Rätt eluttag för amerikansk elektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mirre5
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 november 2020, 23:02:22

Rätt eluttag för amerikansk elektronik

Inlägg av Mirre5 »

Jag har tittar på en luftrenare att köpa som jag vill köpa på amazon.de eller UK. https://www.amazon.de/HEPA-Kombifilter- ... 730&sr=8-2På tyska amazon står det volt 230. I manualen står det Power supply: AC 120V/60 Hz.
Är det bara en adapter jag behöver och vilken kan fungera.? Behöver jag också en transformator då produkten är gjord i USA? Eller behövs ingenting då amazon Tyskland eller England har anpassat produkten/uttagen efter europeisk standard?
Måste jag köpa en sådan här i detta fall https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... -w-p44098 Då överväger jag att införskaffa mig en svensk variant.


Hjälp uppskattas
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Rätt eluttag för amerikansk elektronik

Inlägg av Hobbyisten »

Utan att titta på dina länkar så brukar det vara så med såna apparater att de har en switch för att välja aktuell matningsspänning. Det kan förklara de dubbla budskapen.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Rätt eluttag för amerikansk elektronik

Inlägg av ffredrik »

På amazon.de står uttryckligen 230VAC, då är det naturligtvis det du får om du köper av dem.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Rätt eluttag för amerikansk elektronik

Inlägg av Nerre »

Jag skulle inte svära på att produkten är korrekt anpassad. Jag köpte nyligen två "ljustavlor" på utförsäljning (så ingen vits att reklamera eller byta), de kom visserligen med plug-in batterieliminator för 100-240 V, MEN de hade amerikanska stift... Och det var inte utbytbara stift. Nu var det ju bara 12 V DC som grejerna skulle ha och såna batterieliminatorer brukar jag köpa för 30 spänn på lokala second hand-butiken.

Bifogar en bild jag tog på den ena, där höljet hade gått sönder (skruven som håller ihop det var för hårt dragen). Tog bilden för jag funderade på att reklamera, men kände att det var inte värt besväret, de skulle antagligen inte kunna skicka en fungerande eftersom det var en utgående produkt och jag verkligen ville ha dessa skyltar.

Köper man från Amazon är det kanske lättare att reklamera, men detta var från nån ram-butik på nätet (och orderbekräftelsen var på Italienska, så jag kände på mig att det troligen skulle bli svårt att försöka reklamera).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mirre5
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 november 2020, 23:02:22

Re: Rätt eluttag för amerikansk elektronik

Inlägg av Mirre5 »

ffredrik skrev: 29 november 2020, 06:41:18 På amazon.de står uttryckligen 230VAC, då är det naturligtvis det du får om du köper av dem.
Behöver jag då någon transformator eller bara en adapter eller inget alls? Fick på annat håll reda på att jag endast behöver en adapter om det står att produkten går på 230 volt för att det ska fungera i svenska standarduttag.
Mirre5
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 november 2020, 23:02:22

Re: Rätt eluttag för amerikansk elektronik

Inlägg av Mirre5 »

Nerre

Enligt det jag sett på bilder ska stiften vara amerikanska, det är bara att använda en adapter då? jag undrar mest om en transformator är nödvändig så att inte produkten pajar för att strömmen blir för stark. Är inte insatt i detta område men hur ska en batterieliminator hjälpa?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Rätt eluttag för amerikansk elektronik

Inlägg av Nerre »

Det var bara ett exempel på att man inte alltid kan lita att på att grejerna är rätt anpassade för marknaden när man köper på sina där ställen.

Men använder apparaten batterieliminator så kan man ju alltid byta ut den utan att behöva byta ut hela apparaten (det var det jag gjorde).


Det som behöver vara rätt är spänning och frekvens.

I Sverige har vi 230 V 50 Hz i eluttagen, så apparaten måste klara av det. Är det då bara stiften som är fel så kan en adapter kanske funka, men om den har ett sladdställ så är det antagligen bättre att byta sladdställ.

Strömmen sen är hur mycket apparaten drar, och den lär inte dra mer så mycket att det spelar nån roll i detta fall.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Rätt eluttag för amerikansk elektronik

Inlägg av mcrj »

Borde väl fungera med en sån här.
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... 463.13729/
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Rätt eluttag för amerikansk elektronik

Inlägg av breflabb »

Om jag förstår TS frågan rätt så handlar det om apparaten i fråga klarar av våran nätspänning utan att den hvererar
Adaptern är en bifråga.
Jag för mig att allt som säljs inom EU måste vara anpassat efter EU förhållandena
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Rätt eluttag för amerikansk elektronik

Inlägg av breflabb »

Och varför släpa den från annat land när det finns från Sverige, fraktfritt
Och står klart o tydligt 230V, alltså för våra förhållanden

https://www.amazon.se/Levoit-luftrenare ... 463&sr=8-1
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Rätt eluttag för amerikansk elektronik

Inlägg av rikkitikkitavi »

Någon som är snabb med räknaren, 89,80 euro vs 914 SEK? :) 8)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Rätt eluttag för amerikansk elektronik

Inlägg av Mizzarrogh »

912,61:-
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Rätt eluttag för amerikansk elektronik

Inlägg av Nerre »

Den där sidan länkar ju också till nåt som både påstås vara nyare modell, och som dessutom är lite billigare...

https://www.amazon.se/dp-B07Y1QWFBV/dp/ ... le_kitchen
Mirre5
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 november 2020, 23:02:22

Re: Rätt eluttag för amerikansk elektronik

Inlägg av Mirre5 »

breflabb skrev: 29 november 2020, 16:11:38 Och varför släpa den från annat land när det finns från Sverige, fraktfritt
Och står klart o tydligt 230V, alltså för våra förhållanden
Sett att många klagar på amazon Sverige, så beställer inte därifrån nu. Gällande ditt inlägg innan så är det mest det jag undrade, om nätspänningen och ifall man behövde en transformator/omvandlare som det står att man behöver här. http://www.newyorkportalen.se/nyttig-in ... ektricitet

Jag föredrar också luftfuktaren jag talat om, så kör på den och en adapter så får jag ta det därifrån.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Rätt eluttag för amerikansk elektronik

Inlägg av breflabb »

Ja, du gör som du vill naturligtvis, men dom flesta klagomålen handlade om dåliga översättningar
Resten är ju det samma som i övriga världen där dom finns. Härifrån får du en produkt som
är 100% anpassad till våra förhållanen
Skriv svar