Hur fungerar den här (låg nivå spolvätska sensor)
-
- Inlägg: 2232
- Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
- Ort: NV Skåne
Hur fungerar den här (låg nivå spolvätska sensor)
Enligt bild.
Uppenbarligen sönder eller annat fel ... Är bara nerstucken i tanken... Lampan fungerar så den den tänds vid kontroll (innan start). Ta en ny på skroten eller leta andra fel?
Tanken var helt tom men den indikera inte slut på spolvätska...
Volvo 850
Uppenbarligen sönder eller annat fel ... Är bara nerstucken i tanken... Lampan fungerar så den den tänds vid kontroll (innan start). Ta en ny på skroten eller leta andra fel?
Tanken var helt tom men den indikera inte slut på spolvätska...
Volvo 850
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hur fungerar den här (låg nivå spolvätska sensor)
Med reservation för att sprida BS, givaren är en termistor som värms av strömgenomgången. År den doppad i vätska blir den långt ifrån lika varm. Mäter den avbrott är den i så fall sönder.
Re: Hur fungerar den här (låg nivå spolvätska sensor)
Sådana där givare går sönder vart tredje år. Originalverkstaden brukar rekommendera att programmera bort det så man slipper hålla på och byta, annars ska man helst använda "original spolarvätska" för att givaren inte ska gå sönder
-
- Inlägg: 1443
- Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33
Re: Hur fungerar den här (låg nivå spolvätska sensor)
Jag fick fellarm om spolvätskan, och kollade givaren.
Den ser ut som på bilden.
Bilen Volvo S70 1998, så den har ingen kontakt med bilens CPU.
Tog in givaren och försökte mäta på den, men fick ostabila resistansvärden.
Ingen polaritet, eftr en tid då den troligen torkat verkr det bli stabilare värden vid resistansmätning.
Min tanke är att de läckt in vätska, och att den nu har torkat. tätningen vid sladdingången ser int så bra ut, någon form av lim bara som verkar ha torkat in och läcker med stor sannolikhet.
Mätte idag och den visar avbrott eller mycket hög resistans.
Förmodligen bryr jag mig inte utan kör utan givare.
Roligt skämt om att de bara tål original spolarvätska hi ha hi hi....
Roy
Den ser ut som på bilden.
Bilen Volvo S70 1998, så den har ingen kontakt med bilens CPU.
Tog in givaren och försökte mäta på den, men fick ostabila resistansvärden.
Ingen polaritet, eftr en tid då den troligen torkat verkr det bli stabilare värden vid resistansmätning.
Min tanke är att de läckt in vätska, och att den nu har torkat. tätningen vid sladdingången ser int så bra ut, någon form av lim bara som verkar ha torkat in och läcker med stor sannolikhet.
Mätte idag och den visar avbrott eller mycket hög resistans.
Förmodligen bryr jag mig inte utan kör utan givare.
Roligt skämt om att de bara tål original spolarvätska hi ha hi hi....
Roy
Re: Hur fungerar den här (låg nivå spolvätska sensor)
Mercedes har ju en kapacitiv givare som är avstämd för deras egen spolarvätska ENBART, och den vätskan kostar som av en händelse typ hundra spänn litern.. häller man i annan vätska så fungerar helt enkelt inte indikeringen.
..SJÄLVKLART har det ju INGENTING att göra med att dom har jättestora marginaler på deras egen spolarvätska och vill tjäna mer pengar.. nejnej..
..SJÄLVKLART har det ju INGENTING att göra med att dom har jättestora marginaler på deras egen spolarvätska och vill tjäna mer pengar.. nejnej..
Re: Hur fungerar den här (låg nivå spolvätska sensor)
Hur stämmer man av en kapacitiv givare?
Re: Hur fungerar den här (låg nivå spolvätska sensor)
Jag vet inte hur det fungerar rent tekniskt, men det kräver precis "rätt" vätska iaf..
Strifdslygplan (vissa iaf) har ju f.ö kapacitiv bränslemätning i tankarna för att dom ska fungera oavsett flygläge.
Strifdslygplan (vissa iaf) har ju f.ö kapacitiv bränslemätning i tankarna för att dom ska fungera oavsett flygläge.
-
- Inlägg: 2232
- Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
- Ort: NV Skåne
Re: Hur fungerar den här (låg nivå spolvätska sensor)
Så vad för alternativ har jag, finns inte mycket att programera bort i den här bilen.... Om jag plockar en hög på skroten och testar ska de trigga visa tomt bara genom vara ur tanken??
Re: Hur fungerar den här (låg nivå spolvätska sensor)
Är det inte bara att strunta i de där onödiga sakerna?
Vad är problemet?
Vad är problemet?
Re: Hur fungerar den här (låg nivå spolvätska sensor)
Ja, kapacitiva givare är defaktostandard på flyg. Men det har inte med att klara suspekta flyglägen att göra. Det klarar man ändå inte. En anledning är att man vill mäta massa snarare än volym. Bränslets densitet är väl kopplad till dess dielektiska konstant. Så man får smidigt ut en nivå som är kopplad till massan.
I skumma flyglägen använder man dödräkning.
I skumma flyglägen använder man dödräkning.
Re: Hur fungerar den här (låg nivå spolvätska sensor)
Doppa den i olika varmt vatten och se hur resistansen ändrar sig.
Det är väl bara 2 lägen tomt eller inte tomt?
Det är väl bara 2 lägen tomt eller inte tomt?
Re: Hur fungerar den här (låg nivå spolvätska sensor)
Jag har en Volvo 945-97a,värsta modellen, har gått 50000+ och allt elektriskt fungerar klockrent fortvarande.
Spölvätskegivaren har aldrig gått sönder. Har kört med alla fabrikat.
Spölvätskegivaren har aldrig gått sönder. Har kört med alla fabrikat.
Re: Hur fungerar den här (låg nivå spolvätska sensor)
Varför byter du fabrikat när den aldrig gått sönder?
Re: Hur fungerar den här (låg nivå spolvätska sensor)
Det var nog spolarvätskan han syftade på.
- peak@svelfo
- Inlägg: 187
- Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
- Ort: Stockholm
Re: Hur fungerar den här (låg nivå spolvätska sensor)
Om TS vill felsöka: Tag en vridpotentiometer på några kiloohm och koppla in istället för den gamla givaren. Med motorn igång, vrid på poten tills bilen indikerar full eller tom spolarvätska. Mät inställt värde på poten (resistansen). Gör om för andra läget, full eller tom. Mät resistansen. Nu har du två resistansvärden som en lämplig termistor ska ha. Gå in på elfa.se, electrokit eller annan komponentbutik och leta efter lämplig termistor.