Fusion 360 nytt from 1/10

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av mrfrenzy »

DennisCA skrev: 20 september 2020, 10:56:44 Jag tänkte på detta för ca ett år sen tror jag, började kolla alternativ och Siemens erbjuder Solid Edge som gratis community edition nu, off-line och kan inte gå ut:
https://www.plm.automation.siemens.com/ ... /community
Tack för det tipset. Har installerat gratisversionen av SolidEdge och testar nu, det verkar väldigt välutvecklat och smidigt att använda.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av tecno »

Vad jag kan se så finns det ingen CAM i denna versionen, så kanske för bara 3D printning kan den vara OK.
christianmoller
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 juli 2018, 11:14:51
Ort: kungälv

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av christianmoller »

Såg inte heller någon CAM modul.´
Har precis installerat min gamla Edge Cam igen och vad det innebär med en "ny" maskin och liknande.
Det var länge sedan sist och ingen direkt vana innan så det blir intressant.
Personligen kommer jag att sakna molndelen eftersom jag inte har garage och boende på samma ställe.

/Christian
IMG_20200920_170410.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av hawkan »

Här står om rabatten.
https://www.autodesk.se/products/fusion ... quantity=1
Info om vad exakt förändringen innebär finns på lite olika ställen. Man kan börja här och söka sej vidare https://www.autodesk.com/campaigns/fusi ... 3899427006
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av Glenn »

Även jag har en fyraxlig maskin (6040) som inte kostar så många spänn..

Jag har dock aldrig använt den fjärde axeln..
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av DennisCA »

Solid Edge har ingen CAM modul men det är inget jag använder, förstår det lär finnas open source alternativ på den punkten.

Jag gick med i EAA igår och har installerat SolidWorks Education Premium som det heter. Jag gissar licensen gäller så länge mitt medlemsskap är aktivt, det kollar mot en server. Ska börja kolla tutorials på solidworks nu. Vet inte om det finns nån CAM modul med här heller.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av archen »

Återkoppla gärna om du hittar någon CAM modul i solidworks
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av X-IL »

Kommer inte de gamla rapid åtminstone att till stor del gå på ”clearance” höjden? Då lär det ju gå lätt att filtrera ut alla rörelser över en viss höjd och postpostprocessa dessa till G0?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av tecno »

Hjälper föga för de har ju cripplat G0 så via PP:n lär det bli problem, hacka manuellt i Gkod som kommit ut via PP:et hjälper knappast det heller.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av X-IL »

Jag ser inte riktigt problemet att göra det i koden i efterhand, nåt i stil med:

For all movements G1 where Z>clearance
Replace G1 with G0.

Visst man får först hitta alla G1 som rör sig på clearance eller över, även de som inte har en Z-koordinat angivet. NÄSTAN så att det går att göra med endast reguljära uttryck i Notepad++ eller liknande.
Jag missar antagligen nåt väldigt viktigt?!

Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av swesysmgr »

tecno skrev: 21 september 2020, 21:28:06 Hjälper föga för de har ju cripplat G0 så via PP:n lär det bli problem, hacka manuellt i Gkod som kommit ut via PP:et hjälper knappast det heller.
Jag menar att det går enkelt att efterbehandla G-koden automatiskt för att byta ut valda G1 mot G0 bara man kan flagga dem på ett tydligt sätt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av tecno »

Låt oss hoppas att det blir så *enkelt* men jag tvivlar, tror att vi allt får leva med G1 fart.

Det ska allt till nåt knep i notepad++ för att få till nåt smidigt. Tänk er en nattkörning med flerahundratusenrader kod som ska slickas till manuellt = blääää
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av X-IL »

Om man lär sig möjligheterna med Regexp i Notepad++ så går det att göra otroligt mycket roliga script. Används flitigt på jobbet för att ändra i config-filer för robotar. Att sitta och manuellt förskjuta bitmappning ett steg eller så på 12000 signaler är inte skoj.

Men nja, skulle jag göra ett program för detta blir det nog python för portabilitet eller helt enkelt ett C#-program eftersom det är det jag kodar mest just nu.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av jihe »

Vill Autodesk så kan de ju försvåra en sån operation. T ex genom att använda nästa rörelses hastighet istället för föregående, så att F sätts på den rad som har snabbmatningen, och utelämnas på nästa rörelse.

Hur troligt det är att de skulle göra det får var och en avgöra. Man ja, annars så tycker jag att åtminstone snabbmatningarna som både börjar och slutar på säker z borde vara rätt enkla. Men jag tror inte det går att göra med sök och ersätt, man behöver nog simulera koden för att veta var man är. Men det finns väl bibliotek för det.

Z-snabbmatningarna är nog svårare att avgöra, och de tar väl upp en hel del körningstid de också?

Hur som helst infogar det ytterligare ett osäkerhetsmoment i något som väl många inte är hundra bekväma med från början.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av swesysmgr »

Jag tittade sökte lite på detta och gissningen verkar vara att de låst postprocessor-optionen "High feedrate mapping" till alternativet "Always use high feed" istället för "Preserve rapid movement".

Körde ett test med Generic Fanuc Mill postprocessor i båda lägena på en påhittad komponent.
Rapid test.jpg
Jag har tyvärr ingen praktisk erfarenhet av G-kod men antar att maskinen vet att den befinner sig i linjärmatningsläge på rad 2428 i vänster kolumn (p.g.a. G01 på rad 2415) och att F5000 (mm/min?) är max linjär hastighet?

Det verkar inte svårt att skriva ett Powershell (Windows shellscript) eller Pythonprogram som läser G-koden rad för rad och håller reda på att programmet befinner sig i G01 läge och då, när det stöter på en rad med max linjärmatning, byter ut denna mot en snabbmatnings/G00 rad med samma målkoordinat (Z71) och F-hastigheten borttagen.

Problemet är då om F5000 skulle förekomma i samband med verklig bearbetning men det kanske går att undvika genom att ändra max linjär matningshastighet till ett värde som är så högt att postprocessorn aldrig kommer begära så snabb fräsning? I fanuc.cps finns highFeedrate = (unit == IN) ? 500 : 5000;, om man kopierar filen och ändrar 5000 till 9999 kanske?

Brukar det gå att snabbmata samtidigt i flera rikningar eller körs sådant alltid enbart längsmed en enda axel?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar