Brända komponenter på ett styrkort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SwedeMac
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 september 2020, 23:34:22

Brända komponenter på ett styrkort

Inlägg av SwedeMac »

Hej,
Skulle behöva lite hjälp med att identifiera några brända komponenter (skulle kunna vara resistorer) på ett styrkort till mitt jobbs stora korvspruta. Tyvärr hittar jag inga scheman på detta kort vilket gör det svårare att veta vilken sorts komponenter som ska sitta där för de är helt utbrända.
Som det har fungerat förut så kommer korvar automatiskt och i den storlek man ställt in. Helt plötsligt kommer numera bara en lång korv utan slut. Detta brunna kort är troligen orsaken till detta problem och frågan är vad som orsakat den värme så att det brunnit? Försäljaren av maskinen, Italiensk firma, vill inte bry sig om den sortens maskin längre utan vill bara sälja ny maskin till oss...svarar inte ens längre på e-post mm.

1. Det ser ut att vara nån slags resistorer men kan ju vara nån slags dioder också antar jag? Någon idé vilken sort eller styrka de kan vara med hjälp av de andra komponenterna?
2. Kretskortet har ju fått sig en törn helt klart så även om det går att identifiera (eller uppskatta) vilken sorts komponenter som ska sitta där, är det okej att bara löda dit nya och hoppas det fungerar eller ska vi försöka etsa ett nytt kort?
3. Klart skum lösning på säkring men de är hela iaf. Kan de ha orsakat de trasiga komponenterna?

Förslag på alla tänkbara lösningar uppskattas :). Bäst vore såklart att bara hitta nya komponenter och löda dit igen.

Mvh, Markus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 571
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Brända komponenter på ett styrkort

Inlägg av Synesthesia »

Det ser mest ut som motstånd, fast vilket värde är omöjligt att se, men med tanke på hur brända dom är så misstänker jag mellan kanske 10 till högst några hundra ohm.
En ordentligt bränd diod typ 1N4007 skulle kanske också kunna se ut så, men de är svåra att bränna så de förkolnar lika mycket som på bilden då de brukar bli kortslutna när de går sönder.
Finns det rester av ett glasrör inuti de förkolnade resterna är det troligen ett kolkompositmotstånd liknande detta: https://se.farnell.com/neohm-te-connect ... dp/1265059
Antagligen bränd pga att något drar mer ström än normalt, kan det vara en motor eller nåt som börjat gå trögare eller kärvar? Säkringen ser ut att sitta före en likriktarbrygga.
Kort som är lite mörkbrända brukar fungera bara det inte har förkolnat.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Brända komponenter på ett styrkort

Inlägg av svanted »

tycker nog det ser ut som dioder på förstoringarna...
varje går till en kabelanslutning, vad går de till?
går kablarna att följa upp?
SwedeMac
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 september 2020, 23:34:22

Re: Brända komponenter på ett styrkort

Inlägg av SwedeMac »

Tack för snabb input :).

Det är väldigt svårt att avgöra dock tyvärr. Jag tyckte mig se ränder, som märkning på resistorer, förut men kan inte urskilja dem nu längre. Kanske kan nån duktigare än jag avgöra vad komponenterna kan vara med bilden nedan.
Jag kan ju sätta dit antingen resistorer eller dioder och prova om det funkar förstås, om det är omöjligt att avgöra vilket det ska vara.

Tyvärr är jag ej på plats idag och kan kolla vad kablarna går vidare till men det är annan elektronik, dvs ej direkt till nån motor eller så.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kenneth1212
Inlägg: 74
Blev medlem: 1 maj 2017, 23:59:48
Ort: Göteborg

Re: Brända komponenter på ett styrkort

Inlägg av kenneth1212 »

Håller med om att det ser ut som dioder typ 1N4000 serien.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Brända komponenter på ett styrkort

Inlägg av säter »

Sådana komponenter brinner väl inte upp av sig själv bara?
Det finns väl någon orsak till att de har gått sönder?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6878
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Brända komponenter på ett styrkort

Inlägg av Marta »

Som kortet ser ut är det komponenter som har varit varma under lång tid, blir knappast på det sättet av en kortvarig händelse. Motstånd eller möjligtvis zenerdioder? Vanliga dioder skall inte gå så varma att kortet ändrar färg. Avståndet mellan metallklumparna är nog i längsta laget för att det skall ha varit dioder, men trådarna är tjocka, det brukar de vara på dioder.

Hur som, utan mer information går det inte att säga vad som kan vara lämpligt. Grundorsaken till felet måste också hittas. Det finns förmodligen något trasigt på annan plats i maskinen.

