Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Att läsa massa siffror
Det är just det som ger dig svaret, inget annat kan ge det.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Jag tänkte mest tumregler. Jag räknar sällan på saker. Kör mycket med "på ett ungefär" eller "mellan tummen och pekfingret".

Jag kör med en extern kristall. Då vet jag att jag har eliminerat en kanske framtida felkälla. :tumupp:
Men jag förstår fortarande inte varför den där videon hoppar över extern motståndet för den externa kristallen?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Finns inga tumregler i detta fall, man måste räkna.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

När jag menar räkna så menar jag noggrannheten och precision över t.ex. 100 Hz PWM på en utgång. Går detta ens att räkna på?
Eller noggrannheten på samplingsfrekvensen?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Tja, det är ju du själv som ställer upp kriterierna om hur stor onoggrannhet du kan acceptera, det är väl just det du får räkna på.

Och ja, allt går att räkna på.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Det är dom kriterierna jag inte vet. Jag kan inte heller gissa kriterierna heller.

Ja, allt går att räkna på. Men följer man KIS-principen så gör man det rätt.

Jag ska fundera lite på om jag har behov utav extern kristall. Ge mig lite tid till det :) Just nu såg jag att JLPCB erbjuder ytmontering för mycket billigt pris. Håller på att anpassa mina komponenter efter deras komponentlista.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Nu har jag hittat lite information om övriga STM32-serierna och deras interna kristall har ca 1% noggrannhet vid 25 grader. Jag antar att det ska vara ungefär samma för F3-serien.

För mig är detta superbra om jag kan få en kontinuerlig samplingsfrekvens, PWM frekvens osv med 1% noggrannhet.
Här behöver jag alltså inte en extern kristall!
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av rvl »

Finns ingen kristall i den interna RC-oscillatorn, just därför är den inte så precis. (RC står för tidskonstanten)
Grattis att du har hittat videon, som jag försökt antyda (ett antal gånger) att vore sevärd för dig. Han hoppade inte över kristallmotståndet, men förbigick onekeligen rätt totalt hur det plötsligt stod 220 Ω i schemat.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av mankan »

Jag rekommenderar att du löder själv första gången så vet du sedan vad du betalar för i framtiden när du beställer PCBA.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

rvl skrev: 30 oktober 2020, 00:38:24 Finns ingen kristall i den interna RC-oscillatorn, just därför är den inte så precis. (RC står för tidskonstanten)
Grattis att du har hittat videon, som jag försökt antyda (ett antal gånger) att vore sevärd för dig. Han hoppade inte över kristallmotståndet, men förbigick onekeligen rätt totalt hur det plötsligt stod 220 Ω i schemat.
Är inte kristall = oscillator?

Jag har hittat denna manual hur man kommer igång med F3 serien. AN4206
Denna säger att man ska ha elektrolytkondensatorer som avkopplingskondensatorer också. Inte bara 10nF och 100nF keramiska kondensatorer. Mellan 1uF och 4.7uF anges det. Jag har valt 3.3uF och 4.7uF som avkopplingskondensatorer när det kommer till elektrolytiska.

Du skulle ha länka. Jag ser inte allt som skrivs i denna tråd. Jag har valt att inte använda en extern oscillator. Jag använder den interna då jag har inget krav på precision eller noggrannhet. Så länge den gör sin klockfrekvens så är jag nöjd. Om klockfrekvensen "snurrar snabbare" vid varmare temperaturer och detta resulterar att ADC:n eller PWM:n får andra frekvenser vid sampling eller annat så påverkar det inte mig. Så länge ADC värderna inte går åt skogen så är jag nöjd.

Nu har jag även inkluderat SWO tillsammans med SWCLK och SWDIO.
Markering_013.png
Ledsen att elektrolytkondensatorerna ej får så bra plats.
Markering_014.png
Mitt schema:
Markering_015.png
mankan skrev: 30 oktober 2020, 01:01:32 Jag rekommenderar att du löder själv första gången så vet du sedan vad du betalar för i framtiden när du beställer PCBA.
Jag funderar på att låta JLCPBC löda fast de mest små komponenterna så som uC och små kondensatorer. Resten kan jag göra.
Om det kostar 2 dollar för dom att löda fast en uC och det kostar 100 kr för mig att löda fast en uC så kan man undra vad man ska göra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DanielM 30 oktober 2020, 09:52:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av mankan »

Rätt tänkt men utbildning kostar också pengar samt känslan av att gjort något helt själv är obetalbar.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Jag tycker YouTube är den bästa utbildningskällan, eller Udemy (beroende på kurs).

Hur som helst så uppskattar jag alla råd och tips jag har fått och det har verkligen lärt mig vad man ska tänka på. :)

Jag hoppas det ska fungera nu. :)
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av hummel »

Vill du lära dig en mikrokontroller och dess delar tycker jag datablad är överlägset youtube.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Dessutom är ju rätt mycket på tuben skapat av amatörer, som själva inte har en aning, även om de tror så.
Följaktligen så är rätt mycket information på tuben direkt felaktig.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Alltså, visst. Datablad säger exakt allt.
Men med Youtube så är det någon som har förenklat och hänvisar till vad exakt man ska kolla på så att man kan få en mjuk start.

Om datablad hade fungerat för nybörjare så skulle kurser och utbildningar helt varit meningslösa in sin existens :)

Hur som helst så kommer jag iallafall lämna in mitt schema hos JPCBD eller vad dom heter. Får nog löda allt själv med tanke på att deras maskiner är begränsade till 30 komponenter tydligen.
Vad för verktyg rekommenderar ni? Jag vet om att man ska ha lödpenna, lod och förstorningsglas. Men vilket typ vet jag inte.
Skriv svar