Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tack så mycket!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Jag öppnade en gång en rackmonterad dyr videosekvenser, alltså en apparat som visar 10 olika kameror en i taget, inköpt av nån flashig leverantör av videoprylar.

I den hittade jag en 4017-baserad byggsats på ett rinnande ljus från velleman, 10 reläer fasttejpade med dubbehäftande tejp och ett skatbo av kablar..

Men den såg proffsig ut på utsidan iaf.
1802
Inlägg: 6078
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

När jag lödar av ytisar med för grov lödkolv. Så virar jag ett antal varv koppartråd runt lödspetsen. Ca 1mm diameter. Det blir två ändar, så jag värmer bägge sidor av tex ett motstånd. Avlödning med en hand. Går säkert att löda med detta knep.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

"lödar"? Löddifierar säger man ju!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

Glenn: kunder tittar bara på utsidan och så länge som grejen ser bra ut och gör jobbet -> alla glada. :roll: Nog för att det kan vara bra, billigare och enklare med moduler och färdigbyggda grejer ibland så var nog ändå en Velleman byggsats lite sådär.

Var tom snack om att vi skulle köpa in en modul för en viktig sak. Dessa har jag gjort in house innan så vi kunde ha koll på kvaliteten och ingående komponenter och lödningar osv vilket var viktigt men det skulle ev bli ändringar med det vilket jag opponerade mig lite emot då vi då inte har full kontroll på det hela i så fall. Det skulle dock spara en hel del tid för mig att bara montera en modul istället men ville ändå nämna det till chefen.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

Gjorde en adapter till min B6AC v2-laddare för att ladda 18650-celler

Bild

Bild

Bild

Använde mig av koppartejp till att förbinda banankontakterna till batteripolerna.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Smart!
1802
Inlägg: 6078
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Faller ihop som ett korthus brukar det heta, men kanske inte. Jag tar ett antal EUR pallar och skapar "spelkort". Jag demonterar skenor och klossar. Sedan tar jag 2 st och lägger dem som ett uppochnervänt V. Nästan som ett A. Och vips så har jag en bock. Två st AA och ett "spelkort" som "bordsskiva", och jag har en arbetsbänk. mycket stabil. Tål min vikt utan problem. Står stadigt i marken, då jag har stampat jordgolv. Utomhus :-) . Men har man halt underlag, så kan man lägga ett "spelkort" med spikskallarna nedåt underst. Jag använder bara de spikar som redan är på plats.

__
A A Underscore finns det overscore på tbordet?
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Melkutt »

Fixat lite bättre jordning till radiorummet och burit ned min gamla klenod som skall gås igenom :helgon:
Har även byggts ett ”verktyg” för att kunna driva ned kopparröret i backen, röret är ”crimpat” i våran hydraulsslang press på firman.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

"Nya'" bilen, en Peugeot 206+ från 2010 saknar yttertemperaturavläsning, vilket jag vill ha till vintern, så jag kastade ihop en OLED, en Arduino, en DHT22 sensor och lite plock till en egen.. Den är tänkt att ersätta original display i instrumentbrädan, som inte är så användbar efter byte av stereon ändå..

Bild
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Sådär ja, då var det monterat och klart! Fungerar mycket bra.
Displayen är monterad i originalhålet, i en bit utfräst plast.
Det lite udda valet av komponenter är pga. att det är byggt med vad jag hade i junklådan.

Stöddiga mängder motljus gjorde det lite svårt att få till en bra bild..
Bild

Och det enkla kort som sitter på Arduinon för spänningsdelning och breakout.
Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Saknar de orange siffrorna, annars helt klart läckert. :wink:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Det är inte så att orginaldisplayen pratar nåt standardprotrokoll med stereon då ?

Så är det nämligen på min sopel, så jag funderade på att bygga nåt som skickar upp info där, frågan är vad, för den visar redan tid och yttertemp.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Tanken slog mig, och jag provade att sniffa data ur originalstereon, men fick inte ut nåt vettigt ur den. Den har ett par datapinnar som är märkta "DATA" och "/DATA"
Tvivlar på att det är dubbelriktat, så det skulle kunna vara någon balanserad historia.. Men den nya displayen är mycket mer flexibel och bättre just som display. Allt är dock lätt reverserbart om jag skulle ändra mig framöver.
_R_
Inlägg: 47
Blev medlem: 18 oktober 2020, 11:10:47

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av _R_ »

Hittade ingen batterihållare som rymmer 18650 med inbyggd skyddskrets, så jag pressade med lite milt våld ned en lagom lång träbit i denna. Sedan på med varmluftspistolen. Upprepade processen ett par ggr och nu passar det bättre.
1.jpg
(tejpen runt batteriet underlättar när man tar ut det).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar