18650 batteri till motorcykeln.
18650 batteri till motorcykeln.
Hej, jag har byggt mig ett batteripack till min motorcykel så jag kan ta bort det stora bly batteriet som satt där tidigare dock så vet jag inte riktigt hur ja ska sköta laddningen.
Ut motorcykeln kommer de 14-15volt när den är igång,
Hur ska ja styra laddningen till mitt batteripack så det inte överladdar?
Hoppas ni förstår mitt problem.
Mvh Joni
Ut motorcykeln kommer de 14-15volt när den är igång,
Hur ska ja styra laddningen till mitt batteripack så det inte överladdar?
Hoppas ni förstår mitt problem.
Mvh Joni
Re: 18650 batteri till motorcykeln.
Magiska ordet är BMS Du behöver ett lämpligt BMS kort som för cellerna..googla 12v BMS så Får du träffar.
Eller kolla i batteri elektronik återviningen på jobb,soprummet ,..efter 12v batteripack till handverktyg..borrmaskin typ.som donator.
Eller kolla i batteri elektronik återviningen på jobb,soprummet ,..efter 12v batteripack till handverktyg..borrmaskin typ.som donator.
Finns BMS på Amazon som passar exakt till ändamålet, och det är snabbt och billig frakt.
Äldre MC använder batteriet för att ta ner spänningen, vete sjutton om man kan lösa det enkelt med hembyggt lithiumbatteri.
Jag skulle inte våga iaf.
Jag skulle inte våga iaf.
På en äldre MC så har man ju ibland ingen direkt laddreglering, bara likriktning och sen får batteriet ta hand om att hålla spänningen på vettig nivå trots att den varierar kraftigt från generatorlindningen.
Steget bättre än en enkel laddregulator som består av enbart zenerdioder som kortsluter bort högre spänningar.
Sen finns det väl "riktig" reglering på nyare hojar.
Steget bättre än en enkel laddregulator som består av enbart zenerdioder som kortsluter bort högre spänningar.
Sen finns det väl "riktig" reglering på nyare hojar.
Det är nog fortfarande vanligt att man kortsluter generatorn när perioden har bidragit tillräckligt. Det blir sannolikt väldigt ful spänning om inget batteri ligger på bussen. En kondensatorbank kan kanske lösa det.
Tack, då är jag med. Jag har zener tror jag (Honda 81), jag har mycket mindre blybatteri än original, har aldrig tänkt på att det kan påverka något.
Det tror inte jag, den skulle i så fall bli väldigt varm.
Jag har två Suzukihojar från 81 och 83, dom har en trefasgenerator som går in i en "laddregulator" och sen ut till batteriet.
"Laddregulatorn" består av dioder som likriktar trefasen och sen några zenerdioder, funkar men är ju inte så snyggt.
På Suzuki är det en stor platt aluminiumlåda som är ihopnitad som innehåller det där.
"Laddregulatorn" består av dioder som likriktar trefasen och sen några zenerdioder, funkar men är ju inte så snyggt.
På Suzuki är det en stor platt aluminiumlåda som är ihopnitad som innehåller det där.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Regleringen består väl i att generatorn kortsluts med tyristorer när rätt spänning uppstått. Enkelt och med låga förluster.
Eftersom det i dessa fall handlar om permanentmagnetsgeneratorer borde väl en "bättre" reglering bli avsevärt mer komplicerad?
Eftersom det i dessa fall handlar om permanentmagnetsgeneratorer borde väl en "bättre" reglering bli avsevärt mer komplicerad?