PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Roligt att det fungerade med en gång!

Grattis till ett väl genomfört projekt!
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av tingo »

Ja - grattis! Bra jobbet!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Tack tack!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

PDP-8e fyller 50 år!


Tyvärr har jag ingen PDP-e att fira, men många av korten i 8A är samma som i 8E.
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

Som kanske nämts förut - beroende på variant av 8A kan skillanden mot 8E vara bara hur bakplanet ser ut...
Fast om man har en KK8A, så är det ju en helt annan CPU. Men fortfarande samma buss.

Och filmen är helt underbar!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Precis så är det, min stor-8a har option #1 (M8316, DKC8AA, PDP-8/A I/O serial/parallel/clock) och #2 (M8317YC, KM8AC, PDP-8/A Memory extender, bootstrap, powerfail) samt två minneskort som bara fungerar i 8a's bakplan. I alla andra avseenden kunde den lika gärna varit en 8e. Även om RL8A behöver en sitta i en extender eftersom den är för bred för ett 8e chassi.

Är det någon som har ett bra tips på var man kan hitta en 8e? Mina 8a projekt är nog färdiga nu.

Jag har en dock annan dator som jag vet att några skulle vara intresserade av att se köra. Men det är en annan tråd.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Oskar »

Riktigt rolig film! Skrattade gott
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

anders_bzn skrev: 14 augusti 2020, 16:23:18 Precis så är det, min stor-8a har option #1 (M8316, DKC8AA, PDP-8/A I/O serial/parallel/clock) och #2 (M8317YC, KM8AC, PDP-8/A Memory extender, bootstrap, powerfail) samt två minneskort som bara fungerar i 8a's bakplan. I alla andra avseenden kunde den lika gärna varit en 8e. Även om RL8A behöver en sitta i en extender eftersom den är för bred för ett 8e chassi.

Är det någon som har ett bra tips på var man kan hitta en 8e? Mina 8a projekt är nog färdiga nu.

Jag har en dock annan dator som jag vet att några skulle vara intresserade av att se köra. Men det är en annan tråd.
Mjo. De flesta kort funkar fint mellan 8A och 8E. Tillochmed RL8A, om man bara har en expansionslåda och kablar. Men oftast så är det ett gäng kort du hittar i en 8E som du inte hittar i en 8A. T.ex. KL8E eller KL8JA. Eftersom DKC8AA har serieport så behövs ingen KL8, om man inte ska ha ett andra serieinterface.
8K kärnminnen - jag är inte ens säker på om dom skulle funka i en 8A. Men eftersom man har 16K kakor i en 8A (om man nu inte har MOS) normalt så finns ju ingen efterfrågan. Lika osäker på hur det fungerar åt andra hållet när det gäller minnen faktiskt.
KM8E behövs ju uppenbarligen inte heller, eftersom KM8AC har samma funktioner. Likaså boot-kort, samt frontpanel.

Men anders, om du vill ha pyssel, och inte strikt 8-relaterat, så har vi en massa regulatorer och kort som borde fixas hos Update. Vi har ju i princip två 11/70 som bara står på grund av en massa småfel. Fast då blir det ju pyssel på annans maskin. Justja, vi har ju en 8/I också, och en tolva... Osäker på om allt är bra på dom, eller om det är lite småfixande som behövs där med. ;)

Om/när jag är i Sverige igen kan jag kika lite i källaren. Jag tror inte jag har någon extra 8/E, men jag kanske har en /M eller /F som kanske skulle bli gladare i någon annans händer... Och du har ju helt klart visat att du vet vad du håller på med.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag och Mattis redde ut hur det var med 8E's kärnminnen i 8a. Jag tror att vi kom fram till att det borde fungera, om man hade en nätdel som klarar ge tillräckligt med ström på +12 V och -12 V. Mattis har satt ihop en liten 8a som han skulle ha som labbmaskin för att laga omnibuskort i. Han byggde med moderna switchade nätdelar blandannat för att få tillräckligt med ström och för att få ner vikten. Om Mattis läser får han bekräfta eller dementera.

Visst jag kan hjälpa till med Updates maskiner, det är väl praktiskt om det finns lösa mindre bitar som kan flytta på eftersom jag bor opraktiskt långt ifrån Uppsala...

Skulle du hitta en 8e/m/f så lovar jag att ge den ett bra hem! Det skulle uppskattas oerhört mycket. Jag tycker denna generationen är mycket roligare än 8a eftersom den har blinkenlights. Annars är det ju samma maskin som 8a som tidigare konstaterats.

