Generatorvin i bilstereo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Generatorvin i bilstereo

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan

Skulle behöva lite tips och råd här. Har testat lite men inte fått rätt på det än.

Köpte en ny gammal bil pga den gamla kastade in handduken totalt.

I denna, en Volvo V40 från 00, 18900mil. Fräsch! Nåväl, i denna sitter en integrerad stereo, den största modellen de hade tydligen, fick höra detta av grannen. Såklart ingen inbyggd aux-ingång, utan bara kasett och cd. Detta fungerar men vill gärna lyssna på ljudbok från mobilen, samt Spotify.

Köpte en liten adapter, som kopplas in på antennsladden. Via den kan man koppla in en ”aux ”. På adaptern finns 2 RCA -kontakter där man kopplar in sig med t.ex en som jag har gjort, sladd 3.5mm till 2x rca. Detta i sig fungerar kanon! Sätter ingen förvald frekvens på stereon och adaptern skickar ut på denna förvalda frekvens.

Allt väl som sagt än så länge. Problemen uppstår när jag behöver koppla in laddaren samtidigt till telefonen, med laddare i 12v uttaget.

Då får jag ett klassiskt generatorvin som följer varvtalet på motorn och generatorn såklart. Har provat bättre, gemensamma jordpunkter utan framgång.

Någon som har ett tips på vad jag mer kan prova?

Rc-filter? Var sätter jag då detta? Innan laddaren på 12v-sidan? På antennsladden?

Adaptern i fråga: https://www.biltema.se/bil---mc/utforsa ... 2000034988
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Generatorvin i bilstereo

Inlägg av 4kTRB »

Testa med en sån här till strömmatningen https://www.coilws.com/index.php?main_page=page&id=128
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Generatorvin i bilstereo

Inlägg av sodjan »

He he... fattade lite fel från rubriken först.

Trodde att "generatorvin" var en ny variant av "snabbvin med turbojäst", så kallat "rödtjut"...

Sorry, fredag kväll...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Generatorvin i bilstereo

Inlägg av Marta »

Har Du DC-jord mellan antennanslutning på modulator och radio? I så fall är chansen stor Du får en jordström där. Prova att koppla induktivt. Linda två spolar med några få varv kopplingstråd på en blompinne e.dyl. och anslut antennen med denna anordning som transformator.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Generatorvin i bilstereo

Inlägg av MadModder »

4kTRB:
Fast kollar man diagrammet så verkar det som det inte hjälper ett dugg runt hörbara frekvenser.
Nanocrystalline_vs_ferrite_perf_chart[1].jpg
Kolla med en bärbar batteridriven radio.
Blir det inget pip då testa med galvanisk avskiljare på antennkabeln.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Generatorvin i bilstereo

Inlägg av Marta »

Ser nu att modulatorn drivs från bilens 12V och inte batter. Därmed har Du jordförbindelse där också. DC-avskiljare i antennen samt, viktigt, modulatorns jord i samma punkt som telefonladdaren tar jord ifrån.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Generatorvin i bilstereo

Inlägg av 4kTRB »

Observera lindningen i mitt förslag, så du får flödena att ta ut varandra.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Generatorvin i bilstereo

Inlägg av MadModder »

Du länkade bara till sidan, inte någon specifik lindning. Det är fem stycken där, och alla är till för att filtrera bort högfrekventa komponenter från switchade nätagg, ultraljudstvättar mm.
Enligt diagrammet har ingen av dem någon nämnvärd impedans vid audiofrekvenser.
I texten pratar de endast om frekvenser över 10kHz upp till 10MHz.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Generatorvin i bilstereo

Inlägg av 4kTRB »

Testa i vilket fall.
Är det omodulerad störning så kanske det behövs mer.
Före och efter cm-induktorn kan 10000uF kondensatorer placeras. Då
Kommer frekvens kurvan ändra form.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Generatorvin i bilstereo

Inlägg av Glenn »

FM-sändare ger ju ofta ganska kass kvalitet, du har inte tänkt på att försöka koppla in dej direkt i stereon, typ på kasettspelarens "ingång" (alltså på PCB't)?

Vet att folk gör så på saabs gamla originalstereo md både kasett/CD, antingen med en brytare eller ett brytande uttag som växlar mellan kasett och AUX.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Generatorvin i bilstereo

Inlägg av hsd »

Jag fick ett liknande fenomen med ciggisladdare ,reklamerade och fick en ny laddare och den funkade utan störningar
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Generatorvin i bilstereo

Inlägg av MNorrgren »

Hej.

Ursäkta sent svar, och tack för all input.
Japp modulatorn drivs på 12v från bilen. Ja men då har jag lite mer att gå på nu, ska testa när jag är ledig nästa gång, har haft svårt att få ihop tiden här nu redan.

Från modulatorn är det både signal och jord, från bilens antenn till modulator är det oxkså signal och jord. Så det är kanske därför det blir som det blir.

Det är absolut inte världens bästa ljudkvalitet men med tanke på den generella ljudkvaliteten på stereon i en 20 år gammal bil... så är det helt ok! Men inget jämfört med min hemmastereo, en stor Denon pma-1500 och ett par gamla 80-tals cerwin Vega... at-100...

Får testa en sak i taget och se vad som fungerar.
Skriv svar