Allt hittills.. (17-September-2006)
Det här projektet har legat i startgroparna ganska länge, nästan ett halvår för att vara mer exakt. Jag beställde en hög komponeneter som skulle användas, men eftersom jag inte hade någon programmerare till mikroprocessorn (som är en PIC, hör och häpna) kom aldrig projektet riktigt igång. För en dryg vecka sedan reparerade någon ETA:s programmerare och då började jag med projektet. Jag har börjat med att bygga CORE-modulen, alltså själva kärnan som kommer att styra synthen. Den tar alltså midisignaler in och kommer sedan att konvertera dessa till styrsignaler för ljudchippet på SID-modulen som skall byggas senare. Jag har utgått ifrån den färdiga designen och ändrat den lite grand, bland annat tagit bort spänningsregulatorn och likriktarbryggan eftersom jag tänker köra den på 5VDC direkt.
Jag hittade ett par snygga MIDI-kontakter, jag vet inte om de kommer att passa i den slutgiltiga lådan sen men de duger absolut så länge. Billiga var dom också, tio spänn styck. Hela kretskortet är färdiglött och jag har lyckats programmera mikroprocessorn med bootloaderprogramvaran som ger möjlighet att ladda över olika program via MIDI-interfacet. Jag har även lagt över MIOS (operativsystemet) till PICen vilket visar att bootloadern fungerar som den ska. Jag använder mig av en USB-MIDI-pryl för att ansluta kärnan till datorn.
Vad är då nästa steg? För det första ska en LCD-display anslutas så att jag kan få se texten "Ready" och veta att allting faktiskt fungerar som det ska. Sen ska den andra delen, SID-modulen byggas. Jag har beställt ett färdigt dubbelsidigt kretskort till den för att få så bra ljudkvalitet som möjligt. I samma beställning lade jag med alla rotary encoders som jag kommer att behöva till en komplett kontrollyta, femton stycken blev det totalt. Jag har också fått hem hundra vita lysdioder ifrån eBay som jag tänker använda till matrisen, inga blåa lysdioder på min fina synth inte!
Projektloggen finns även på min hemsida, http://noddan.violavita.com men den här kommer att hållas lika uppdaterad.