Fusion 360 nytt from 1/10

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av jihe »

Ja, det är jag också övertygad om. Jag har ju hållit fast vid att köra en piratkopia av en av de stora varianterna som jag aldrig skulle ha råd att köpa, men haft någon slags förhoppning om att det skall utkristallisera sig ett riktigt alternativ på marknaden för privatkunder. Det har ju inte hänt hittills i alla fall.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av mrfrenzy »

FreeCAD 0.19 är nästan där Solidworks var för 15 år sedan. Jag tror FreeCAD 0.20 kommer vara ganska användbart för hemmabruk.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av jihe »

Det låter ju hoppfullt. Frågan är hur det artar sig på CAM-sidan.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av swesysmgr »

mrfrenzy skrev: 18 september 2020, 19:58:35
swesysmgr skrev: 18 september 2020, 19:03:47 Du får mer än 10 år av Fusion till priset av en upplaga av Solidworks för 65kkr när Fusion kostar 3kkr första året och sedan 5kkr/år.
Prishöjningen har ju precis börjat, det kommer fortsätta öka till 6k, 7k etc tills det är i närheten av vad Inventor kostar per år, och då är du inlåst med filerna i deras format.
Jag är inte lika övertygad om det, produkterna befinner sig i olika marknadssegment och Fusion 360 är en en begränsad produkt jämfört med Inventor, Solidworks m.fl.

Autodesk har även konkurrens från t.ex. Onshape (PTC) i den mer rimligt prissatta "moln"-delen av marknaden, de skulle prisa ut sig helt därifrån om de började ta lika mycket betalt som för proffsprodukterna.
2fast4u
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 september 2015, 11:01:16

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av 2fast4u »

CAMdelen i Fusion 360 tycker jag är väldigt bra. Cad gör jag i Catia, men 4axlig CAM med simulering av verktygsbanor, verktygsbibliotek, stöd för växlare osv är väldigt trevligt i F360. Helt klart nåt jag är villig att betala för, men Autodesks ideer om prenumeration och återkommande begränsningar och nya högre priser för full funktionalitet lockar inte.
Vad finns det för "engångsköpealternativ" som funkar för en hempulare?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av hawkan »

jihe skrev: 18 september 2020, 19:32:24
hawkan skrev: 18 september 2020, 18:53:17Det här suger
Vad är det som suger? Jag vet ju ungefär vad du håller på med genom din youtubekanal och förstår att kunna camma för fjärde axeln är något som är viktigt för dig. Är det mer?
Förändringarna i CAM-biten utom probning och möjligen också automatiska verktygsbyten berör mej. Att de tar bort snabbmatning kommer jag att bli galen på. 3+2-axlig går att lösa med flera setupper = mera jobb. Fleraxligt försvinner helt och det är inte omöjligt att det finns planer i den riktningen. Vad det gäller modellering ser jag inte att det berör mej, 10 modeller aktiva klarar jag mej med. Synd att det begränsar export-formaten men jag använder det inte. Jag har 16 dagar på mej om jag förstått det rätt. 1 Oktober införs det och det finns 40% rabatt på prenumeration tills 16 Oktober. Det kostar nu 3300/år eller 8900/3år och det kan jag ta för jag har stor nytta av fusion. Samtidigt är jag snål. Så om jag kan klara mej framöver utan att känna mej onödigt begränsad ja det är väl vad som ska kollas av i början av oktober.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av jihe »

Vad betyder "tar bort snabbmatning" egentligen? Postprocessar de alla G0 till G01 F.0001? Hur skall de obfuskera det från postpostprocessing om de inte låser ner redigering av postprocessordefinitioner helt (vilket totalt skulle döda det)? Snål is good.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av SMV »

