Högre spänning glättningskondensator
Högre spänning glättningskondensator
Hej
Enligt ritningen skall glättningskondensatorerna vara på vardera 10000uf/50V, ersatta någon gång med 15000uf/63V. Men när jag mäter över polerna så är de exakt +/-51,5V. Det skall ligga på +/-48V enligt ritningen. Vad beror denna skillnad på? ESR, ripple eller är elektrolyterna deffekta på något sätt?
Enligt ritningen skall glättningskondensatorerna vara på vardera 10000uf/50V, ersatta någon gång med 15000uf/63V. Men när jag mäter över polerna så är de exakt +/-51,5V. Det skall ligga på +/-48V enligt ritningen. Vad beror denna skillnad på? ESR, ripple eller är elektrolyterna deffekta på något sätt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Högre spänning glättningskondensator
Nja, alla dioder, kondensatorer, motstånd, transistorer är ersatta till nya. Kan det vara så att (lacken) på lindningarna inuti trafon har börjat släppa. den är ju 45 år gammal.
- anders_bzn
- Kontakt:
Det är ju bara 7% högre, det är ju inte någon reglerad spänning. Att de gamla kondensatorerna var på 50V när det är designat för att ligga 48V där är dålig design. En olastad trafo ger alltid högre utspänning än vad den är märkt. Även inspänningen kan ju variera. Detta är inget konstigt.
Dålig design japp, men tyvärr väldigt vanligt.
Har sett det ett antal gånger när man byter kondingar i elektronik, att kondingarna ligger preciis på gränsen eller ibland under.
Sen byter man till en med högre spänning och temperaturtålighet.
Har sett det ett antal gånger när man byter kondingar i elektronik, att kondingarna ligger preciis på gränsen eller ibland under.
Sen byter man till en med högre spänning och temperaturtålighet.
okej, denna höger spänning kanske då också beror på att det är delvis obelastad för jag har ingen bias på på 4st utångstransistorer (vänster kanal), alltså jag kan inte ställa bias till 25mV med potten.
Skyddrelät har också slagit i från.
Skyddrelät har också slagit i från.
Spelar egentligen ingen roll, en kondensators maxspänning ska dimensioneras efter det högsta den kan utsättas för, samt en viss procent över det (iaf är det "good design practices") , så det är dumt gjort från början oavsett.
Däremot kan det kanske förklara varför spänningen är något högre när du mäter, det är inget jag hade fäst mej vid dock.
Däremot kan det kanske förklara varför spänningen är något högre när du mäter, det är inget jag hade fäst mej vid dock.
okej då tackar jag för svaren
, då får jag leta någon annanstans varför det inte går att ställa bias på transistorer samt skyddsrelät gått på.

Moderna 63V kondensatorer är säkert mindre i volym än de var på den tiden. Så utrymmesmässigt kan du säkert använda moderna 63V med bättre prestanda än de äldre.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
EXAKT! God praxis är att den maximala spänning en (elektrolyt)konding ska hantera är 85-90% av kondingens märkspänning.Glenn skrev: ↑25 augusti 2020, 10:05:46 Spelar egentligen ingen roll, en kondensators maxspänning ska dimensioneras efter det högsta den kan utsättas för, samt en viss procent över det (iaf är det "good design practices") , så det är dumt gjort från början oavsett.
Ergo, En konding märkt 50V ska inte hantera mer än 40-45VDC.
Riktigt usel praxis är att maxa spänningen till vad som är märkt på kondensatorburken.
vad har du för nätspänning?
på schemat står det 220v
är det 230 så hamnar du där på ett ungefär
och har du för lite belasting så ökar det lite till
du kan ju prova med en trafo så du har 220v får du se vad som händer
på schemat står det 220v
är det 230 så hamnar du där på ett ungefär
och har du för lite belasting så ökar det lite till
du kan ju prova med en trafo så du har 220v får du se vad som händer
Vilket ju också är en anledning till att inte ligga på gränsen