Känner Du till var det finns en likadan maskin så titta på kortet i denna, det kanske är avläsbart. Annars rita upp hela kopplingen runt omkring så kan det kanske vara möjligt att komma fram till lämpliga värden att testa med.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3519
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Brända komponenter på ett styrkort

Inlägg av breflabb »

Jag är inne på dioder typ 4004/4007. Elyten på 1000 micro går med plus sidan till
den gemensamma anslutningen vilket tyder på dioder?????
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Brända komponenter på ett styrkort

Inlägg av PeterH »

Mina egna erfarenheter gör att jag vågar påstå att det är mycket ovanligt med resistorer (har aldrig sett själv i alla fall) som har så skarpa kanter på höljet, ser också ut att vara lite väl grova ben på ett motstånd i den storleken. Jag vill påstå att det är dioder, likriktar eller zener är svårt att avgöra, men jag tror inte på resistorer... Att kretskortet har blivit brunt av värme kan mycket väl hända av en diod som kört väldigt nära sitt max område under en längre tid (precis som för ett motstånd), dioder kan också bli varma, det finns ju effektdioder med metallhölje som skruvas direkt i kylfläns av en anledning...

Vidare kan man fundera på varför någon lött dit en extra säkring parallellt med den som sitter i hållaren? Var den trasig är det väl lättare/lämpligare att byta till en ny säkring :humm:

Vidare behöver det inte vara "fel" på något (även om det oftast är fallet), vissa designer ligger helt enkelt på gränsen för vad som krävs och med tanke på ålder på detta kort kan det vara så apparaten det sitter i är designat för 220VAC och nu för tiden har vi 240VAC i våra nät.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Brända komponenter på ett styrkort

Inlägg av Mizzarrogh »

Min teori just nu är att om så är fallet kanske motorn gått varm (tex om armen gått trögt) och komponenterna har varit litet på upphällningen så att de inte tålde detta.

Som Marta sade kanske ni kan ta litet fler bilder och/eller försöka att rita på ett papper hur sammanhanget ser ut och kanske ta bilder på eventuella andra komponenter som är elektriskt förbundna med detta kretskort, hur motorn är inkopplad mot det, osv.
SwedeMac
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 september 2020, 23:34:22

Re: Brända komponenter på ett styrkort

Inlägg av SwedeMac »

Håller med om att dioder verkar mer logiskt och att de kan bli väldigt varma ibland. Det är ju en gammal maskin med analoga inställningar mm så inte helt otippat att den har fått högre volt att jobba med de senaste åren.

Trist att behöva gissa vad som ska sitta där så kampen går vidare i gamla luntor med kretsscheman som kan gömma sig i nåt skåp :) . Tackar och bockar för hjälpen så länge. Har iaf nåt att gå på nu med teorin om 4004/4007 dioder.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6878
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Brända komponenter på ett styrkort

Inlägg av Marta »

Det skulle kunna vara en helvågslikriktare med två dioder till en lindning med mittuttag. Kanske 24-0-24 volt.
Är de brända komponenterna möjligtvis kopplade till en trafo och så även den stora kopparytan som förbinder alla kondingarna?

Det känns ganska logiskt att det skulle vara ett likriktarkort. De två parallella 2200µ är till en brygga som ger V+ och 1000µ med de två brända dioderna ger V- som inte är lika kraftig.

Stämmer detta så två st. 1N4007 med ringen närmast kortkanten.
Senast redigerad av Marta 8 september 2020, 19:34:38, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Brända komponenter på ett styrkort

Inlägg av mrfrenzy »

Apparaten är såpass enkel att man kan rita ett kretsschema och räkna ut hur det fungerar. börja med allt som är anslutet externt till kortet och rita sedan in alla komponenter.
Sen går det säkert klura ut hur det bör fungera.
SwedeMac
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 september 2020, 23:34:22

Re: Brända komponenter på ett styrkort

Inlägg av SwedeMac »

Läste elektronik för ca 30 år sedan och har väl bara använt det sporadiskt och ej på avancerad nivå under den tiden så liiite rostig i mina kunskaper är jag ju milt sagt :D. Det är dock flera kretskort kopplade till detta kortet via kontakterna så det är lite mer avancerat än att bara rita ut alla komponenter.
Men jag ska kolla lite mer helt enkelt och återkomma :).
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Brända komponenter på ett styrkort

Inlägg av Henry »

Rita annars bara ut det som är kopplat till dessa söndriga komponenter så kan man kanske får en första hum om vad det är.
Skriv svar