H-brygga

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
hebbe

Inlägg av hebbe »

Med full spänning tänkte jag på att huvudspänningen driver FETarna. Det är ju inga problem när den är 12v och du inte har logiknivåanpassade FETar, fast kunde bli problem med 24v huvudpänning(brinna gate). Bryggan är smart som design, fast huvudspänningen måste stämma med gatespänningen. Fast det kan ju enkelt lösas med seriemotstånd/spänningsdelare på gate-pinnarna i så fall.

Överlappningstiden är en fast tid, fast det blir färre av dom pr/sek vid lägre frekvenser som
du säger. Frågan är om det bara skapar lite effektförlust, eller om det skulle kortsluta transistorerna. Det är ju inte säkert att din krets driver på det sättet heller, om T8 och T9 är av en snabbare typ än T5 och T6 skulle det nästan garanteras. BF transistoorer är snabbare än BC typerna.
hebbe

Inlägg av hebbe »

Med full spänning tänkte jag på att huvudspänningen driver FETarna. Det är ju inga problem när den är 12v och du inte har logiknivåanpassade FETar, fast kunde bli problem med 24v huvudpänning(brinna gate). Bryggan är smart som design, fast huvudspänningen måste stämma med gatespänningen. Fast det kan ju enkelt lösas med seriemotstånd/spänningsdelare på gate-pinnarna i så fall.

Överlappningstiden är en fast tid, fast det blir färre av dom pr/sek vid lägre frekvenser som
du säger. Frågan är om det bara skapar lite effektförlust, eller om det skulle kortsluta transistorerna vid tilfälle. Det är ju inte säkert att din krets driver på det sättet heller, om T8 och T9 är snabbare än T5 och T6 ska det garanterat funka.

Har letat lite efter information om 'dead-time', i datablad för drivkretsar står typ 1-10 microsekund, inte mycket allså.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

för lite mindre motorer kan ja rekommendera kretsen TCA4424..

mycket smidig till motorstyrningar och den klarar upp till 3A har
ja för mig...

Bild
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

för lite mindre motorer kan ja rekommendera kretsen TC4424, mkt smidig till motorstyrninga och den klarar upp till 3A har ja för mig..

Bild
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

för mindre motorer kan ja rekommendera kretsen TC4424, mycket smidig
till motorstyrningar. Klarar motorer upp till 3A...

Bild

finns att få som samples...
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

hmmmm.. okeey, hade räckt med en gång iofs...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> anlamotte

Jag har sett den förr, verkar trevlig.

Men var hittar man kretsen? Elfa verkar inte ha den. Farnell har den för 28,61 kr + mos å sånt (?).

Det enda den saknar är ju broms, men det kan man ju fuska sig till genom att lägga i "backen" med låg PWM-duty. Fast det kräver kanske lite feedback från motorn för att inte börja backa.

3A kommer man långt på med tanke på att mina små motorer drar som mest 0,5A :D
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

jag beställde mina som gratisprover på:

http://www.microchip.com/

broms funkar fint sätt bara båda ingångarna som 'låga'.
olssoninc

Inlägg av olssoninc »

Har kollat lite extre på den första H-bryggan som denna rubrik handlade om och för att köra lite kraftigare motorer så bytte jag ut MOSFET transistorerna mot lite kraftigare. När jag dock simulerade detta i Spice så går det 25mA från på ingången vilket är lite kraftigt fär att en PIC skall klara. Är det någon som vet hur man skall komma till rätta med detta???
evert2

Inlägg av evert2 »

kan man inte skaffa nån logik-krets med bättre drivförmåga.....finns det...........någon som vet?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

FETar drar inte ström så det måste bero på något annat. Vad har du för resistorer?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

evert2 skrev:kan man inte skaffa nån logik-krets med bättre drivförmåga.....finns det...........någon som vet?
LMD18200T är en ganska maffig "logikkrets" för H-bryggebruk: 3A, 55V
(Elfa: 73-288-34)
Kostar även därefter...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

olssoninc skrev:Har kollat lite extre på den första H-bryggan som denna rubrik handlade om och för att köra lite kraftigare motorer så bytte jag ut MOSFET transistorerna mot lite kraftigare. När jag dock simulerade detta i Spice så går det 25mA från på ingången vilket är lite kraftigt fär att en PIC skall klara. Är det någon som vet hur man skall komma till rätta med detta???
Prova byt R1 & R2 mot 1kOhm istället. Kan vara så, men det verkar skumt ändå. Vad har du satt för drivspänning?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Du skulle kunna använda en optokopplare. Då isolerar du samtidigt som kan förstärka signalen.
evert2

Inlägg av evert2 »

Ingångarna på en FET är kapacitiva-----fungarar som en konding kopplat till jord.........tror jag. Om man bara kopplar på h-bryggan konstant kanske det funkar med 25 mA, men inte för swischning!

Om du tittar på MosFETsdrivaren (HIP4081) hos elfa, så står det att gate-matningen klarar att ge utt pulser på 2 A!
Skriv svar