Inte direkt förvånad. Att langa ut gratislicenser med såpass funktionalitet kan inte funka i långa loppet.
Tycker verkligen att Fusion börjat ta sig det senaste året men det drivs lite för mycket av hur användarna tycker i min mening. Känns som att utvecklarna gjort lite onödigt krångliga lösningar på problem som inte finns(typ trädhanteringen) och det hela har blivit rätt spretigt. Man borde fokusera mer på grundfunktionerna än att få med precis allt.
Kommer överväga att betala för det men det är mycket pengar för en privatperson. Det saknas ju rimliga alternativ.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av hawkan »

För snabbmatning tror jag det blir såhär.
Postprocessorn har kod för snabbmatning och för vanlig matning

Kod: Markera allt

function onRapid(_x, _y, _z) {
  var x = xOutput.format(_x);
....
}

function onLinear(_x, _y, _z, feed) {
... osv

Jag gissar att Fusion inte kommer att anropa onRapid och istället anropa onLinear.
Så det går inte att fuska med postprocessorn. Det är vad jag tror iaf.

De skriver att att det kommer att ersättas med G1 med cut feed rate. Den här tanken som dök
upp om att gå in och ändra. Ja det går ju. Men på det sätt jag använder saker så använder jag
g-koden bara en gång så det blir mycket manuellt isåfall.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av SeniorLemuren »

Fusion360 full version har ju vart gratis till studerande. Är det någon som vet om det är begränsningar på gång där också? Jag har en sonson som börjat intressera sig för 3D så min tanke är att lära upp honom i Fusion360. Han skulle ju kunna erhålla en studielicens, som jag förstår det. Jag ar även en sondotter som studerar till civilingenjör vid Chalmers som också borde kunna erhålla studielicens och det kan ju vara praktiskt att kunna hjälpa till med råd även där.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av swesysmgr »

Inga nya begränsningar på studentversionen, det skulle gå emot hela syftet med att få studenterna att vänja sig vid en viss tillverkarens program och sedan få arbetsgivaren att köpa en licens.

Dina barnbarn har fri tillgång till Inventor m.m. också samt obegränsat med credits för att köra simuleringar och generative design i Fusion.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av Meduza »

archen skrev: 18 september 2020, 17:22:45 För min del så är just begränsningen på antal dokument samt att man inte kan simulera CAM längre dom två värsta. Vet inte om jag kommer kunna jobba vidare i f360 längre.
CAM-simuleringen går ingenstans, det är bara "Simulation workspace" som är borta, dvs FEA/FEM osv


Rekommenderar att läsa deras bloggpost i stället för andrahandskällor som tolkade vissa saker lite väl fort för att få ut en nyhet:
https://www.autodesk.com/products/fusio ... sonal-use/
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av säter »

swesysmgr skrev: 19 september 2020, 10:45:24 Inga nya begränsningar på studentversionen, det skulle gå emot hela syftet med att få studenterna att vänja sig vid en viss tillverkarens program och sedan få arbetsgivaren att köpa en licens.
Jag är helt övertygad om att anledningen till alla piratkopior var samma sak.
Att få arbetsgivaren att köpa en licens.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av SMV »

Kan tillägga att jag ”hört” att man utan större ansträngning kan skaffa en studentlicens själv, även om man inte är aktiv student. Kan ha ändrats men fungerade för några månader sedan.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av swesysmgr »

säter skrev: 19 september 2020, 12:26:46
swesysmgr skrev: 19 september 2020, 10:45:24 Inga nya begränsningar på studentversionen, det skulle gå emot hela syftet med att få studenterna att vänja sig vid en viss tillverkarens program och sedan få arbetsgivaren att köpa en licens.
Jag är helt övertygad om att anledningen till alla piratkopior var samma sak.
Att få arbetsgivaren att köpa en licens.
Har sett massor av piratkopiering både inom offentlig sektor och på konsultföretag tyvärr, enda syftet var att spara pengar på ett oseriöst sätt.

Studenter som ändå inte kan betala kan de lika gärna ge tillfälliga licenser, kontrollen är ju oändligt mycket bättre idag när alla användare i den kategorin har individuella konton.
Skriv svar