KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av jah »

Kan ju tipsa om att Biltema säljer ett mindre koniskt borr också som inte är svindyrt.
De har även stegborr som ju nämnts här innan (kallas av Biltema för koniskt borr av nån anledning...), och de är ju ett snäpp bättre om man vill ha fina hål.
/J
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej jah!

Jag såg faktiskt det idag för jag var på Biltema och handlade lite.

Jag kollade dock inte på priset för jag har ju redan ett koniskt borr.

Men jag tycker det är roligt att lära mig av duktiga Er att man kan använda koniskt borr för att borra i plast.

Personligen undrar jag om jag ensam hade kommit på det, samtidigt som det ju är väldigt logiskt om man tänker efter.

HSS-borr när det gäller plastlådeborrning utgår dock :)

MVH/Roger
PS
Känner dock att stegborr är lite överdrivet, visst det blir fina kanter MEN bara för dom dimensionerna borret kan ge, jag har alltid tyckt det är rätt kasst.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av AndLi »

Ja den icke rektangulära formen har att göra med formsprutningsverktygen och släppvinklar för att få ut plasten ur verktygen.
Hammond har ju annars fina strängsprutade aluminium lådor. En personlig favo :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av Spisblinkaren »

Heter det strängsputad?

Hade jag ingen aning om :)

Däremot har Ni lärt mig att det heter "extruded" och jag hittade faktiskt en sådan låda som jag gillade av märket Hammond men jag hade ingen lust att punga ut med över 200 spänn för en sån låda.

Jag har precis kontaktat min snickare om detta och han kom med ett trevligt förslag dvs MDF vilket ju är rätt klockrent för släta ytor (jag gilla annars plyfa...) där jag nu har tänkt att jag först spraylackar MDF med klarlack, sen spaylackar jag med hammarlack, sen tar jag upp alla hålen och märker med gnuggisar samt spraylackar med klarlack igen.

Idag har jag köpt både hammarlack och klarlack, verkar dock lite osäkert om dom "gifter sig".

Jag planerar alltså på att be min snickare kapa upp lite MDF till mig för då blir lådorna både rätvinkliga och billiga.

Observera att jag bara bedriver en prototypverkstad :)

MVH/Roger
Skriv svar