Jag har faktiskt en rad PDP11:or själv att laga och en VAX11/730, men de får inte plats hemma. Där de står är det inte praktiskt möjligt att göra något jobb på dem. Jag har en PDP till hemma som jag ska börja på, en PDP-9! Det kommer nog mer om den senare.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

bqt skrev: 14 augusti 2020, 23:09:16 Men anders, om du vill ha pyssel, och inte strikt 8-relaterat, så har vi en massa regulatorer och kort som borde fixas hos Update. Vi har ju i princip två 11/70 som bara står på grund av en massa småfel. Fast då blir det ju pyssel på annans maskin. Justja, vi har ju en 8/I också, och en tolva... Osäker på om allt är bra på dom, eller om det är lite småfixande som behövs där med.


Det är ju synd att inte 11/70orna är körbara. Vad är det för "småfel" ?

Om det är något enkelt som regulatormodulerna så kan väl Pontus ta med dem. De är ju enkla att plocka ur. Antingen kan han skicka dem till Skåne eller så kan han lämna dem till mig när vi träffas.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev: 15 augusti 2020, 22:35:44 Jag och Mattis redde ut hur det var med 8E's kärnminnen i 8a. Jag tror att vi kom fram till att det borde fungera, om man hade en nätdel som klarar ge tillräckligt med ström på +12 V och -12 V. Mattis har satt ihop en liten 8a som han skulle ha som labbmaskin för att laga omnibuskort i. Han byggde med moderna switchade nätdelar blandannat för att få tillräckligt med ström och för att få ner vikten. Om Mattis läser får han bekräfta eller dementera.
Visst är det så. Fast -15 och är det som behöver mera kräm. 8/a kärnminnen kör med +20 och -5.
anders_bzn skrev: 15 augusti 2020, 22:35:44 Visst jag kan hjälpa till med Updates maskiner, det är väl praktiskt om det finns lösa mindre bitar som kan flytta på eftersom jag bor opraktiskt långt ifrån Uppsala...

Skulle du hitta en 8e/m/f så lovar jag att ge den ett bra hem! Det skulle uppskattas oerhört mycket. Jag tycker denna generationen är mycket roligare än 8a eftersom den har blinkenlights. Annars är det ju samma maskin som 8a som tidigare konstaterats.

Jag har faktiskt en rad PDP11:or själv att laga och en VAX11/730, men de får inte plats hemma. Där de står är det inte praktiskt möjligt att göra något jobb på dem. Jag har en PDP till hemma som jag ska börja på, en PDP-9! Det kommer nog mer om den senare.
Ska vi ha en gemensam "Fixa PDP-9" tråd kanske? Har ju gått igenom nätaggen, reformerat kondingar. Bytt PCB innehållande AC-kondensator. Smörjt upp fläktar. Och lite allmän rengöring. Last-testade och allt verkade fint. De är nu återmonterade och nästa steg är att köra maskinen med alla säkringar urplockade och minneregulatorerna utdragna. Sedan stoppa i säkringar för säkring och se att allt verkar ok.
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

anders_bzn skrev: 15 augusti 2020, 22:35:44 Jag och Mattis redde ut hur det var med 8E's kärnminnen i 8a. Jag tror att vi kom fram till att det borde fungera, om man hade en nätdel som klarar ge tillräckligt med ström på +12 V och -12 V. Mattis har satt ihop en liten 8a som han skulle ha som labbmaskin för att laga omnibuskort i. Han byggde med moderna switchade nätdelar blandannat för att få tillräckligt med ström och för att få ner vikten. Om Mattis läser får han bekräfta eller dementera.

Visst jag kan hjälpa till med Updates maskiner, det är väl praktiskt om det finns lösa mindre bitar som kan flytta på eftersom jag bor opraktiskt långt ifrån Uppsala...

Skulle du hitta en 8e/m/f så lovar jag att ge den ett bra hem! Det skulle uppskattas oerhört mycket. Jag tycker denna generationen är mycket roligare än 8a eftersom den har blinkenlights. Annars är det ju samma maskin som 8a som tidigare konstaterats.

Jag har faktiskt en rad PDP11:or själv att laga och en VAX11/730, men de får inte plats hemma. Där de står är det inte praktiskt möjligt att göra något jobb på dem. Jag har en PDP till hemma som jag ska börja på, en PDP-9! Det kommer nog mer om den senare.
8A har ju en slags timing-signallering mellan CPU och minne, som jag funderade lite över. Men vid närmare eftertanke borde det inte vara något problem med 8E kärnminnen. 8E är ju en snabbare CPU, så de kärnminnena borde vara snabba nog för en 8A cpu. Hex-kort med kärnminne för 8A finns med 8K eller 16K, och jag vill minnas att 8K-varianten inte går så bra att använda med en KK8E på grund av hastigheten. 16K är lite snabbar än 8K, även fast det ser ut att vara i princip samma kort. (Jag har inga hex 8K, så jag har bara tittat på bilder, och läst dokumentation.)

