KFC is changing callsign, KFC is now KPC

Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: KFC is changing callsign, KFC is now KPC

Inlägg av swesysmgr »

Tveksamt om någon μC-mupp skulle vilja använda ett instrument som ger ett värde på sjusegmentare utan möjlighet till lagning, en billig logikanalysator koppad till datorn är en bättre lösning och PWM-frekvenserna är så låga att du kan mäta med din egen Arduino om du vill.

Däremot om du gör en digital frontend som t.ex. en Arduino-sköld som kan räkna 100MHz eller snabbare signaler då tillför du något som Arduino inte klarar.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: KFC, Frequency Counter

Inlägg av opampen »

swesysmgr skrev: 17 november 2020, 21:38:12
rogerk8 skrev: 23 september 2020, 21:17:49 Vägra uC :D
Om du använde t.ex. Arduino för beräkning och visning av data skulle du kunna erbjuda mer avancerade funktioner som statistik över mätningarna, spara en massa kortyta och layoutjobb som istället kan läggas på att konstruera en digitaldel som klarar högre frekvenser?

Jag vet det inte är vad du vill höra men ICL7101 är utgången och 7106 kostar 92:- + moms, marknaden för en smart frekvensräknar-sköld till Arduino är nog större än för konstruktioner med ICL7xxx :
Vill bara påpeka att ICL7107 visst finns att beställa från Elfa och även ICL7106. Bhiab har dom också! Dessa har alltså inte utgått! titta här: https://www.elfa.se/sv/omvandlare-dil-4 ... ggest=true Mycket användbara! Dock främst i andra sammanhang som didigtal voltmeterar, termometrar mm.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KFC is changing callsign, KFC is now KPC

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har idag uppdaterat min KPC en aning.

Främst behövde layouten uppdateras men jag kom också på att jag missat numrera den nya optionella kristalloscillatorn på 10MHz i schemat.

Så jag bifogar de båda ritningarna.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KFC is changing callsign, KFC is now KPC

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har en idé om att konvertera tillbaka detta projekt till en frekvensräknare (och inte en pulsräknare).

Jag är allergisk mot microprocessorer (som jag inte byggt själv :D ) och "vägrar" använda sådana.

Men i det här fallet "behövs" en uC för operationen 1/T är en olinjär operation.

MEN jag har eventuellt kommit på ett trick, man nyttjar en linjär OTA istället :)

LM13700 har följande överföringsfunktion:

\(\large Io=2\frac{Is*I_{abc}}{Id}\)

Så om man väljer Iabc=1mA (diffstegets gemensamma biasström) och Is=0,5mA (insignalström normalt) samt skickar in I(T) relaterat till 1uA på linjärinseringsdioderna (Id) så får man analogt Io=1/T.

Och man behöver ingen processor :rofl

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KFC is changing callsign, KFC is now KPC

Inlägg av Spisblinkaren »

Borde byta namn på detta projekt igen för nu jävlar :)

Jag har eventuellt lyckats att invertera T till 1/T mha en OTA.

Det verkar faktiskt gå att invertera en signal som stiger linjärt med tid så att man istället får en signal som sjunker linjärt med tid och detta helt analogt.

Jag vet inte riktigt vad jag snackar om men har ikväll caddat fram bifogat schema.

Vad tror Ni?

Är jag helt ute och cyklar (nu igen) eller kan det funka?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KFC is changing callsign, KFC is now KPC

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har ikväll kalkylerat om lite och infört lite bättre koll på saker såsom hur 1mV skall kunna hamna över emittermotståndet (Re).

Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig.

Ni får se bild.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar