Okänt kontrollerchip

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Dukeman
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 april 2004, 19:54:27
Ort: Fagersta

Okänt kontrollerchip

Inlägg av Dukeman »

Jag har mekat bort en LCD från en gammal HP laserjet III och i tron om att det var en standard-display (14 pinnar, såg inget kontrollerchip) kopplade jag in den enligt ett schema jag hittat på nätet. Det enda som hände var att halva displayen blev svart (när jag ikopplade in +5v och gnd) och den andra halvan reagerar inte. finns det något sät att få tag på en pinout till den (så att jag åtminstone kan använda den tillsammans med en PIC)?
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Vad har du kopplat den till?
Om du bara lägger på spänningen kan den bli halv, den andra halvan kan behövas initsieras.
Har själv använt en gammal HP display från en skrivare.

Stift i kontakt/Databit/ 44780 ben
4 DB7 46
5 DB6 45
6 DB5 44
7 DB4 43
8 RS 36
9 E 38

Ben 23 är jord på 44780, ben 33 är vss ,vilket stift i kontakten det är kommer jag inte ihåg, ta fram ohmmätaren, det gjorde jag.
Dukeman
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 april 2004, 19:54:27
Ort: Fagersta

Inlägg av Dukeman »

nja... det är inte ett sådant där 44780chip.. det är en liten blank jäkel... jag har kopplat den till min dator, och det verkade inte fungera... hmmm... hur kan jag koppla skiten till min dator och initiera den då?
Dukeman
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 april 2004, 19:54:27
Ort: Fagersta

Inlägg av Dukeman »

om man tittade riktigt noga på det lilla chippet så stod det visst tb44780 på det :lol:
ska föröka mig på att koppla in det i en PIC när de kommer fram... får vi välan se om det funkar... hittade förresten en bra guide om hur man kommunicerar med 44780 chip på LCD'er avolika storlek:
http://www.myke.com/lcd.htm
Skriv svar