Vad gäller Updates maskiner så är det mest uppenbara en massa 7440-reguatorer. Vi har massor som är trasiga. De stora flertalet är det bergis effekt-trissorna. Men jag är usel på analog elektronik, och switchade saker är bara svart magi för mig.
Sedan finns det ett och annat kort jag vet är trasigt, men det är ju ganska enkla saker att fixa egentligen. Mest en fråga om tid...

Som sagt. Jag ska kolla i min källare när jag är i Sverige igen, men det dröjer. I bästa fall blir det i jul. Annars nästa sommar.
Jag hade/har även en plan att någon gång passera Mattis och kanske plocka upp en KL8A. Vore kul att träffa er båda två...
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

MattisLind skrev: 16 augusti 2020, 17:16:33
bqt skrev: 14 augusti 2020, 23:09:16 Men anders, om du vill ha pyssel, och inte strikt 8-relaterat, så har vi en massa regulatorer och kort som borde fixas hos Update. Vi har ju i princip två 11/70 som bara står på grund av en massa småfel. Fast då blir det ju pyssel på annans maskin. Justja, vi har ju en 8/I också, och en tolva... Osäker på om allt är bra på dom, eller om det är lite småfixande som behövs där med.


Det är ju synd att inte 11/70orna är körbara. Vad är det för "småfel" ?

Om det är något enkelt som regulatormodulerna så kan väl Pontus ta med dem. De är ju enkla att plocka ur. Antingen kan han skicka dem till Skåne eller så kan han lämna dem till mig när vi träffas.
Regulatorer är det mest uppenbara. Sedan vet jag att vi har en timing generator där en diod eller två har gått. Flera minneskakor med en eller flera trasiga minneschip (diagnostiken kan peka ut vilka addresser och bitar, så det är ju inte så svårt). Vi har en cache som gav upp för ett par år sedan. Den har vi inte försökt felsöka alls, utan vi bytte bara. Jag tror vi har en FPP som inte heller är ok. Inte heller felsökt.

Men vi har ganska mycket reservdelar, och vi har fungerande maskin att jämföra saker mot, så det mesta är faktiskt inte så svårfixat. Det krävs bara att man börjar jobba med det. Men jag bor liksom inte i närheten numera, så det är sporadiskt fixande ett par gånger om året normalt.
Men vi borde egentligen kunna få igång tre stycken 11/70, vilket vore lite kul.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

MattisLind skrev: 16 augusti 2020, 17:22:37 Ska vi ha en gemensam "Fixa PDP-9" tråd kanske? Har ju gått igenom nätaggen, reformerat kondingar. Bytt PCB innehållande AC-kondensator. Smörjt upp fläktar. Och lite allmän rengöring. Last-testade och allt verkade fint. De är nu återmonterade och nästa steg är att köra maskinen med alla säkringar urplockade och minneregulatorerna utdragna. Sedan stoppa i säkringar för säkring och se att allt verkar ok.
Ja det kanske är lika bra!
bqt skrev: 17 augusti 2020, 21:26:59 Vad gäller Updates maskiner så är det mest uppenbara en massa 7440-reguatorer. Vi har massor som är trasiga. De stora flertalet är det bergis effekt-trissorna. Men jag är usel på analog elektronik, och switchade saker är bara svart magi för mig.
Sedan finns det ett och annat kort jag vet är trasigt, men det är ju ganska enkla saker att fixa egentligen. Mest en fråga om tid...
Regulatorerna borde ju gå att fixa. Det ser jag som en utmaning!
bqt skrev: 17 augusti 2020, 21:26:59 Som sagt. Jag ska kolla i min källare när jag är i Sverige igen, men det dröjer. I bästa fall blir det i jul. Annars nästa sommar.
Jag hade/har även en plan att någon gång passera Mattis och kanske plocka upp en KL8A. Vore kul att träffa er båda två...
Det vore kul att ses, det håller jag med om. Jag uppskattar att du kollar.

Mattis, har du många KL8A? Jag "behöver" ingen, men det kunde vara kul att ha en ändå. Jag vet inte vad jag ska med fyra serieportar till.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev: 18 augusti 2020, 21:24:54 Mattis, har du många KL8A? Jag "behöver" ingen, men det kunde vara kul att ha en ändå. Jag vet inte vad jag ska med fyra serieportar till.
Det var ju något Timesharing OS som kunde använda KL8A. Var det Multos-8, tror det. Man kan ha fyra användare. Vore spännande att se hur det känns att köra fyra användare på en PDP-8...

Jag har flera KL8-A, med kablar till 4 st. DSUBar. Klart du ska ha en!
Skriv svar