Temperatursensor för höga temperaturer

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Temperatursensor för höga temperaturer

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag söker tips på en termoelektrisk sensor att mäta temperaturen på smält metall i en degel, finns det över huvud taget sensorer som skulle klara mer än 1000 grader?
(Förslag på andra mätmetoder som är realistiska med begränsad budget?)

(ja, jag använder mig av okuläruppskattning relaterad till kelvin skalan (även om jag är lat och räknar i Celsius i skallen, Kelvin är för mig ett visuellt spektrum man lär sig automatiskt med tiden och inte så mycket siffror, men man behöver ju också någon form av matematisk skala om det skall göras lättbegripligt för andra...), men det blir ju inte så exakt utan riktiga instrument.)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Temperatursensor för höga temperaturer

Inlägg av säter »

Vi kör 1050ºC i ugnen på tegelbruket.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Temperatursensor för höga temperaturer

Inlägg av Mizzarrogh »

Kör ni vanliga bimetallstavar där, eller?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Temperatursensor för höga temperaturer

Inlägg av säter »

Det tror jag inte.
Vi kör med det både i ringugnen och i elugnen.
Det är någon form av elektriska givare.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Temperatursensor för höga temperaturer

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, jag skulle behöva mäta temperaturen på smält koppar, då alla där tydligen inte klarar att göra det genom uppskattning med ögat.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Temperatursensor för höga temperaturer

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar!
Dendär borde fungera.

Problemet med en del zinklegeringar är att det blir skit om man håller för låg temperatur, men utgasning av zinkånga om man överskrider ett visst värde.
(Personligen försöker jag att undvika smäcket, men dessa legeringar är billiga (i dubbel bemärkelse...) och ger en guldliknande glans i det färdiga resultatet som många finner tilltalande, därför är de trots det populära. En polare lyckades krascha ett arbete han hållit på med i flera veckor till någon konstutställning, eller vad det nu var, då han skulle använda zinkbaserad mässing så att den blev "gyllne"... )
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Temperatursensor för höga temperaturer

Inlägg av Henry »

Typ-S eller B thermocouple ligger på runt 1700C som max, ev i en skyddande atmosfär vid max temp.

Typ-S verkade gå att hitta rätt billigt från kina men Typ-B var bra dyrare det lilla jag hittade där, dock samma temperaturområde. Båda baserade på platina och rodium så borde funka till det mesta, bara sedan att få tag på en tillräckligt känslig mätare som klarar typen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Temperatursensor för höga temperaturer

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Har någon urgammal mätare med rörförstärkare som kanske gingo att sparka liv i... :humm:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Temperatursensor för höga temperaturer

Inlägg av hcb »

Jag har köpt termoelement och -kabel från
https://www.labfacility.com
Billigt (nåja) och bra.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Temperatursensor för höga temperaturer

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar! Det skall jag kolla upp!
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Temperatursensor för höga temperaturer

Inlägg av ojz0r »

Kan beröringsfri mätning med IR fungera?
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Temperatursensor för höga temperaturer

Inlägg av Bjaellerud »

det klassiska är väl en optisk pyrometer. de lie äldre jag använt består av en sorts kikare, i den se man glödtråden på en specialglödlmpa.
Man kikar så på det varma godset, och vride upp en skla som bestämmer strömmen till glödlampan, när den försvinner, dvs ha samma färg som mätobjektet, läser man av skala.
Ger mycket hög noggrannhet. Rimlig kostnad.
Har set sådana på tradera, som säljs av någon som inte vet vad det är = bra pris.
Bör finnas moderna sådana.

Det bör finnas optiska pyrometrar liknande de små pistoler man se hos BILTMEA som mäter upp till ett par hudnra grader på avstånd, men för högre temp och dyrare.

Annas gäller ju termoelement, för temp över 1000 C används platina-platina Rhodium.
Dvs ena tråden är platina, den andra är platina legerat med 10 % Rhodium.
Nackdelen är att de ger ganska låg utspänning och speciell mäteleketronik krävs.
Fördelen är att de tål närmare 2000 C och att doppas i flytande metall.
Kommer i keramiska stavar, dyra saker!

Skall ej förväxlas med Pt100 givare som är ett 100 Ohms platinamotstånd för lägre temperaturer. För tre eller fyratråds anslutning.

Roy
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Temperatursensor för höga temperaturer

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar, alla!

Ja, en pyrometer skulle nog fungera perfekt för detta, det behöver inte vara laboratorie exakthet för detta.
Är intresserad själv också att kartlägga var legeringarna borde ligga relaterat till vad man uppfattar med ögat.
Skall hålla ett öga på tradera efter en, tänkte inte ens på att någon skulle sälja en riktig sådan, där.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Temperatursensor för höga temperaturer

Inlägg av Bjaellerud »

Problemet på TRADERA är att många inte vet vad de säljer, den kan därmed kalls grej, grej med moj, konstig kikare, eller nästan vad som helst.
Den kategorin jag sett en Optisk Pyrometer är Technica och Nautica samlarsaker
Fördelen med felbenämnda saker är att de kan bli bra pris för den som kan tyda bilderna, och vet vad han vill ha..

För att söka en speciell artikel måste man söka med felstavade sökord.
Söker man ett mikroskop exvis får man skriva microskåp, mikroskope, microscåp, ja nästan hur som helst. Ibland kan man även hitta vad man söker med rättstavat sökord, ibland måste man sätta in onödiga snedstreck i sökordet, exvis: microscope/lupp .

Man ser ibland på TV om det är ett program där de bränner keramik eller håller på med glasblåsning, hur de kan kika in i ugnen med en äldre pyrometer.
Ibland ligger instrumentet i bakgrunden.

temperaturmätning är intressant, inom stålindustrin där jag jobbade för länge sen var exvis värmebehandling av dyra stålsorter något som kräver mycket snäva temperaturtoleranser. att mäta tempen i en rostfri stålsmälta på 50 ton, kunde göras med e doppyrometer, som bestod av ett platina termoelement av engångstyp.

Roy
Skriv svar