tpms givarna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

tpms givarna

Inlägg av grym »

kollar lite på tpms givare, har någon som strular , sannolikt för batteriet tar slut nu, och då kommer dom ta slut på alla 8 snart

och jag har lite kver på laglig mönsterdjup så jag kommer inte bara öppna och byta givarna

har en omgång liggandes och kollar på hur dom aktiveras, skak eller snurr? vilken rörelse krävs för att dom ska aktiveras?


och , jag har bättre normalkoll på däcken än vad givarna har, kollar det ofta och hittar lågt tryck innan givarna larmar, så tjafs om ickesäkerhet kan ni ta i en annan tråd
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: tpms givarna

Inlägg av Gimbal »

Det är inte krav på att de fungerar, men eventuella felmeddelande är nog så irriterande.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: tpms givarna

Inlägg av säter »

grym skrev: 22 november 2020, 20:11:02 slut på alla 8 snart
Det låter dyrt det där.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: tpms givarna

Inlägg av grym »

felkod är samma lampa som massa andra fel så den måste bort så man inte missar något annat


tja sensorerna gick på 600kr för 4 st, men jag har ingen som helst lust att ha dom i däcken :wink:

det där är en ganska idiotisk sak som eu ville ha och som en del biltillverkare körde med sensorer i däcken, relativt kort batteritid, och för oss i norr dom behöver ha 2 -3 uppsättningar hjul så kostar det

modellen med att ha koll på däcken via abs sensorerna är fans så mycket bättre

hadde en annan givare och den hadde en enda krets med tryckmäting med i
sm647
1524a

men det hittade jag ingen vettig info om
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: tpms givarna

Inlägg av mrfrenzy »

Det är endast lag på att givare ska finnas när bilen tillverkas. Efter försäljning kan man ta bort det ifall man inte behöver.
Om du skriver vilken bilmodell du har så finns säkert någon som vet hur man avaktiverar på den modellen, annars kan säkert din verkstad göra det enkelt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: tpms givarna

Inlägg av TomasL »

I rätt många bilar kan man stänga av funktionen, dock inte bilar från USA tyvärr.
Kraven kom väl först i USA därefter i EU.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: tpms givarna

Inlägg av grym »

har kollat ganska mycket och det verkar inte gå att stänga av på vettigt sätt, så därför får man försöka fuska sig förbi det
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: tpms givarna

Inlägg av TomasL »

Ja det är irriterande att de inte går attt stänga av funktionen i vissa bilar.

Funderar på om man skulle investera i 2 uppsättningar själv, så man slipper den där jäkla lampan.

Frågan är ju vad och var var skall man köpa, det finns ju en hel skog av dem.
Original är rätt dyrt, en tusenlapp styck eller nått sånt.

Bilen, jo, 2010 Chrysler Town & Country Touring edition 3,8L Bensin
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: tpms givarna

Inlägg av cittra49 »

Läste om en som la givarna i reservdäcket, så slapp han krångel när han bytte mellan sommar o vinterdäck. På lite nyare suburbans så är det samma elektronikbox för sensorerna som fjärrlåset, på den gick det inte o programmera bort det, kanske går o fulbygla med nåt motstånd vid boxen? Ska ju även gå o byta batter när man kollar youtube, ska man stoppa dom i reservdäcket behöver man kanske inte va på anal med tätningen nör man bytt.
Skriv svar