Högtalarbygge, Monster Garage - BILDER

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
netrunner

Högtalarbygge, Monster Garage - BILDER

Inlägg av netrunner »

Dehär är mitt första högtalarbygge, jag improviserar för att se hur det går. 8)

Målet var från början att bygga ett par billiga och slitstarka högtalare med handtag på för god mobilitet. Högtalarelådor som man kan köpa i byggsats är ganska dyra, kan vara starka men är då också tunga att bära på. :?
Som vanligt är det läge att söka en alternativ lösning. 5minuter sökning på Internet kan vara en bra start... Tydligen ska det vara svårt att misslyckas med en sluten låda. Det pratas även mycket om lådans volym.

Biltema har en trevlig låda i kraftig plast med hantag och volymen är redan tyckt på, "18 Liter"! :twisted:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=77356

Elementen impulsköptes på REA hos CO för ett par år sedan och lite annat smått och gott finns redan i lager. Starten var svårast, att fixa ett snyggt hål. Med en 6mm tjock slipskiva så skär vinkeslipen i den tjocka plasten som om det var smör.

Bild
Montera kontakter och löda sladdar, kraftigt ska det vara 2,5mm2.

Bild
Asfaltsmatta... ok, jag vet inte vad dom ska vara bra för men jag köpte ett par och tryckte dit. Kan ju inte skada i alla fall.

Bild
Dämpnings fluff har jag haft för att tysta datorer, vet inte varför det ska vara i högtalaren men ... jag vill bli av med det så det får åka med in.

Bild
Pilla lite så att det blir fint ... som om någon skulle kunna se det?

Bild
Löda på sladdarna på elementen och skruva ihopp allt. På med locket och pipen.

Bild
Klart! Testosteron så att det räcker och blir över. :twisted:

Elementen på REA från CO, 349kr (normalt 900? eller om det mer)...
Bensindunk 2st, 238kr
asfaltsmatta 2st + kontakter 2st, 58kr
Summa, 645kr

Helt OK!

Tyvärr är det natt nu så jag får vänta tills i morgon med att provspela. En bonus här är att om man vill byta från "sluten låda" till "basreflex" så är det bara att skruva av locket! (eller kanske inte) :wink:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Hmm... den ska ligga under "Projekt" *suck* jag är trött nu.

Kan någon moderator flytta?
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Ah den efterlängtade BasDunken, underbart! :D

(OK sålde en gång i tiden en högtalarsats under namnet "Basdunken"; Hur den röda kartongen såg ut får ni räkna ut själva)
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

I like it 8).
evert2

Inlägg av evert2 »

"Basdunk" heehhhe :lol: ....kul
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Se bara till att ingen fyller den med bensin nu :)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

*hehe* dunkadunka...
Den veckade pipen medger ju även enkel längdjustering av eventuell basreflexport! :D
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Tackar, klart att det blir dunkadunka med mycket basdunk (bra namn på dom)... Om jag lastar dom i bilen så får jag tänka lite extra när jag är på bensinmacken. :D
Jag, har inte spelat dom än men ska prov lite med basreflexport...

En sak som förvånar lite är att dom är så lätta att bära, man får ett rejält grepp i hantaget. Dom väger lite men man skulle kunna bära dom långt utan att bli grinig. :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Cool ide minst sagt. Skall bli intressant att höra omdömet om ljudet. En bensindunk är inte direkt det optimala när det gäller högtalarlådematerial om man skall gå efter vad som gäller i hifi-världen.
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

Haha fyfan va coolt!

Skulle verkligen vilja höra hur de låter, är ju inte optimala byggförhållanden på dunken. ;)
Men med cool design kommer man långt!

Jag skulle vilja ha 2 diskanter 98 oktanigt tack!
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Snyggt, verkligen högoktan, tankas med watt.
Hur låter dom?
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Roligt projekt!

Det borde gå att gjuta/plasta/limma i någonting som gör lådan styvare. Som det är nu kommer det förmodligen inte låta så bra eftersom "lådan" kommer att flexa. Dock, med tanke på kostnad och arbete så kanske det ändå låter över förväntan.

/Magnus
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Väldigt snyggt och originellt, även om jag inte heller tror dunkarna är några direkt ideala högtalarlådor.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Nu har jag provspelat dom. Tyvärr har jag ett litet handikapp i dethär med ljud och toner, eller som min musiklärare sa: Kan ni killarna längst bak i kören sjunga lite tystare så låter det bättre?

Det var jag och en kille till som var längst bak i kören och han sjöng inte. :(

Såååå... dom låter visst gör dom det... men hur bra dom låter kan jag tyvärr inte säga. Jag tycket nästan allt låter bra. När jag får tid så jag låna lite dyr jazzmusik och ta med dom till någon som har hyggliga högtalare att gämföra med, idag kan jag bara gämföra med min ... klockradio. :wink:

Att ha terminalerna upp vid handtaget var en lycko-hitt, mycket smidigt att koppla in och ur.
salle

Inlägg av salle »

Netrunner: Tycker DU att det låter bra har du ju lyckats, för du har väl byggt dom för dig och inte för någon annan??

Salle i Växjö
Skriv svar