. När du kommer in i service läge så
måste du titta noga på all som står där och inte ändra hej vilt. Rekommenderar att ta bilder på skärmen
så ser du hyr det var innan ändringar.Koppla bort vissa saker och prova.
service läge: Tryck meny sedan 4,7,2,5 när TVen är igång
MammaMumin
Inlägg: 188
Blev medlem: 6 februari 2008, 16:41:18
Ort: Gävle

Re: Problem med Andersson-tv, igen

Inlägg av MammaMumin »

Ok, skall kika på det lite senare. Med tanke på att tv:n är runt 9-10 år gammal (och lågbudget) så har den kanske gjort sitt, börjar bli läge att köpa en ny.
MammaMumin
Inlägg: 188
Blev medlem: 6 februari 2008, 16:41:18
Ort: Gävle

Re: Problem med Andersson-tv, igen

Inlägg av MammaMumin »

Gjorde en fabriksåterställning i serviceläge men det hjälpte inte så det får bli en ny tv, men tack för hjälpen i alla fall. Lite intressant med information om tv:n, om det stämmer vet jag inte men helt otroligt är det väl inte:

Tuner Type: Samsung
Panel: 42_LG...
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Problem med Andersson-tv, igen

Inlägg av breflabb »

Jo då det stämmer bra det. Tuner från Samsung finns nästan i alla TV
När det gäller paneler så finns det bara (nästan ) Samsung och LG och Sharp
Men Samsung och LG dominerar.
Jag har tyvärr inga fler tips, men det kan man inte klaga ändå. Det har hållit länge ändå.
Allt har ju sitt"BÄST FÖRE" :D
Skriv svar